Gå til innhold

Vondt i halsen hver morgen, au

Anbefalte innlegg

Gjest alexym

Jeg har vondt i slimhinnene i halsen hver eneste morgen (og i rykk og napp utover dagen når jeg spiser noe sterkt/salt), noe jeg tror kommer av at jeg sover med gapende munn hele natten. Det går mer eller mindre over når jeg drikker noe. Noen som vet om dette faktisk er årsaken? Halsen er noen ganger rød og irritert også, men er ikke forkjølt. Grunnen til at jeg sover med gapende munn er fordi jeg blir kronisk tett i nesen når jeg legger meg ned :P 

Jeg er tidligere nesespray-narkoman, og er fortsatt ofte tett i nesen (6-8 mnd. etter slutt). Vet ikke om dette noen gang går over, men på dagtid er jeg som regel kun tett i ett av borene og skiftende tett og åpen. Jeg har også munntørrhet, men å bruke sugetabletter hjelper ikke noe særlig på nattestid.

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1106292-vondt-i-halsen-hver-morgen-au/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Etter en luftveisinfeksjon våknet jeg med sår hals hver dag i mange uker. Det viste seg at det var en uoppdaget bihulebetennelse som førte til at det rant slim ned i halsen som irriterte om natta når jeg sov. Endte til slutt opp akutt syk med den nevnte bihulebetennelsen, og i tillegg ørebetennelse og lungebetennelse  :P

Men om du sover med munnen åpen kan nok det irritere, du er sikkert ikke syk :) er selv nesespraynarkoman (prøver å slutte) og våkner stadig med litt sår hals, men ikke hver dag. 

Anonymkode: 7d32a...8b4

AnonymBruker

Vet ikke helt om det er så mye å gjøre når du sover med munnen åpen, men kanskje du blir mindre tett i nesa av å tørke støv, lufte ut, skifte sengetøy osv. Grunnen til at du blir sår i halsen er fordi du har munnen åpen, så å behandle tett nese er nok det som hjelper mest. Jeg får ofte bihulebetennelse, og vet det kan komme av skjev neseskillevegg, hvis jeg ikke tar helt feil. Det kan opereres, så kanskje det hadde vært en mulighet?

Anonymkode: 18e2a...4cb

AnonymBruker

Jeg har svart deg i tråden din om hyppig øyedrypping. Når du nå her forteller at du er nesespraynarkoman i følge deg selv, så er det helt klart at både øyne, nese og munn henger sammen og at du trenger legehjelp med både din nesesprayavhengighet, hyppige øyedrypping og munnproblemet ditt. Du ødelegger slimhinnene dine, i tillegg til fare for å skade tennene dine slik du holder på. Gå til lege!

Anonymkode: 2e283...329

Gjest alexym
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har svart deg i tråden din om hyppig øyedrypping. Når du nå her forteller at du er nesespraynarkoman i følge deg selv, så er det helt klart at både øyne, nese og munn henger sammen og at du trenger legehjelp med både din nesesprayavhengighet, hyppige øyedrypping og munnproblemet ditt. Du ødelegger slimhinnene dine, i tillegg til fare for å skade tennene dine slik du holder på. Gå til lege!

Anonymkode: 2e283...329

Jeg svarer deg også her :fnise:

Jeg VAR nesespraynarkoman, er lenge siden nå, og opplevde faktisk aldri problemer med halsen før jeg begynte på øyedråper. Det var cyclosporine (Ikervis) som kicket det hele i gang, noe jeg også har sluttet med. Jeg har vært hos lege og øyelege med problemet, og øyelegene sier at det er viktigere å ta vare på øynene enn at halsen er litt irritert (så lenge det ikke er allergisk reaksjon, selvfølgelig). Spesielt når det ikke er permanent og man er på bedringens vei. Det de derimot tydeligvis ikke kan svare på, er om det saltet er det som irriterer. De har sagt at enkelte stoffer i dråper kan irritere halsen, men de har jeg jo nå unngått noen dager - med fortsatt samme resultat. 

Annonse

AnonymBruker
9 timer siden, alexym skrev:

Jeg svarer deg også her :fnise:

Jeg VAR nesespraynarkoman, er lenge siden nå, og opplevde faktisk aldri problemer med halsen før jeg begynte på øyedråper. Det var cyclosporine (Ikervis) som kicket det hele i gang, noe jeg også har sluttet med. Jeg har vært hos lege og øyelege med problemet, og øyelegene sier at det er viktigere å ta vare på øynene enn at halsen er litt irritert (så lenge det ikke er allergisk reaksjon, selvfølgelig). Spesielt når det ikke er permanent og man er på bedringens vei. Det de derimot tydeligvis ikke kan svare på, er om det saltet er det som irriterer. De har sagt at enkelte stoffer i dråper kan irritere halsen, men de har jeg jo nå unngått noen dager - med fortsatt samme resultat. 

Jeg tenker at du må få svar på hvorfor du er tett i nesen. Enten så er jo dette bihuleproblematikk, allergi eller så har du noe "feil" i nesegangen som kan rettes opp. Så kom deg til en spesialist og få en plan på å åpne opp nesen. Når nesen er åpen vil halsen bedre seg.

Sånn her og nå: prøv å gurgle med rent vann 2-3 ganger daglig (morgen, ettermiddag, etter tannpuss) og se om det hjelper. I så fall er det trolig enten noe som renner fra nesen eller øyedråpene som irriterer.

Dersom gurgling ikke hjelper så høres det mer ut som magetrøbbel. Vond, rød hals kan skyldes halsbrann (altså et fordøyelsesproblem) og ikke et øre-nese-hals problem. Slike problemer blir også typisk verre når du ligger. I så fall ville jeg endret diett og redusert stress. (det finnes medisiner, men de demper bare symptomer, og det er betydelig mer effektivt å gå rett på årsak)

Anonymkode: b5f05...d64

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...