Gå til innhold

Synes dere det er riktig at tyskerjentene ble straffet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Menn ble henrettet, hvor mange kvinner ble henrettet ?

Anonymkode: 819dd...b7d

Du, sammenligner du det å kjæreste ned tyske soldater og det å være angiver/ torturist? 

Kan ikke du starte en egen tråd om dette? Denne handler om måten tyskerjentene ble behandlet på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Kvinner gjorde det for å utnytte sin posisjon. For å kunne få goder. Menn som gjorde det, de var færre enn du kan telle på en hånd for menn har selvrespekt og moral, gjorde det av kjærlighet. Derfor ble kvinnene, som utnyttet sin posisjon, som fraterniserte, som var angivere, straffet for sine handlinger. Nå var det jo bare en mild straff, knapt nok noe som brydde dem på noen måte. Men det var en måte å si i fra på til dem at det de gjorde var galt. Det disse kvinnene hadde gjort var langt verre enn den straff de fikk.

Anonymkode: 3c4e3...ae2

Kan det ha noe med antall tyske menn i forhold til antall tyske kvinner som kom?

Mild straff? Fratatt statsborgerskapet? Disse kvinnene  ble straffet hardere en frontsoldatene.  Tenker du det er rett?

Menn har moral, men kvinner ikke?  Jøss.....

Og du mener vel også at dette ikke handler om et ønske om å kontrollere kvinners seksualitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Grovmel skrev:

Neeeei. Poster som dette hvor såpass mange ser ut til å skrive ja, viser hvor neandertalsk man enda er.

Ett område bli innvadert med en stor flokk av menn. Selvfølgelig vil personer finne hverandre, det er menneskets natur. Damer ble sikkert lett forført av noe nytt og spennede i deres øyne.

Teknisk sett var ikke den vanlige Tyske soldat en nazist, men de var blitt tvunget til å sverge ett troskapsløfte til hitler. Det var kun de som var lakt under SS som var nazister på papiret. Under valget i 1933, fikk hitler 40% av stemmene. Så man kan trygt si at ikke alle var nazister. Mange av soldatene ble nok hjernevasket og sympatisører etterhvert, men det var fremdeles ett stort antall som ikke var det. Tyske offiserer og soldater konspirerte og forsøkte å ta livet av hitler gang på gang, men de hadde rett og slett uflaks.

Dette med nazismen er ett mer komplekst symptom en ond vs snill.

Og la oss heller ikke benekte at en del tyskertøser kan ha vært / blitt overbeviste nazister. (Det skulle vært interessant å se hvor mange prosent av tyskertøsene som var NS-medlemmer.) Mange av dem var kanskje i utgangspunktet sosiale outsidere. Nettopp nazismen tilbød dem jo et verdenssyn hvor de som ariske kvinner og mødre til framtidige norsk-tyske germanske overmennesker (Lebensborn!) var helt integrerte i det folkefellesskapet som nazismen ville erstatte det klassesamfunnet (som Norge i høy grad var i 1940) med. I og med at de var blant den minoriteten som ikke var hjernevaska av de alliertes "jødiske og bolsjevistiske løgner", men så tyskerne som befriere verdt å elske, var de jo også en slags elite, i følge nazistisk ideologi. Sikkert en del kvinnelige mobbeofre osv. som falt for det (og hovererte arm i arm med sin tyske soldat overfor tidligere mobbere), i tillegg til de mer kyniske opportunistene og de som bare søkte spenning og forelska seg i en eksotisk, utenlandsk soldat.

Endret av Hurepoix
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Kvinner gjorde det for å utnytte sin posisjon. For å kunne få goder. Menn som gjorde det, de var færre enn du kan telle på en hånd for menn har selvrespekt og moral, gjorde det av kjærlighet. Derfor ble kvinnene, som utnyttet sin posisjon, som fraterniserte, som var angivere, straffet for sine handlinger. Nå var det jo bare en mild straff, knapt nok noe som brydde dem på noen måte. Men det var en måte å si i fra på til dem at det de gjorde var galt. Det disse kvinnene hadde gjort var langt verre enn den straff de fikk.

Anonymkode: 3c4e3...ae2

19 timer siden, Trude.lutt skrev:

Du, sammenligner du det å kjæreste ned tyske soldater og det å være angiver/ torturist? 

Kan ikke du starte en egen tråd om dette? Denne handler om måten tyskerjentene ble behandlet på. 

Jepp kvinner skal alltid forsvares.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jepp kvinner skal alltid forsvares.

Kan ikke du svare på det jeg spør om? Synes du det var rett av tyskerjentene ble fratatt statsborgerskapet og forvist til Tyskland, en mye strengere straff en frontkjempere fikk? 

Merkelig at dagens menn er så strenge. Vet om flere motstandsfolk som virkelig har vært opprørt over hvordan tyskerjentene ble behandlet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest lurven

mye verre med barna (de med norsk mor og tysk far). de kunne jo ikke noe for at de hadde  tysk far og hadde ikke bedt om å bli født. veldig skammelig hvordan de ble behandlet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Alle som hjalp nazistene under krigen, ble i en eller annen form straffet etterpå av den enkle grunn at man fraterniserer ikke med fienden. Hverken da eller nå.

Å bruke en unnskyldning som at man ble forelsket, da kan vel pedofile også bruke den unnskyldningen i dag.

Hva som ikke var bra, var den mobbingen resten av familien ble utsatt for.

Anonymkode: db3f5...ccd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var ikke riktig. Det er ikke ulovlig å ha sex med noen, og jeg kaller dem ikke for tyskertøser. Det føles feil og nedvergende. Behandlingen av slike kvinner etter krigen er en del av Norges historie som jeg skammer meg over. Man vinner aldri av å oppføre seg som tankeløse dyr. Jeg håper ingen i min familie var involvert i slikt. 

De som gjør slikt mot et menneske bør straffes. De skadet ikke andre, de drepte ingen, de stjal ikke noe, eller gjorde som helst kriminelt. Det fortjente ikke det.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6/10/2017 den 16.08, Trude.lutt skrev:

Det er nevnt og ingen av mennene ble satt i interneringsleire. Eller fratatt statsborgerskapet. Dobbeltmoral. 

Start en egen tråd om det da vel. Spørsmålet var om det var greit at kvinner som lå med tyske soldater under krigen fikk straff som fortjent 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes absolutt de fikk som fortjent. Integritet, lojalitet, ærefølelse, holdninger er faktisk ikke bare ord. Vi ser konsekvenser av våre handlinger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.5.2017 den 2.23, Trude.lutt skrev:

Jentene ble straffet hardere enn mange som samarbeider med tyskeren. Ingen menn ble straffet for å ha vært sammen med tyske kvinner. Det var norske menn som giftet seg med tyske kvinner som jobbet adminisrativet. 

Dette handlet mye om menn sitt behov for å kontrollere kvinners seksualitet. 

Norske soldater som var i Tyskland etter krigen...... tror nok endel hadde seksuell kontakt med tyske kvinner. 

Bigamistlovgivningen under krigen snakkes det lite om.

Hva hadde skjedd hvis soldatene var kvinner, tror dere gutta hadde blitt straffet da? 

Ble de? Beskriv. Var disse mennene tyskvennlige i utgangspunktet og ble straffet for noe annet?

På hvilken måte? Dette er jeg virkelig nysgjerrig på, for svaret ditt vil si en masse om kvinners (les: din) seksualitet.

Bigamistlovgivningen? Lær meg.

På 20.5.2017 den 2.47, Trude.lutt skrev:

Svar til AB to innlegg over

Nå starter du en ny diskusjons. Hva har dette med diskusjonen rundt tyskerjentene å gjøre? Jeg skrev tidligere at jeg mener disse jentene ble straffet hard, ofte hardere enn de samarbeidet med tyskere. Ikke nødvendigvis utifra ideologi, men for å tjene litt ekstra.Da som ofte ble omtalt som stripete. 

Svar på spm ditt

Kvinner som jobbet sammen med Rinnan. 

Jeg tenker landsforræderi er noe annet enn det tyskerjentene gjorde.

Ja, og hvordan ble kvinnene som samarbeidet med Rinnan, for å ta ditt eksempel, straffet sammenliknet med mennene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6/10/2017 den 16.19, Trude.lutt skrev:

Kan det ha noe med antall tyske menn i forhold til antall tyske kvinner som kom?

Mild straff? Fratatt statsborgerskapet? Disse kvinnene  ble straffet hardere en frontsoldatene.  Tenker du det er rett?

Menn har moral, men kvinner ikke?  Jøss.....

Og du mener vel også at dette ikke handler om et ønske om å kontrollere kvinners seksualitet?

Den seksualdriften du snakker om akkurat i dette tilfelle burde de fint klart å kontrollere selv. Du vet menn som ikke klarer å styre sin seksualdrift blir rett som det er puttet i fengsel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, RoH skrev:

Start en egen tråd om det da vel. Spørsmålet var om det var greit at kvinner som lå med tyske soldater under krigen fikk straff som fortjent 

Det er alltid greit at folk får straff som fortjent. Spørsmålet er om de fortjente den straffen de fikk.

Og, nei jeg synes ikke det er greit, eller at straffen var fortjent. Det er klart at en reaksjon er både forventet, og Veldig forståelig. Men disse kvinnene, barna deres og ofte hele den øvrige familien ble straffet og fordømt hele livet. Jeg tror mobbingen og utfrysningen fra samfunnet må ha vært det verste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Menchit skrev:

Det er alltid greit at folk får straff som fortjent. Spørsmålet er om de fortjente den straffen de fikk.

Og, nei jeg synes ikke det er greit, eller at straffen var fortjent. Det er klart at en reaksjon er både forventet, og Veldig forståelig. Men disse kvinnene, barna deres og ofte hele den øvrige familien ble straffet og fordømt hele livet. Jeg tror mobbingen og utfrysningen fra samfunnet må ha vært det verste.

Så du synes at vi stilletiende skal akseptere å anerkjenne norske kvinners rett til å velge side i en krig mot Norge? Så når krigen er over skulle disse få et klapp på skulderen, bra, dette er ikke noe vi bryr oss om? Jeg er i det stor å hele ikke tilhenger av hevn, men når mennesker påfører andre mennesker lidelser har de et ansvar. Disse kvinnene anerkjente okkupasjonsmakten, de bidro til at tyske soldater følte seg velkommen, de brukte kroppen og sin femininitet for å oppnå fordeler. Denne typen handlinger kan være vel så sårende, skadelig, undergravende som vold og voldtekt. Det norske lovverket har ikke tatt for seg denne typen handlinger, det er dessuten tabu å diskutere dette. Kvinner hiver ut utsagn som kontroll av seksualitet osv tvert.  Straffen de fikk var vel fortjent. Hadde dette skjedd i en rekke andre land i verden hadde konsekvensen vært døden selv i dag.  

Endret av RoH
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.5.2017 den 14.42, AnonymBruker skrev:

Jeg klarer liksom ikke å synes det. Det var ikke deres feil at det var krig. Skulle de ta straffen for noe menneskelig, som å forelske seg?? 

Anonymkode: c1e1f...a6e

Definitivt grusomt, men hat bringer ut det mest irrasjonelle i mennesker. Det ser vi i dag også. Mange var sinte på tyskere for det de gjorde, og var forståelig nok ikke glad for at norske jenter hadde et forhold til tyske menn. Det verste er likevel barna de fikk. De kunne ikke noe for at de var et produkt av de to, men fikk likevel gjennomgå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, RoH skrev:

Den seksualdriften du snakker om akkurat i dette tilfelle burde de fint klart å kontrollere selv. Du vet menn som ikke klarer å styre sin seksualdrift blir rett som det er puttet i fengsel. 

Nå snakker vel du om helt forskjellige ting? Menn som ikke klarer å kontrollere kjønnsdriften sin? Snakker du om menn som voldtar? Hva har det med denne saken å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
19 timer siden, Meltzer skrev:

Ble de? Beskriv. Var disse mennene tyskvennlige i utgangspunktet og ble straffet for noe annet?

På hvilken måte? Dette er jeg virkelig nysgjerrig på, for svaret ditt vil si en masse om kvinners (les: din) seksualitet.

Bigamistlovgivningen? Lær meg.

Ja, og hvordan ble kvinnene som samarbeidet med Rinnan, for å ta ditt eksempel, straffet sammenliknet med mennene?

Frontsoldatene. Hvordan ble de straffet? Mistet de statsborgerskapet sitt? Ble Frontsoldater og NS medlemmer sendt til en nedbombet Tyskland? Det gjorde mange av tyskerjentene, og de ble fra tatt pass og statsborgerskap. 

Bigamistlovgivningen har jeg skrevet om før i tråden. Les. 

Rinnanbanden. Mener du kvinnene ble mildere straffet enn mennene? Legg gjerne fram dokumentasjon.

Hva med norske menn som giftet seg med tyskekvinner under krigen, ble de straffet? Nei. Les det jeg har skrevet tidligere. 

Hva mener du at hva jeg skriver sier en masse om kvinners og min seksualitet? Merkelig at du som mann mener du har rett til å definere kvinners seksualitet..... 

Hva tenker du om norske soldater som var i Tyskland etter krigen, og som var sammen med Tyske kvinner? Kun et spm fra meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Trude.lutt skrev:

Frontsoldatene. Hvordan ble de straffet? Mistet de statsborgerskapet sitt? Ble Frontsoldater og NS medlemmer sendt til en nedbombet Tyskland? Det gjorde mange av tyskerjentene, og de ble fra tatt pass og statsborgerskap. 

Bigamistlovgivningen har jeg skrevet om før i tråden. Les. 

Rinnanbanden. Mener du kvinnene ble mildere straffet enn mennene? Legg gjerne fram dokumentasjon.

Hva med norske menn som giftet seg med tyskekvinner under krigen, ble de straffet? Nei. Les det jeg har skrevet tidligere. 

Hva mener du at hva jeg skriver sier en masse om kvinners og min seksualitet? Merkelig at du som mann mener du har rett til å definere kvinners seksualitet..... 

Hva tenker du om norske soldater som var i Tyskland etter krigen, og som var sammen med Tyske kvinner? Kun et spm fra meg. 

Nei, hvordan ble frontsoldatene straffet? Sammenlign så med tyskerjentene.

Skal lese og komme tilbake angående bigamistlovgivningen.

Rinnanbanden. Hvor mange kvinner ble henrettet? Trenger du mer dokumentasjon?

Jeg kan dessverre ikke uttale meg om menn som giftet seg med tyske kvinner. Jeg skal imidlertid undersøke saken. Jeg skal også lese det du har skrevet tidligere.

Det du sa hadde ingenting med seksualitet å gjøre. Kjønn? Kanskje.. At man var generelt negativ til interaksjon med tyskerne etter krigen er kanskje ikke så rart?

Frontkjempere ble vel behandlet som landssvikere, ble de ikke? De aller fleste ble vel dømt for dette også - i motsetning til kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 20.5.2017 den 2.41, AnonymBruker skrev:

Menn ble henrettet for å samarbeide med tyskerne. Hvor mange norske kvinner ble henrettet ?

Anonymkode: f3d36...f09

:helen:

Anonymkode: 2efb0...9d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Trude.lutt skrev:

Nå snakker vel du om helt forskjellige ting? Menn som ikke klarer å kontrollere kjønnsdriften sin? Snakker du om menn som voldtar? Hva har det med denne saken å gjøre?

Å det er det synes du fordi du ikke klarer å se sviket disse kvinnene begikk. Om du hadde blitt plassert i konsentrasjonsleir, sammen med resten av familien din, hvordan tror du at du hadde opplevd disse kvinnene når du som eneste gjenlevende returnerte til Norge? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...