AnonymBruker Skrevet 13. mai 2017 #1 Skrevet 13. mai 2017 Dette skjønner jeg ikke helt. Hvorfor vil man ha en bunad fra et sted man ikke har tilknytning til? Bare fordi den ser bra ut? Jeg synes dette er verre enn at noen velger å kjøpe festdrakt i steden for ekte bunad. Noen er ekstremt opptatt av det MÅ være bunad, men det blir bare komisk for meg når de selv velger en bunad ut fra design. Her vi bor er det mange som velger Beltestakk fra Telemark. Den er veldig fin, men for meg blir det feil når man verken kommer derfra eller har familie derfra. Anonymkode: 6a0da...a38 11
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2017 #4 Skrevet 13. mai 2017 Jeg skjønner det heller ikke, men det er vel slik at noen kanskje ikke har så mye tilknytning til røttene sine, men vil følge trender og ha en bunad til 17.mai. I tillegg er de forfengelige, og vil ha bunad de ser bra ut i, dvs. den mest feminine - "Vinderen-bunaden" (Beltestakk). Anonymkode: 62b90...314 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2017 #5 Skrevet 13. mai 2017 Til syvnde og sist er vi alle norske Anonymkode: b7796...cd0 6
Gjest Rosetelys Skrevet 13. mai 2017 #6 Skrevet 13. mai 2017 (endret) 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Samma det, vel. Anonymkode: 82d1b...1b9 Nei, ikke helt enig i at det er "samma det, vel". Om alle velger utifra hvilken som er finest vil jo noen bunader bli borte, det er synd. Mine barn får velge mellom tre stk. En bunad fra området her, som dekker flere kommuner, en fra kommunen de er vokst opp i, eller fra Gudbrandsdalen hvor navnet og slekta kommer fra. Endret 13. mai 2017 av Rosetelys
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2017 #7 Skrevet 13. mai 2017 Enig. Jeg har beltestakk selv fordi jeg er fra Telemark, men føler ikke den er spesiell lenger, og det er utrolig kjipt. Anonymkode: 49f83...710 10
Skay Skrevet 13. mai 2017 #8 Skrevet 13. mai 2017 Er enig med det. Det er jo en del av det morsomme med bunad. At du kan være i andre byer i din bunad og folk kan se hvor du tilhører. Det liker jeg. 5
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2017 #9 Skrevet 13. mai 2017 Nå tenkte jeg på nordlandsbunaden. "Alle" har jo den. Har flere venninner som er vokst opp i Troms, men som kjøper seg nordlandsbunaden istedenfor tromsbunaden som hadde vært det mest logiske. Alle finner slekt i Nordland slik at de kan investere i akkurat den bunaden. Helt tullete. Anonymkode: b4a37...5c5 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2017 #10 Skrevet 13. mai 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Til syvnde og sist er vi alle norske Anonymkode: b7796...cd0 Nå var det jo sånn at folkedraktene mange av bunadene er basert på viste mangfoldet innad i Norge da. Så den unnskyldningen henger ikke helt på greip. Anonymkode: 9d60a...171 3
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2017 #11 Skrevet 13. mai 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Til syvnde og sist er vi alle norske Anonymkode: b7796...cd0 Så bare gå i en vanlig kjole og med norsk flagg? Om du ikke føler tilknytning til et fylke, dropp bunaden. Anonymkode: 62b90...314 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2017 #12 Skrevet 13. mai 2017 Jeg kjenner flere som har beltestakk fra Telemark uten å ha mer tilknytning enn typ fjern fetter av tipp-tippoldefars inngiftede grandonkel sin stemor, liksom, og det blir bare idiotisk. Sånn sett kan sikkert uhorvelig mange av oss ha "tilknytning" til Telemark, men jeg synes likevel ikke de bør føle seg berettiget til å bære beltestakk. På den måten der mister bunadtradiajonen etter min mening mye av sin betydning. Selv synes jeg beltestakken er fantastisk, og kunne man velge fritt ville jeg hatt den. Men man skal jo ikke velge helt fritt, og jeg har ingen tilknytning, derfor har det heller aldri blitt beltestakk på meg, men en helt annen og kanskje mer ordinær bunad. Men den er fin den og! Dessuten har jeg tilknytning til stedet den kommer fra, og trenger ikke stotre og rødme når folk spør om bunaden min og bakgrunnen for at jeg bærer akkurat den. Anonymkode: 2b984...958 9
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2017 #13 Skrevet 13. mai 2017 Det fineste med bunaden min, synes jeg er nettopp at den viser mine røtter på en fin måte. Jeg er vokst opp i Telemark, og kunne fint valgt beltestakken, men den dag er jeg så glad for at jeg ikke har den. Hvorfor? Det er ikke der jeg føler sterkest tilhørighet, og jeg har absolutt ingen røtter der. Jeg liker dessuten at når folk spør meg om hvor bunaden er fra, men ikke kjenner meg så altfor godt, så får jeg mulighet til å fortelle om min tilhørighet til akkurat den bunaden, og en stor del av min bakgrunn, nettopp fordi bunaden ikke er fra "hjembyen". Anonymkode: ca622...9a5 2
Pikachuchu Skrevet 14. mai 2017 #14 Skrevet 14. mai 2017 Hvis man er så opptatt av å ha tilknytning til stedet man har bunad fra så tror jeg nok beltestakken, eller bøstakken er nokså uaktuell for de fleste. Til tross for at man er fra Telemark. Det er et stort fylke og de har ganske mange bunader. Bø er en ganske liten plass. Og det er helt urealistisk at det er såååå mange som har slekt/tilknytning dit som det høye antallet som har stakken... 3
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #15 Skrevet 14. mai 2017 Alle jeg kjenner som har beltestakk fra Telemark har den fordi den er fin. Det tipper jeg er sannheten for 80% av de somhar den i Oslo. Trist. Anonymkode: 921ef...24a 5
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #16 Skrevet 14. mai 2017 13 minutter siden, Pikachuchu skrev: Hvis man er så opptatt av å ha tilknytning til stedet man har bunad fra så tror jeg nok beltestakken, eller bøstakken er nokså uaktuell for de fleste. Til tross for at man er fra Telemark. Det er et stort fylke og de har ganske mange bunader. Bø er en ganske liten plass. Og det er helt urealistisk at det er såååå mange som har slekt/tilknytning dit som det høye antallet som har stakken... Nå var ikke bruken av beltestakken begrenset til Bø. Nå er ikke draktområdet identisk med dagens kommunegrenser, men beltestakken var i bruk i mesteparten av Bø, Sauherad, Notodden og Nome kommune. Beltestakken ble t.o.m brukt i et lite området i Buskerud, tror det var Jondalen. Anonymkode: 9d60a...171
Pikachuchu Skrevet 14. mai 2017 #17 Skrevet 14. mai 2017 Ok, men befolkningsgrunnlaget i området tilsier uansett ikke at det store antallet som har denne stakken reelt har en tilknytning dit! Noen har nok leita både lenge vel for å finne en liten gren på slektstreet som passet... og ganske mange andre har nok skrytt på seg litt, eller rett og slett bare valgt fordi den er fin/gir status! 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå var ikke bruken av beltestakken begrenset til Bø. Nå er ikke draktområdet identisk med dagens kommunegrenser, men beltestakken var i bruk i mesteparten av Bø, Sauherad, Notodden og Nome kommune. Beltestakken ble t.o.m brukt i et lite området i Buskerud, tror det var Jondalen. Anonymkode: 9d60a...171 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #18 Skrevet 14. mai 2017 Begriper det ikke. Skjønner ikke hva man skal med tradisjonelle ting når man gir blanke i tradisjonene som ligger bak dem. Anonymkode: 08578...730 3
Søgni Skrevet 14. mai 2017 #19 Skrevet 14. mai 2017 Jeg tror mange velger beltestakken(e) fordi den er en del dyrere enn de fleste andre bunader, og blant annet derfor har blitt et statusmerke en del steder , fordi den fremhever figuren på en heldig måte, og fordi den kan varieres i det vide og det brede, slik at man kan bestemme veldig mye selv. Men jeg fatter ikke at folk gjør det. Slike typiske bunadsdager som 17. mai, så kommer ihvertfall jeg i prat med folk om bunad, og samme hvor fine en del beltestakker er, så hadde jeg følt meg temmelig dum hvis jeg stod der og bare "Eh, ja, denne har jeg fordi oldefaren min bodde i Telemark i 5 år". Bunad er identitet, det er ikke bare et plagg. Bunaden min er kanskje det aller fineste jeg eier, og noe jeg har på meg med stolthet, og det er jo ikke kun på grunn av fargene, snittet og hvordan den objektivt sett ser ut. Det er fordi den sier noe, på en eller annen måte, om hvor jeg kommer fra, altså min historie og tilhørighet. Slik sett burde det være alt annet enn et statusmerke å kjøpe seg en bunad basert på popularitet og utseende alene, det er jo veldig overfladisk med tanke på hva bunaden, og tradisjonene rundt, er for veldig mange. 8
Pikachuchu Skrevet 14. mai 2017 #20 Skrevet 14. mai 2017 Beltestakken blir jo snart en parodi på seg selv, dessverre! 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå