AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #1 Skrevet 14. mai 2017 Skjoldbruskkjertelen min er betent. Den har visstnok skrumpet inn til nesten ingenting og er i ferd med å ta kvelden. Jeg fikk melding fra behandlende lege om at jeg bør gå over til glutenfri kost så snart som mulig, men det er en måned til jeg skal tilbake på sykehuset så jeg blir i mellomtiden nødt til å finne ut av dette på egenhånd. Jeg har funnet mange artikler som bekrefter at glutenfritt kosthold har gunstig innvirkning på lavt stoffskifte, og flere anbefaler en uke med detox. Jeg finner lite informasjon om egnede detoxdietter, og jeg savner også enkle innføringer til et glutenfritt liv for folk som ikke er så veldig kostholdsbevisste. Er det kanskje noen av dere som kan tipse meg om sider som kan hjelpe meg i gang med det nye kostholdet? Anonymkode: 527a7...250
BlendaSensitive Skrevet 14. mai 2017 #2 Skrevet 14. mai 2017 (endret) Om legen synes du skal spise glutenfritt, så bør hen henvise deg til ernæringsspesialist som kan veilede deg. Glutenfritt er nemlig ikke bare-bare. Artiklene på nett skal du hoppe over. De har sin egen agenda. Er det Balderklinikken du har vært på? De er de eneste som representerer vanlige leger som anbefaler glutenfritt til stiffskifteproblemer. Altså er det ikke en anerkjent metode. https://www.stoffskifte.org/viktig-med-tidlig-diagnose/ Her er interesseforeningen for cøliaki: http://www.ncf.no/ Endret 14. mai 2017 av BlendaSensitive 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #3 Skrevet 14. mai 2017 3 minutter siden, BlendaSensitive skrev: Om legen synes du skal spise glutenfritt, så bør hen henvise deg til ernæringsspesialist som kan veilede deg. Glutenfritt er nemlig ikke bare-bare. Artiklene på nett skal du hoppe over. De har sin egen agenda. Her er interesseforeningen for cøliaki: http://www.ncf.no/ Veldig enig i dette. Få kyndig hjelp til kostomleggingen. Dropp detox, det er bare humbug. Slike kurer renser ikke kroppen noe fortere enn kroppen gjør på egenhånd. Anonymkode: 06966...a5a 4
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #4 Skrevet 14. mai 2017 5 timer siden, BlendaSensitive skrev: Om legen synes du skal spise glutenfritt, så bør hen henvise deg til ernæringsspesialist som kan veilede deg. Glutenfritt er nemlig ikke bare-bare. Artiklene på nett skal du hoppe over. De har sin egen agenda. Er det Balderklinikken du har vært på? De er de eneste som representerer vanlige leger som anbefaler glutenfritt til stiffskifteproblemer. Altså er det ikke en anerkjent metode. https://www.stoffskifte.org/viktig-med-tidlig-diagnose/ Her er interesseforeningen for cøliaki: http://www.ncf.no/ Glutenfritt er egentlig ganske bare-bare hvis man vet hva som inneholder gluten. Jeg har selv cøliaki og spiser helt glutenfritt. Det eneste som man trenger å tenke på er egentlig glutenfri brødmat. Jeg baker glutenfritt brød selv og bruker Toro (Toro er det billigste, 30 kr pr pose som da blir 1 brød og som student fungerer det fint) og baker da dette, skjærer opp i skiver og fryser ned med mellomleggspapir mellom hver skive sånn at det løsner enkelt fra hverandre. Ellers er det bare å lære seg litt om hvordan man baker glutenfritt litt etterhvert. Middag er enkelt. Jeg spiser "ren" mat, altså kjøtt eller fisk med tilbehør som potet og grønnsaker f.eks. Jeg kan også bruke glutenfri spaghetti om jeg vil ha det og glutenfri soyasaus får man tak i på asiamarked. Det er når andre mennesker skal lage mat at problemene oppstår, fordi folk ikke vet at det f.eks er masse gluten i soyasaus. Hvis jeg spiser suppe spiser jeg klare supper Når jeg baker kake gjør jeg det enkelt, jeg baker ting som er naturlig glutenfritt som f.eks dur mou, israelkake, ostekake med nøttebunn, suksessterte o.l. Ting jeg ble overrasket at det var gluten i var lakris, noen sorter is og noen få krydderblandinger. Anonymkode: 6e201...eb9 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #5 Skrevet 14. mai 2017 Glutenfritt er kjempeenkelt. Jeg spiser helt hvete og kornfritt, null problem. Spiser mer kjøtt, frukt, grønt, nøtter, linser, bønner osv i stedet. Aldri hatt mangler. Easy peasy Anonymkode: ad2df...793 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #6 Skrevet 14. mai 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Glutenfritt er kjempeenkelt. Jeg spiser helt hvete og kornfritt, null problem. Spiser mer kjøtt, frukt, grønt, nøtter, linser, bønner osv i stedet. Aldri hatt mangler. Easy peasy Anonymkode: ad2df...793 Jeg spiser hverken gluten eller mye grønnsaker og bønner (tåler ikke fiberrik mat) og har ikke mangler. Tar jo tran og får i meg viktige vitaminer og mineraler gjennom meieriprodukter, egg, kjøtt og frukt Så ja, er ikke noe problem. Anonymkode: 6e201...eb9
BlendaSensitive Skrevet 14. mai 2017 #7 Skrevet 14. mai 2017 Det jadda, om man orker sette seg inn i innholdsdeklarasjoner så er det ingen problem. Men mange tenker ikke på at det finns gluten i veldig mye, som i kjøttboller, sauser, og andre produkter brød brukes som bindemiddel. Er man observant og bruker lite halvfabrikata så er det ingen problem nei.
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #8 Skrevet 14. mai 2017 4 minutter siden, BlendaSensitive skrev: Det jadda, om man orker sette seg inn i innholdsdeklarasjoner så er det ingen problem. Men mange tenker ikke på at det finns gluten i veldig mye, som i kjøttboller, sauser, og andre produkter brød brukes som bindemiddel. Er man observant og bruker lite halvfabrikata så er det ingen problem nei. Men hvete står jo til og med med tykk skrift om du ser på ingridienslisten. Jeg ser ikke på meg selv som et geni, men dette er da veldig enkelt med mindre du sliter med å lese Anonymkode: ad2df...793 1
BlendaSensitive Skrevet 14. mai 2017 #9 Skrevet 14. mai 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men hvete står jo til og med med tykk skrift om du ser på ingridienslisten. Jeg ser ikke på meg selv som et geni, men dette er da veldig enkelt med mindre du sliter med å lese Anonymkode: ad2df...793 JEG er opptatt av mat, selv uten noen form for allergier, og vet dette. Men har diskutert dette med folk med IBS og selv erklært cøliaki, som ikke har snøring. Og heller ikke gidder sette seg inn for "sååå farlig er det vel ikke". De kutter ut brød og pasta og lever lykkelig alle sine dager... Finnes en tråd her inne der en person spør om mat uten mye karbohydrater, og får svar som knekkebrød, grovt brød, tortillalefser og diverse grøtsorter. Så nei, jeg har ikke så stor tilltro til kunnskapene til folk. 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #10 Skrevet 14. mai 2017 3 minutter siden, BlendaSensitive skrev: JEG er opptatt av mat, selv uten noen form for allergier, og vet dette. Men har diskutert dette med folk med IBS og selv erklært cøliaki, som ikke har snøring. Og heller ikke gidder sette seg inn for "sååå farlig er det vel ikke". De kutter ut brød og pasta og lever lykkelig alle sine dager... Finnes en tråd her inne der en person spør om mat uten mye karbohydrater, og får svar som knekkebrød, grovt brød, tortillalefser og diverse grøtsorter. Så nei, jeg har ikke så stor tilltro til kunnskapene til folk. Ok, greit nok. Kanskje jeg overvurderer mennesker. Det er litt skummelt at dette skulle være vanskelig for mange mennesker, men jeg kan akseptere det Anonymkode: ad2df...793 1
Gjest Sugemerke Skrevet 14. mai 2017 #11 Skrevet 14. mai 2017 Glutenfritt som behandling mot innskrumpet skjoldbruskkjertel??????
BlendaSensitive Skrevet 14. mai 2017 #12 Skrevet 14. mai 2017 (endret) 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok, greit nok. Kanskje jeg overvurderer mennesker. Det er litt skummelt at dette skulle være vanskelig for mange mennesker, men jeg kan akseptere det Anonymkode: ad2df...793 Sjekk tråden om Mat fra grunnen.... mange rare mennesker. Jeg fikk dessuten plutselig melding fra en som skulle spise melkefritt. "Vet du at det er melk i kaffe latte???" " Jeg bare: "eh jaaaaa....." (Min yngste var allergisk mot melk, så vant til å lese melk, også som myse, melkeprotein, etc. Men maaange vet ikke dette. Eller tror at ost er ok. At det bare er fersk melk fra kjøleskapet som er melk) Edit: dette var en helt annen debatt da. TS: Les innholdsdeklarasjonen, så går det seg til. Endret 14. mai 2017 av BlendaSensitive
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #13 Skrevet 14. mai 2017 8 timer siden, BlendaSensitive skrev: Om legen synes du skal spise glutenfritt, så bør hen henvise deg til ernæringsspesialist som kan veilede deg. Glutenfritt er nemlig ikke bare-bare. Artiklene på nett skal du hoppe over. De har sin egen agenda. Er det Balderklinikken du har vært på? De er de eneste som representerer vanlige leger som anbefaler glutenfritt til stiffskifteproblemer. Altså er det ikke en anerkjent metode. https://www.stoffskifte.org/viktig-med-tidlig-diagnose/ Her er interesseforeningen for cøliaki: http://www.ncf.no/ Takk for svar! Nei, det er ikke Balderklinikken. Jeg tok ikke med hele sykehistorien, men den er sammensatt. Jeg har altså vært hos spesialist på stoffskiftesykdommer og spesialist på revmatiske sykdommer og skal til ernæringssveileder om en måned. I mellomtiden skal jeg gå over til glutenfritt, og jeg spør her fordi jeg har skjønt at det ikke nødvendigvis er så enkelt som å kutte ut alle kornprodukter som ikke er merket med "glutenfritt". Det er gluten i mye mer enn jeg har visst om, så det ser ut som punkt nummer en må bli å kun kjøpe rene matvarer og lage det meste fra bunnen. Anonymkode: 527a7...250 1
Wenda Skrevet 14. mai 2017 #14 Skrevet 14. mai 2017 7 minutter siden, BlendaSensitive skrev: JEG er opptatt av mat, selv uten noen form for allergier, og vet dette. Men har diskutert dette med folk med IBS og selv erklært cøliaki, som ikke har snøring. Og heller ikke gidder sette seg inn for "sååå farlig er det vel ikke". De kutter ut brød og pasta og lever lykkelig alle sine dager... Finnes en tråd her inne der en person spør om mat uten mye karbohydrater, og får svar som knekkebrød, grovt brød, tortillalefser og diverse grøtsorter. Så nei, jeg har ikke så stor tilltro til kunnskapene til folk. Haha du tullet nå hva? Jeg forstår at for personer som spiser hva de vil ikke tenker på om ting inneholder karbo, sukker, gluten etc, men det er jo ganske grunnleggende kunnskaper her da. Om man lurer på om en leverposteitype som ikke inneholder karbo så skjønner jeg at folk er uvitende og kan finne på å komme med helt feil svar, men opplagte ting som brød, knekkebrød, tortillas osv?? Sikker på at det ikke var snakk om erstatninger eller alternativer? 1
Wenda Skrevet 14. mai 2017 #15 Skrevet 14. mai 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Nei, det er ikke Balderklinikken. Jeg tok ikke med hele sykehistorien, men den er sammensatt. Jeg har altså vært hos spesialist på stoffskiftesykdommer og spesialist på revmatiske sykdommer og skal til ernæringssveileder om en måned. I mellomtiden skal jeg gå over til glutenfritt, og jeg spør her fordi jeg har skjønt at det ikke nødvendigvis er så enkelt som å kutte ut alle kornprodukter som ikke er merket med "glutenfritt". Det er gluten i mye mer enn jeg har visst om, så det ser ut som punkt nummer en må bli å kun kjøpe rene matvarer og lage det meste fra bunnen. Anonymkode: 527a7...250 Lær deg å lese bakpå alle varer som ikke er opplagt "ren mat" av typen kjøtt og grønnsaker. I starten tar det litt tid å "lære" seg å lese bakpå, men etterhvert så trenger du bare å kaste et blikk på innholdslista før du vet hva det inneholder. Mat fra bunnen er kjempelurt 👍 Så enkelt som mulig i starten hadde jeg gått for, tenk kjøtt, grønnsaker. Sauser kan lett lages selv helt uten hvetemel og slikt.
Persephone Skrevet 15. mai 2017 #16 Skrevet 15. mai 2017 Jeg så at en over her har nevnt leverpostei: Noen typer leverpostei inneholder gluten. Så det du kan lære av det er at det finnes gluten i mange ting man ikke forventer det. Les på hva ting inneholder, alltid. Jeg vil forresten anbefale deg å droppe brødkost så godt du kan. Glutenfritt brød er ganske kjedelig, tørt og kjipt i forhold til "vanlig" brød. Selv en del av det beste brødet kan være tamt i sammenligning, og det kan være vanskelig å venne seg til det om man har pleid å være glad i godt brød. Bak gjerne selv og naturlig glutenfrie melsorter om du kan. Jeg lagde et brød hvor jeg byttet ut speltmelet med kikkertmel. Kjempegodt!
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2017 #17 Skrevet 15. mai 2017 8 timer siden, Persephone skrev: Jeg så at en over her har nevnt leverpostei: Noen typer leverpostei inneholder gluten. Så det du kan lære av det er at det finnes gluten i mange ting man ikke forventer det. Les på hva ting inneholder, alltid. Jeg vil forresten anbefale deg å droppe brødkost så godt du kan. Glutenfritt brød er ganske kjedelig, tørt og kjipt i forhold til "vanlig" brød. Selv en del av det beste brødet kan være tamt i sammenligning, og det kan være vanskelig å venne seg til det om man har pleid å være glad i godt brød. Bak gjerne selv og naturlig glutenfrie melsorter om du kan. Jeg lagde et brød hvor jeg byttet ut speltmelet med kikkertmel. Kjempegodt! Synes det glutenfrie brødet fra Toro er kjempegodt jeg.. Smaker akkurat som det brødet jeg fikk fra brødbakemaskin da jeg var barn (dette var med gluten i altså), så det er ikke noe annen smak etter min erfaring. Når jeg tar det opp fra fryseren tiner jeg det med en gang og enten lager ristet brød eller toast Anonymkode: 6e201...eb9
Persephone Skrevet 15. mai 2017 #18 Skrevet 15. mai 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Synes det glutenfrie brødet fra Toro er kjempegodt jeg.. Smaker akkurat som det brødet jeg fikk fra brødbakemaskin da jeg var barn (dette var med gluten i altså), så det er ikke noe annen smak etter min erfaring. Når jeg tar det opp fra fryseren tiner jeg det med en gang og enten lager ristet brød eller toast Anonymkode: 6e201...eb9 Jeg er enig i at jeg syns mye glutenfritt brød er kjempegodt, men teksturen kan være vanskelig å venne seg til om man har vært vant til å spise godt "vanlig" brød. Så hvis man vil spise brød bør man i hvertfall kjøpe selv og ikke kjøpe disse frosne brødene. Det er mye lettere å spise glutenfritt om man ikke konstant savner godt brød. Så derfor pleier jeg å anbefale å prøve å finne gode alternativer til brød og brødmat.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå