AnonymBruker Skrevet 13. mai 2017 #1 Skrevet 13. mai 2017 Jeg opplever ofte at jeg har vondt i venstre arm. Speielt om jeg reiser meg for opp eller fordi jeg stresser. Da tenkte jeg at at dette skyldes lavt blodtrykk. De som fikk meg til å undre er at de samme symptomene kommer når jeg har luft i magen og jeg ikke får det ut. Når luften omsier er ute er problemet borte. Jeg er blodgiver, og sist jeg gav blod fikk jeg kraftige smerter i armen og ble veldig sløv. Smerten føles som et kraftig vakuum, og ikke det man vanligvis forbinder med smerter. Under min første fødsel fikk jeg samme "smerter". Da føltes det ut som at hele kroppen var i vakuum og jeg forstod at jeg var i ferd med å dø, helt til jordmødrene gjorde tiltak. Ringer til blodbank på mandag for samtale,om de foreslår lege går jeg selvsagt dit. Har noen andre tanker? Kan det være noe verre? Anonymkode: a7a63...169
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #2 Skrevet 14. mai 2017 Det kan være alt fra muskelsmerter til kommende hjerteinfarkt. Kom deg til legen Anonymkode: 19136...114
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #3 Skrevet 14. mai 2017 Hvordan kan legen se kommende hjerteinfarkt? Anonymkode: 6ce3d...510
Honey Dew Skrevet 14. mai 2017 #4 Skrevet 14. mai 2017 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan kan legen se kommende hjerteinfarkt? Anonymkode: 6ce3d...510 Ekg
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #5 Skrevet 14. mai 2017 1 time siden, Honey Dew skrev: Ekg Å? Trodd EKG bare viste hjerterytmen. Tenkte at ul av hjerte viser alt bedre. Anonymkode: 6ce3d...510
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #6 Skrevet 14. mai 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Å? Trodd EKG bare viste hjerterytmen. Tenkte at ul av hjerte viser alt bedre. Anonymkode: 6ce3d...510 EKG viser ikke "kommende hjerteinfarkt." Faktisk synes ikke infarktforandringer på EKG før etter omtrent et døgn. Derimot kan man se forandringer som disponerer for at et infarkt kan oppstå. Ekkokardiografi (UL) er fortsatt gullstandard for undersøkelse av hjertet, og gir mye informasjon, men det gir ikke nødvendigvis den samme informasjonen, selv om en del funksjonelle aspekter sammenfaller. Når det er sagt, høres ikke ts' beskrivelse ut som noe som kommer fra hjertet, men det kan man ikke konkludere bastant ved uten klinisk undersøkelse. Dette må vurderes av en lege. Anonymkode: f0fdb...16d
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #7 Skrevet 14. mai 2017 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: EKG viser ikke "kommende hjerteinfarkt." Faktisk synes ikke infarktforandringer på EKG før etter omtrent et døgn. Derimot kan man se forandringer som disponerer for at et infarkt kan oppstå. Ekkokardiografi (UL) er fortsatt gullstandard for undersøkelse av hjertet, og gir mye informasjon, men det gir ikke nødvendigvis den samme informasjonen, selv om en del funksjonelle aspekter sammenfaller. Når det er sagt, høres ikke ts' beskrivelse ut som noe som kommer fra hjertet, men det kan man ikke konkludere bastant ved uten klinisk undersøkelse. Dette må vurderes av en lege. Anonymkode: f0fdb...16d Ok, så hvis man f.eks kan få infarkt iløpet av kort tid, måned osv, så vil EKG vise? Og ul, trodde det var da man virkelig så alt ved hjertet? Blokkeringer og andre ting. Lurer på om du vet dette av generell kunnskap eller om du har erfaring med det. Dette er jo faktisk interessant. Anonymkode: 6ce3d...510
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2017 #8 Skrevet 15. mai 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Ok, så hvis man f.eks kan få infarkt iløpet av kort tid, måned osv, så vil EKG vise? Og ul, trodde det var da man virkelig så alt ved hjertet? Blokkeringer og andre ting. Lurer på om du vet dette av generell kunnskap eller om du har erfaring med det. Dette er jo faktisk interessant. Anonymkode: 6ce3d...510 EKG viser hjertets elektriske aktivitet. Når strukturer i hjertet endrer seg, vil også måten elektrisiteten forplanter seg i hjertemuskulaturen avspeiles i et ekg, og slik kan man se f. eks. om det er fortykninger i kammerveggen, eller om det er amdre forhold som gir unormal elektrisk aktivitet. Man kan ikke på noen som helst måte forutse et infarkt, men man kan se at en del ledningsforstyrrelser øker sannsynligheten for at det kan komme til å skje. Ultralyd (ekkokardiografi) viser hjertets tredimensjonale struktur, og hvordan det fungerer mekanisk, men viser ikke hjertets elektrofysiologi. Her vil man også se risikofaktorer for infarkt, men det er ikke mulig å forutse om eller når er infarkt kommer. Å lytte med et stetoskop gir verdifull informasjon om hvordan blodet strømmer gjennom hjertet. Her er det særlig hjerteklaffene man hører. Hvert "dunk" representerer en hjerteklaff som lukkes. Dersom en klaff svikter pā en eller annen māte, hører man det ganske tydelig, og et trent øre kan med stor nøyaktighet høre hvilken klaff som sliter, om det er tilbakestrømning av blod, etc. Man kan fremstille sirkulasjonen i hjertets kransarterier med en kontrastangiografi. Da ser man bedre om det er forkalkninger eller innsnevringer som påvirker hjertets egen blodforsyning. Forandrigner her gir øket risiko for infarkt - men heller ikke dette sier noe om når eller om det kommer - kun om risikoen er forhøyet eller ikke. Blodprøver kan også si noe om slike risikofaktorer. Pasienten vil også selv kunne formidle opplevelser som kan tilskrives forandringer i hjertet, f. eks. vil brystsmerter som kommer ved anstrengelse og gir seg når man stopper aktivitet kunne tilskrives problemer med kransarteriene (angina). Det er tre typer angina som gir ulik risiko for at et infarkt kan inntreffe. Det er ikke mulig å forutse et infarkt, eller tidfeste når det kommer, men man kan se om det foreligger hjertesykdom som øker sannsynligheten for at det kan komme til å skje. Jeg jobber ikke direkte med dette, men har en del kunnskap om det gjennom utdannelse. Dette er et stort og komplekst felt, og det er vanskelig å gi et nøyaktig bilde av det gjennom et kort foruminnlegg. Jeg kan eventuelt prøve å forklare konkrete spørsmål, om det er noe som er uklart. Anonymkode: f0fdb...16d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå