AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #1 Del Skrevet 14. mai 2017 Hei, vi leier ut leiligheten vår møblert og har hatt samme leietaker i 1,5 år. De ønsker nå at vi kjøper ny seng til de for den som står der er sliten. Må vi kjøpe ny seng? Burde de ikke heller sagt noe for 1,5 år siden? Vi kjøpte en ny seng til soverom nr 2 da de ønsket ny seng der da de flyttet inn. føler ikke helt for å kjøpe ny seng skal jeg være ærlig. Burde de ikke kunne kjøpe ny selv hvis de er misfornøyd? Anonymkode: a6bf1...e2e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ViljaH Skrevet 14. mai 2017 #2 Del Skrevet 14. mai 2017 Hvis de ønsker ny sofa, kjøper du det? Jeg kan ikke reglene, bare så det er sagt først. Men hvis kontrakten sier bolig har seng, og de har sovet på den i 1.5 år, så har den seng. Kontrakten sier sannsynligvis ikke noe om kvalitet på seng. Det betyr "as is". Den senga som står der, er den du kan tilby innenfor leieavtale. Vil de ha annen seng, må de kjøpe selv. 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #3 Del Skrevet 14. mai 2017 Enig med innlegget ovenfor. Men sier du at det leieavtalen gjelder er sengen som står der, take it or leave it,så risikerer du at de snart kommer og sier; "ooops, sengen knakk sammen"....! Du får bare si til dem at de får kjøpe seg ny seng selv. Demonter den som står der og lagre den en plass, så har du den til neste leieboer. Anonymkode: a668c...940 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #4 Del Skrevet 14. mai 2017 Takk for svar! Jeg tenker jo i samme bane som dere. Bare usikker på om det er noen regel på det iom at vi leier ut "fullt møblert". Men igjen, blir jo litt dumt å kunne kreve nytt fordi man ikke liker noe lenger. Vi har en helt standard kontrakt for utleie. Jeg vil nok foreslå at de kjøper ny selv hvis de ønsker det. Det er selvfølgelig helt greit. TS Anonymkode: a6bf1...e2e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 14. mai 2017 #5 Del Skrevet 14. mai 2017 Senger må faktisk byttes ut innimellom. Hvor gammel er senga som står der? Min gamle billigseng fra Jysk var fullstendig utslitt etter 3 år. Min Jensen Admiral (tror jeg det er) er like god 10 år etter. Jeg ville iallefall gått inn i en dialog med dem ang senga. Kan senga på gjesterommet flyttes f.eks? Eventuelt så får dere si at de får dekke ny seng selv og så får dere oppbevare den gamle til ny leietaker. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tvist Skrevet 14. mai 2017 #6 Del Skrevet 14. mai 2017 Hvor gammel er sengen? Evt kan der bare bytte madrass/overmadrass? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #7 Del Skrevet 14. mai 2017 Meld deg inn i Huseiernes Landsforbund. Da har du tilgang til juridisk hjelp, i tilknytning til bolig, ubegrenset, på telefon. Noe du tydelig trenger. Her er flere forhold ddu må vurdere, hvor gammel og slitt er senga? Hvor lang tid er igjen av leieperioden til denne leietageren? Hva er begrunnelsen for ønsket om ny seng? Hvordan behandler leietagerne dine boligen og innventaret ditt? Når du har svart på alt dette, kan vi diskutere videre. Anonymkode: 8d98b...37a 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #8 Del Skrevet 14. mai 2017 Synes leietagerne dine er frekke. Når jeg har leid møblert så har jeg pakket bort det jeg ikke likte/var slitt og satt det tilbake når jeg flyttet ut. Anonymkode: 3660d...116 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #9 Del Skrevet 14. mai 2017 Så dumt. De skal nå kjøpe egen seng.. den kan de ta med seg når de flytter ut. Anonymkode: 79f21...42c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #10 Del Skrevet 14. mai 2017 HVorfor ønsker de ny seng da? Er den gammel den som står der? Defekt? Skitten? Anonymkode: 4988a...516 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
occultatum Skrevet 14. mai 2017 #11 Del Skrevet 14. mai 2017 (endret) Det kommer veldig an på om/hvor slitt sengen er. Så dette blir jo en vurderingssak du må ta. Eventuelt så kan du tilby en ny overmadrass? Det er jo litt billigere Er jo ingenting i veien for at de kan kjøpe sin egen nye seng og så kan du sette den de har nå på lager eller noe sånt. Der jeg har leid tidligere har jeg alltid tatt med egen seng. Endret 14. mai 2017 av n0mdeplume Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #12 Del Skrevet 14. mai 2017 Takk for alle svar! Føler flertallet tenker som meg. Det er en rammemadrass fra IKEA så jeg ser jo at den blir fortere "innkjørt" enn en vanlig madrass man kan flippe over. Usikker på alder, men den var ikke ny når de flyttet inn altså. Han mener sengen er veldig "innligget" (i mangel på bedre ord) og at beina knirker. Jeg vil vel bare ikke åpne døra for at det skal komme ønske/krav om skifting av flere ting. For det meste i leiligheten ellers er veldig nytt/nyoppusset. Virker bare litt spes å nevne dette etter så lang tid bare. Hadde kanskje vurdert det mer om det ble nevnt når de først flytta inn. Anonymkode: a6bf1...e2e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #13 Del Skrevet 14. mai 2017 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for alle svar! Føler flertallet tenker som meg. Det er en rammemadrass fra IKEA så jeg ser jo at den blir fortere "innkjørt" enn en vanlig madrass man kan flippe over. Usikker på alder, men den var ikke ny når de flyttet inn altså. Han mener sengen er veldig "innligget" (i mangel på bedre ord) og at beina knirker. Jeg vil vel bare ikke åpne døra for at det skal komme ønske/krav om skifting av flere ting. For det meste i leiligheten ellers er veldig nytt/nyoppusset. Virker bare litt spes å nevne dette etter så lang tid bare. Hadde kanskje vurdert det mer om det ble nevnt når de først flytta inn. Anonymkode: a6bf1...e2e Jeg synes vel kanskje det ville være mer rart om de klaget da de flyttet inn, jeg da. En seng slites jo selvsagt mer i løpet av 1,5 år. At ting må skiftes ut når det har gått litt tid, er ikke så rart. Jeg ville bedt om å få se hvilken stand senga var i, og så vurdert utifra det. Er den helt fin, får de heller skaffe seng selv, så kan du lagre denne til neste leietaker. Anonymkode: 60285...188 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #14 Del Skrevet 14. mai 2017 Her jeg leier står det spesifikt i leieavtalen at møbler ikke vil bli erstattet. Det er jo en måte å løse det på. Kanskje litt seint for din del, men noe å tenke på til senere. Men jeg tror faktisk ikke at jeg hadde krevd nye møbler av huseier uansett. Synes det er ganske generøst å i det hele tatt få leie møblert selv om mye av det som er her var sånn halvveis ødelagt, men jeg har bare fikset det jeg kunne selv. Så jeg synes det kanskje er å kreve litt for mye. Spesielt hvis den ikke er ødelagt. Da kan de egentlig kjøpe ny selv synes jeg. Anonymkode: e9400...dd0 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #15 Del Skrevet 14. mai 2017 Hvis sengen allerede var noen år når de flyttet inn, og de nå har brukt den i halvannet år til, og det er en billig rammemadrass fra Ikea, så synes jeg virkelig det er på tide med ny seng. Er jo ikke rart at den blir mer slitt av å bli brukt i et og et halvt år! Den var sikkert bedre da de flyttet inn, men senger blir slitte, og når de er nedligget så er de ikke gode lenger. Leier man ut møblert så innebærer det å bytte ut møbler når de er slitte. Anonymkode: 69949...9e1 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #16 Del Skrevet 14. mai 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Meld deg inn i Huseiernes Landsforbund. Da har du tilgang til juridisk hjelp, i tilknytning til bolig, ubegrenset, på telefon. Noe du tydelig trenger. Her er flere forhold ddu må vurdere, hvor gammel og slitt er senga? Hvor lang tid er igjen av leieperioden til denne leietageren? Hva er begrunnelsen for ønsket om ny seng? Hvordan behandler leietagerne dine boligen og innventaret ditt? Når du har svart på alt dette, kan vi diskutere videre. Anonymkode: 8d98b...37a Man trenger da virkelig ikke juridisk hjelp for dette. Ved mindre sengener så slitt av den må byttes, så er det opp til leietagerene å kjøpe ny seng hvis de ikke liker densom er det. Anonymkode: b1888...896 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 14. mai 2017 #17 Del Skrevet 14. mai 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis sengen allerede var noen år når de flyttet inn, og de nå har brukt den i halvannet år til, og det er en billig rammemadrass fra Ikea, så synes jeg virkelig det er på tide med ny seng. Er jo ikke rart at den blir mer slitt av å bli brukt i et og et halvt år! Den var sikkert bedre da de flyttet inn, men senger blir slitte, og når de er nedligget så er de ikke gode lenger. Leier man ut møblert så innebærer det å bytte ut møbler når de er slitte. Anonymkode: 69949...9e1 Dette. Så klart er sengen mer slitt nå enn når de flyttet inn! 1,5år for en rammemadrass fra IKEA er jo faktisk en god stund. Å ligge i en nedligget seng er jo overhodet ikke noe godt for noen. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2017 #18 Del Skrevet 15. mai 2017 Med mindre det står spesifisert i kontrakten så er en seng en selg. De kommer ingen veí med å klage på det. Sengen er ikke ødelagt. Om de vil ha en ny seng kan de kjøpe en selv og ta den med seg når de flytter. Anonymkode: a8921...1a1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2017 #19 Del Skrevet 15. mai 2017 Vi var i samme situasjon bare med ny sofa der jeg leide fullt møblert før. Ble enig med han jeg leide av at han bestemte sum på sofa (10.000) men jeg kjøpte. Til gjengjeld slapp jeg å betale leie i 1,5 måned siden det tilsvarte summen. Jeg kjøpte ny sofa, kastet gammel og monterte ny Anonymkode: 2369a...fc6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2017 #20 Del Skrevet 15. mai 2017 På 5/14/2017 den 21.40, AnonymBruker skrev: Man trenger da virkelig ikke juridisk hjelp for dette. Ved mindre sengener så slitt av den må byttes, så er det opp til leietagerene å kjøpe ny seng hvis de ikke liker densom er det. Anonymkode: b1888...896 Jo. De kan si noe om hva som er vanlig og normalt etter det som er skrevet i kontrakten. Anonymkode: 87d93...10f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå