Gå til innhold

Delt hjem, sommerferie, hvor lang ferie i strekk med hver forelder?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barney er 3 år gammelt og tas ut av bhg i hele juli. Jeg og exen har da en uke hver om gangen. Noe lengre enn en uke i strekk føles alt for lenge for et såpass lite barn. 

Hvor mye kan vi regne med å ha til neste år? Hvor gammelt bør barnet være før man feks har 2 uker i strekk hos hver forelder? 3?

Anonymkode: 576fd...518

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Flott at dere er enige om kun en uke sammenhengende i så ung alder! Mye skjer på ett år, og alle barn er forskjellige. Kanskje vil barnet være klart for 2 uker sammenhengende ferie neste sommer, kanskje ikke, det må dere bare se an og bli enige om det som er best for varm barnet deres. 

Anonymkode: 8c288...86b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde en uke hver i strekk i fjor da barnet var 2 år. I år skal vi ha 2 uker i strekk. Hadde 10 dager både i julen og påsken og det gikk veldig fint. 

Vi facetimer alltid med far annenhver dag når barnet er hos meg og omvendt. Da får barnet snakket med den andre forelderen.

Anonymkode: a0d06...c15

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde én uke når barnet var 2, og tre uker fra barnet var 3, men med forbehold om at vi begge kunne ta over etter f.eks 2 om det ikke gikk. Gikk kjempefint, skypet og ringte et par ganger i uka. Må nesten bare se an barnet, også i løpet av resten av året med de andre feriene. 

Anonymkode: 6b347...acc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har alltid hatt 3 uker. Barnet var 2,5 år første gangen.

Anonymkode: 9b624...cf7

Skrevet

Du skriver at dere har delt hjem.  Tolker da at dere har 50/50, og sikkert èn uke hos hver av foreldrene. I en situasjon hvor barnet har samme kontakt med far og far, vil jeg tro at å forlenge i ferien, til to eller tre uker, vil gå greit.   

Når den ene forelderen bare er sammen med barnet annen hver helg, slik mange barn har det, mener jeg at to uker sammenhengende ferie med samværsforelder er for mye når barnet bare er 3 år. 

• Liker 1
Skrevet

Tre uker om ikke dere er enige om annet. Barnelova sier tre uker til samværsforelder. Det står riktig nok ikke sammenhengende. Men jeg tenker at I en tvist ville tre uker sammenhenhende bli resultatet, om det er dette samværsforelder får tildelt på jobb. 

AnonymBruker
Skrevet

Heri huset i år praktiseres det en og en halv uke hver. Siden vi har ferie samtidig som barnets mor, og far er begynt i ny jobb med ikkje så mye ferie. Men etterhvert skal det praktiseres to uker hver om sommeren, og deles i jul og påske. 

Anonymkode: 082ce...0cb

AnonymBruker
Skrevet

Vi har annenhver uke til vanlig, men sommerferien er et unntak da jeg har mer ferie/avspasering enn far.

4 uker på ett sted på minste blir litt mye syntes vi. Derfor har far 2 uker med barna, jeg har barna i 2 uker, og far har dem i to uker igjen. Siden jeg likevel har ferie/avspasering hele sommeren, er barna hos meg ellers når far jobber.

Anonymkode: 7066a...490

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...