AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #1 Skrevet 14. mai 2017 Jeg har etter å ha vært syk noen mnd trøstespist på meg litt fett på magen bl.a som jeg nå prøver å trene bort. Kuttet ut godis og drittmat, og spiser faste måltider med havregrøt, grovt knekkebrød, masse grønnsaker++. Men mellommåltider f.eks syns jeg er vanskelig. Spiser jeg havregrøt + en grønnsak til frokost kl 9 så er jeg ganske sulten når jeg spiser kl 12. Da kan ett knekkebrød plutselig bli til 3. Kjenner meg sulten selv om jeg spiser knekkebrød + grønnsak/litt nøtter + vann. Men er det vanlig? Skal man ikke spise seg helt mett? Når jeg tar meg et knekkebrød til, til dette måltidet så får jeg dårlig samvittighet. Middag syns jeg også er vanskelig. Jeg spiser meg mett, men kunne fint spist mer. Er jeg på besøk hos noen og de "presser" på meg mere mat så er det vanskelig å skulle si nei. Er redd for at dette vil gjøre at treningen min ikke har noe effekt fordidet føles som jeg spiser for mye. Noen som kan hjelpe meg? Jeg er helt ny på dette da jeg er normalvektig, men fått litt ekstra fett rundt magen nå etter jeg har gått på medisiner + trøstespist Anonymkode: b827d...e16 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #2 Skrevet 14. mai 2017 Er du sikker på at du er så sulten? Det er forskjell på å være sulten og å ikke være mett. Når man spiser jevnlig så burde det ikke være nødvendig å spise seg helt mett, men å heller stoppe når man ikke lenger er sulten. Er også greit å øve seg på å kjenne ordentlig etter om sultfølelsen er reell eller om man bare har lyst på mer. Om du er en stor utfordring å spise mindre så kan du jo spise enda mer grønnsaker. Har aldri hørt om noen som har lagt på seg av å småspise salat og grønnsaker hele dagen. Anonymkode: d1ea7...468 3
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #3 Skrevet 14. mai 2017 Få i deg nok proteiner, det metter. Anonymkode: 28802...8bf
Pringle Skrevet 14. mai 2017 #4 Skrevet 14. mai 2017 Det er en del du må ta tak i. Ikke nødvendigvis så komplisert, men komplekst. I utgangspunktet skal du ikke behøve å bli mer sulten om du skal ned i vekt. Kroppen lagrer og bruker energi kontinuerlig, og når man går ned i vekt, bruker kroppen bare mer energi enn den lagrer. Hvis du ikke har slitt med sultfølelse tidligere, trenger du ikke bekymre deg om det nå. En helt annen ting er at tanken på at nå skal jeg spise mindre, og alle artiklene som kommer med tips for å unngå å bli sulten under slanking, kan få deg til å bekymre deg for å bli sulten. Det er ikke viktig å kjenne seg helt mett, du skal bare få i deg det du trenger hver dag. Så er det det at det er veldig vanskelig å trene bort fett. Det er mest effektivt å fokusere på matinntaket. Så er det sammensetningen av kostholdet. Du trenger et variert og balansert matinntak. Hvis du spiser havregrøt, så kok den på melk og vann, og ha på smørøye. Ha pålegg som ost, fiskepålegg, kjøttpålegg på knekkebrød/brødskiver, gjerne med litt smør under. Hvis du drikker melk, er dette bra til brødmåltider. Ikke spis det samme hver dag over lengre tid. Så må du jobbe med "dårlig samvittighet"... for å spise! Fysj og føy. Vekk med det! Så må du trene på å sette grenser. Du bestemmer over ditt eget matinntak selv om du spiser sammen med andre. Den som har laget maten, vil gjerne at gjesten skal like den, men verten vil også at gjesten skal ha det bra. Hvis du er normalvektig, bør du tone ned fokus på vektnedgang, og heller få inn bedre rutiner på måltider og fysisk aktivitet. 2
Hactar Skrevet 14. mai 2017 #5 Skrevet 14. mai 2017 Om du alltid har vært normalvektig og kun i det siste har fått litt ekstra, ville jeg ikke gjort dette så komplisert. Kutt ut trøstespising og drittmat i det daglige, og spis ordentlig til måltidene så du slipper å gå og være småsulten hele tiden. Det er jo ikke noe rart om du er sulten klokka tolv, det måltidet kvalifiserer i mitt hode for lunsj og ikke mellommåltid, og da er ikke ett knekkebrød tilstrekkelig. Jeg tror du meget vel kan komme i mål ved å spise deg mett på ok mat og legge den dårlige samvittigheten langt vekk. 3
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #6 Skrevet 14. mai 2017 Ett triks kan være å spise til du ikke er sulten mer, ikke til du er mett. Bruk tid på måltidet ditt. Drikk vann. Kanskje du er som meg, blir mett og holder lenger ved høyere inntak av fett. Husk at fett faktisk er viktig for flere funksjoner i kroppen. Anonymkode: ae19e...2f4
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #7 Skrevet 14. mai 2017 Om du spiser havregrøt til frokost og ett knekkebrød til lunsj pluss middag spiser du nok for lite. Øk porsjonene dine til frokost og lunsj, og sørg for å få i deg fiber, fett og proteiner, bruk for eksempel melk i havregrøten og sleng i en oppkuttet banan. Så kan du også spise enda mer grønnsaker. Anonymkode: a3c07...969 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2017 #8 Skrevet 15. mai 2017 Hvordan pleier dere andre i forumet å spise i løpet av en dag for å holde vekten? Hvordan er det med utskeielser? Anonymkode: 627c3...0ee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå