Sunnfjording Skrevet 17. mai 2017 #81 Del Skrevet 17. mai 2017 På 13.5.2017 den 22.55, AnonymBruker skrev: Jeg lurer på hva dere (bunadmennesker) tenker om en venninne av dere har på seg festdrakt fra sparkjøp på seg på 17.mai? 🇳🇴 Anonymkode: ec543...f4f Hvis noen velger å se ned på andre fordi de pynter seg med klær som koster mindre men som ser helt ok ut, så sier det mest om dem. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Biloba Skrevet 17. mai 2017 #82 Del Skrevet 17. mai 2017 På Sunday, May 14, 2017 den 9.58, AnonymBruker skrev: Tenker at hvis det er noe som er trash og fattslig, så er det ugenerøse og fordømmende typer som vurderer andre ut fra prislappen. Anonymkode: a16c0...de7 Støttes! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2017 #83 Del Skrevet 17. mai 2017 Jeg har en venninne, hun har i alle år kritisert folk med bunad, hun syntes det var såå stygt. I år dukket hele familien opp med sparkjøp drakta. Både henne, søstra, mora og ungene. Jeg tror det er en sterk korrelasjon mellom lav utdannelse og spar kjøp drakta. Anonymkode: 5b88f...54c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2017 #84 Del Skrevet 17. mai 2017 På 15.5.2017 den 15.10, AnonymBruker skrev: Jeg også har det på samme måte. Fordi det er så mange dømmende bunadsbrukere der ute. Min venninne kjøpte seg en nydelig festdrakt, men følte at hun fikk mange blikk og noen sa til og med til henne at hun heller burde spare så hun fikk en ekte bunad. Hun orker ikke lenger å bruke drakten sin, og det er nettopp det mange føler. At de blir dømt fordi de ikke har noe andre anser som ekte. De fleste nå til dags er ikke en gang sydd i Norge, men i Kina. Det er det også lange og mange diskusjoner om. Jeg har en hjemmesydd drakt, den er sikkert ikke bra nok den heller, men jeg brukte mange timer på den og jeg er stolt av at det finnes kun en av den. Jeg hadde tidligere lyst på bunad, men har mistet lysten på det, når jeg leser hvordan enkelte rakker ned på festdraktbrukerne. Da føler jeg mer at jeg hører hjemme der. Jeg håper at vedkommende som mente at de fleste bunadsbrukerne ikke rakker ned på de som bruker festdrakt, men jammen må det være mange av dem. Det er jo side opp og side ned, år etter år. Festdraktene fra sparkjøp er veldig fine, ludostore sine er nydelige. Anonymkode: a2bf9...9ee Jeg tror de menneskene du snakker om, de som hvert år skriver side opp og side ned på tullete fora på nettet, jeg tror de menneskene er i mindretall i den virkelige verden. Jeg ser jo at knytningen mellom bunad og familiehistorie ikke lenger er viktig. På mange måter er det greit, men på andre måter har det skapt en slags hysterisk trend hvor det gjelder å ha den bunaden som akkurat da er mest 'in' og kan demonstrere hvor mye penger folk har (eller forsøker å vise at de vil folk skal tro de har). Mulig det er den overfloden med penger mange har hatt som gav grobunn for den oppførselen. Det har liknet på samme oppførsel som nyrike russere på shoppingtur i Monte Carlo Å sitte i bunadkledde grupper og hviske dritt om "de fattige som ikke har klasse (les: penger) til å kjøpe seg en skikkelig bunad", det er så lavmåls som det er mulig å komme. Det var dette med at de fleste nordmenn bare er en generasjon fra industriarbeidere og kombinasjonen mellom småbruk og fiske. Anonymkode: d7406...3e4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2017 #85 Del Skrevet 17. mai 2017 På 14.5.2017 den 13.18, AnonymBruker skrev: Glemte å føye til: hvis noen hadde tilbudt oss tre gratis bunader til hver og en så ville jeg og vi takket nei takk. Vi synes bunad er mindre pent. Vi liker heller f.eks en klassisk Armani eller M.Kors kjole etc. Anonymkode: cbdb3...3cb Jeg var enig med deg helt du la til det siste her. Bunad er hundre ganger finere enn kjoler fra harrymerker som Armani og Michael Kors. Men festdrakt er litt tøysete, syntes jeg (bortsett fra til små barn) Har man ikke råd til bunad kan mam vel gå i vanlig kjole fremfor en liksom-bunad. Anonymkode: 61c1a...9de 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neket Skrevet 17. mai 2017 #86 Del Skrevet 17. mai 2017 På 14.5.2017 den 18.48, AnonymBruker skrev: Jeg har aldri forstått hvorfor det er så provoserende for mange at det finnes festdrakter som ser ut som bunader. Jeg forstår at en bunad er et veldig flott og spesielt plagg man er stolt av. Den er knyttet til både arv og stedet vi kommer fra. Ja bunad er utrolig fine og dyre og man har all rett i verden til å være veldig stolt av å eie en. Men hva i all verden er det som gjør det så provoserende at det finnes festdrakter som etterligner bunadene? Mange av dem er skikkelig flotte til en brøkdel av prisen, er det det som blir feil? Det finne knapt et plagg som skaper mer følelser i det Norske folk enn dette, så noe må det være. Men jeg forstår det ikke. Eier man en bunad, så flott, bruk den og vær glad og stolt. Møter man noen med en festdrakt, så er det et flott plagg selv om den ikke er sydd på husfliden og koster 40 000 kr. Hvorfor denne trangen til å kalle de trash, bare fordi det ikke har den samme standard og stoff som det plagget du bærer? Det er jo direkte mobbing og sende blikk eller enda verre høylydt disse klærne andre bruker. La nå folk få lov til å bruke festdraktene sine med verdighet, mange er skikkelig flotte kvinner ( og menn) som fortjener anerkjennelse fordi de er vakre og pyntet til nasjonaldagen sin. Ts kjøp akkurat den du liker og bruk den med stolthet og blås i bunads poltiet. Jeg synes egentlig ikke de fortjener bunaden sin med slike holdninger Anonymkode: a2bf9...9ee Bunad og festdrakt kan sammenlignes med designerklær og kjedebutikker. Kjedebutikkene går på moteuken i Paris, tar inspirasjon fra det de ser på catwalken og masseproduserer dem og selger til en lav pris. Så sitter det noen kjerringer med skjegget fullt av postkasser i haute couture-antrekkene sine og føler seg snytt fordi de ikke er like spesielle lengre/de svei masse penger på noe de kunne fått kjøpt på Vero Moda om de bare hadde ventet litt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
daemonia Skrevet 17. mai 2017 #87 Del Skrevet 17. mai 2017 (endret) 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror det er en sterk korrelasjon mellom lav utdannelse og spar kjøp drakta. Anonymkode: 5b88f...54c Så alle som ikke har bunad er dumme da altså? Jeg har også høyere utdannelse, men det endrer ikke det faktum at jeg ikke synes bunad er veldig fint, og heller ikke verdt å bruke flere titalls tusen kroner på. Med denne siste setningen din beviser du ikke noe annet enn at du selv ikke har bunad, for du fremstår ikke som særlig smart ved å komme med slikt vås Endret 17. mai 2017 av daemonia 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fuglekvitter__ Skrevet 17. mai 2017 #88 Del Skrevet 17. mai 2017 (endret) På 5/13/2017 den 22.55, AnonymBruker skrev: Jeg lurer på hva dere (bunadmennesker) tenker om en venninne av dere har på seg festdrakt fra sparkjøp på seg på 17.mai? 🇳🇴 Anonymkode: ec543...f4f Jeg har sett noen barn bruker det, men selv kunne jeg ikke kjøpt noe særlig på sparkjøp. I hvertfall ikke bunad. Veldig lite på sparkjøp er fint. Det minner meg om Europris og Jula. Det går for det samme alt sammen. Må ærlig innrømme at en del av det er noe ræl. Da hadde jeg heller gått i vanlige søte kjoler/dress. Alt som er billig er ikke alltid så bra gitt. Men jeg ville jo ikke "mobbet" det. Folk må få kle seg som de vil. Endret 17. mai 2017 av fuglekvitter__ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KatyP Skrevet 17. mai 2017 #89 Del Skrevet 17. mai 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en venninne, hun har i alle år kritisert folk med bunad, hun syntes det var såå stygt. I år dukket hele familien opp med sparkjøp drakta. Både henne, søstra, mora og ungene. Jeg tror det er en sterk korrelasjon mellom lav utdannelse og spar kjøp drakta. Anonymkode: 5b88f...54c Virkelig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forundret.. Skrevet 17. mai 2017 #90 Del Skrevet 17. mai 2017 I dag så jeg ei i en flott festdrakt, tenkte jeg hadde sett en slik før. Nå kom jeg på hvor jeg hadde den fra, det er den røde Sparkjøp sin. Synes den var enda finere i virkeligheten fremfor det bildene til Sparkjøp får frem. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Geirfuglen Skrevet 17. mai 2017 #91 Del Skrevet 17. mai 2017 På 14.5.2017 den 10.09, Cata skrev: Jeg ville sannsynligvis tenkt: "Oi, så fin - hvilken bunad er det?" Og så hadde jeg nok sett på skjorta og konkludert med at det ikke er bunad, men festdrakt. Dernest hadde jeg ikke tenkt mer på den saken. Samme her. Hadde ikke visst at den var fra Sparkjøp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2017 #92 Del Skrevet 17. mai 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: 1) Mulig det er den overfloden med penger mange har hatt som gav grobunn for den oppførselen. Det har liknet på samme oppførsel som nyrike russere på shoppingtur i Monte Carlo 2) Å sitte i bunadkledde grupper og hviske dritt om "de fattige som ikke har klasse (les: penger) til å kjøpe seg en skikkelig bunad", det er så lavmåls som det er mulig å komme. Det var dette med at de fleste nordmenn bare er en generasjon fra industriarbeidere og kombinasjonen mellom småbruk og fiske. Anonymkode: d7406...3e4 1) Ja, det er direkte flaut for Norge 2) Typisk folk fra nasjoner som mangler dannelse, etikette, kulturbevissthet og som er nyrike..flaut. Anonymkode: cbdb3...3cb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2017 #93 Del Skrevet 17. mai 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg var enig med deg helt du la til det siste her. Bunad er hundre ganger finere enn kjoler fra harrymerker som Armani og Michael Kors. Men festdrakt er litt tøysete, syntes jeg (bortsett fra til små barn) Har man ikke råd til bunad kan mam vel gå i vanlig kjole fremfor en liksom-bunad. Anonymkode: 61c1a...9de Merkelig resonnement. Ingenting av nevnte antrekk er harry. Det finnes mennesker som har "vanlig kjole" som er dyrere enn en bunad. Anonymkode: cbdb3...3cb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2017 #94 Del Skrevet 17. mai 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det finnes mennesker som har "vanlig kjole" som er dyrere enn en bunad. Anonymkode: cbdb3...3cb Det stemmer. Bunad, M.K og designermerker er vel ikke helt sammenlignbart. Anonymkode: 0c9d3...c7e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2017 #95 Del Skrevet 17. mai 2017 Jeg så masse flotte bunader og andre festdrakter i dag. Hva som var hva, aner jeg ikke. Spiller ingen rolle. Anonymkode: 4fba9...297 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #96 Del Skrevet 18. mai 2017 På 14.5.2017 den 11.15, AnonymBruker skrev: Takk for svar alle sammen 😊 Ser at det er noen som har holdninger som jeg har opplevd. Er vel disse jeg er "redd" for. Anonymkode: ec543...f4f Det er maaange flotte festdrakter, spiller ingen rolle hva den koster eller om butikken heter Sparkjøp, så lenge du synes den er fin og har råd. Jeg fikk bunad til konfirmasjon, er 36 i dag og hadde ikke hatt økonomi til å prioritere bunad nå hvis jeg skulle kjøpt selv. Det har neppe småjentene her inne som disser Sparkjøp sin festdrakt heller. Voksne kule damer går med det de synes er fint og har råd til, småjentene som fortsatt lever på mamma og pappa kan kalle det trash så mye de gidder, who cares. Tipper venninnene dine liker deg for den du er, ikke hvor mange titusener du brukte på 17.mai antrekket! Anonymkode: 25434...131 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trude.lutt Skrevet 18. mai 2017 #97 Del Skrevet 18. mai 2017 På 13.5.2017 den 22.55, AnonymBruker skrev: Jeg lurer på hva dere (bunadmennesker) tenker om en venninne av dere har på seg festdrakt fra sparkjøp på seg på 17.mai? 🇳🇴 Anonymkode: ec543...f4f Jeg tenker ikke over det. Hvis jeg tenker noe om dette så er det at dette er et I-lands problem. Det at vi evt bryr oss om hvor folk kjøpet festdrakter sin 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #98 Del Skrevet 18. mai 2017 På 5/17/2017 den 12.28, Neket skrev: Bunad og festdrakt kan sammenlignes med designerklær og kjedebutikker. Kjedebutikkene går på moteuken i Paris, tar inspirasjon fra det de ser på catwalken og masseproduserer dem og selger til en lav pris. Så sitter det noen kjerringer med skjegget fullt av postkasser i haute couture-antrekkene sine og føler seg snytt fordi de ikke er like spesielle lengre/de svei masse penger på noe de kunne fått kjøpt på Vero Moda om de bare hadde ventet litt. Du har åpenbart aldri sett "The Devil Wears Prada". Anonymkode: cbdb3...3cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #99 Del Skrevet 18. mai 2017 Det er mange flotte festdrakter samme hvor de er kjøpt og hva de koster! Det er mange vakre kvinner og jenter som har på fantastisk fine festdrakter! :-) Anonymkode: cbdb3...3cb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #100 Del Skrevet 18. mai 2017 På 17.5.2017 den 12.01, AnonymBruker skrev: Jeg var enig med deg helt du la til det siste her. Bunad er hundre ganger finere enn kjoler fra harrymerker som Armani og Michael Kors. Men festdrakt er litt tøysete, syntes jeg (bortsett fra til små barn) Har man ikke råd til bunad kan mam vel gå i vanlig kjole fremfor en liksom-bunad. Anonymkode: 61c1a...9de Liksom bunad? Så du mener at alle festdrakter er liksombunader? Så alle andre bukser enn de store merkebuksene er liksombukser, det samme gjelder kjoler, sko osv. En bunad er en bunad, en festdrakt er en festdrakt, selv om den ligner på en bunad. Jeg forstår ikke motviljen her. Det finnes mange flotte festdrakter, noen av dem er like dyre som en bunad. Se på silje sin festdrakt. Den er riktig så flott. Norges bunaden tror den heter, den var vel tidligere regnet som en festdrakt, men fikk status som bunad her for noen år siden. Anonymkode: a2bf9...9ee 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå