AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #1 Skrevet 14. mai 2017 Hva er bunadsfolkets holdning til dette? Er det omtrent som blasfemi? Jeg har nemlig sølv fra min Sunnmørsbunad som jeg brukte til min konfirmasjon, bunaden er solgt for lenge siden, men jeg har nå en festdrakt - kan jeg bruke sølvet til denne? Eller blir det helt feil? Anonymkode: 0fb70...4f2
Belima Skrevet 14. mai 2017 #2 Skrevet 14. mai 2017 Fra gammelt av så brukte folk det sølvet de fikk i gaver eller arvet. Jeg hadde brukt det jeg hadde hvis jeg var deg. Tenker aldri over hva slags sølv folk har på bundaden/festdrakta, sikkert fordi jeg ikke vet hva som tilhører de forskjellige bunadene. 5
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #3 Skrevet 14. mai 2017 Etter gamle tradisjoner satte man sammen bunader etter det man hadde for hånden. Noe arvet noe fått nytt om familien var velstående/hadde penger til å kjøpe eller bytte til seg nytt. I dag blir de fleste bunader levert som en pakkeløsning men med variasjoner på sølvet, eller farger på vester og stakk med tilbehør. Festdrakter leveres og som "pakkeløsninger" med sølv/smykker. Uten å ha sett hva du har er det vanskelig å uttale seg om det du velger å sette sammen kræsjer eller ser ut til å passe sammen. Ønsker du å bruke ditt bunadssølv til din festdrakt så er det ditt valg og egentlig ikke noe noen har noe som helst med. Det jeg reagerer på når jeg ser bunader eller festdrakter er der de er sydd stygt eller feil, er sydd inn eller ut på en amatørmessig måte og slike ting. Jeg har aldri reagert på sammensetning av sølv og drakt/bunad. Så det du tenker vil jeg tro går bra, både for deg og alle andre. Anonymkode: 7943b...db5 2
Cata Skrevet 14. mai 2017 #4 Skrevet 14. mai 2017 Jeg ville brukt det om jeg var i din situasjon. Det er ingen "regler" knyttet til festdrakt slik det er for bunad så jeg ville bare tenkt på det som å personliggjøre festdrakten litt. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå