Gå til innhold

Er det lytt i boligblokker - av betong?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vurderer å by på en leilighet i en blokk fra 1979. Selve blokka og etasjeskillene er i betong, og det er andre leiligheter på alle kanter.

Er ganske var for lyd på natta, men vet jo at betong er veldig mye bedre enn trehus om ikke annet. Er også forberedt på å lydisolere taket om nødvendig. Det åpenbare svare er sikkert "må du ha det så stille så kjøper du enebolig", men det er så mange andre fordeler ved å bo i blokk for meg at jeg vil vurdere det seriøst før jeg evt gir opp og finner noe annet.

Bor du i bolig med etasjeskiller av betong? I så fall: Hører du naboene godt?

 

Anonymkode: 59825...f9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer an på naboene. Barn som leker, roping, skriking høres godt. Hører lite trinnlyder og aldri vanlig prat. 

Anonymkode: 58d1f...14c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd i lavblokk hvor hver leilighet var skilt fra naboene (sideveis og over/under) med betongskille.

Merket ingen plagsomme, høye lyder fra naboenes vanlige liv. Strukturbåret støy derimot (slagdrill og/eller store høytalere på full guffe stående inn mot veggen, - det hørtes..

Anonymkode: ed97d...374

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjør det, og det funker fint (er også litt var for lyd når jeg sover). Hører normalt ingenting fra naboene på dagstid, og hører av og til lyder utenfra når vinduene er låst om natten når vi sover. Dette skjer likevel veldig sjeldent. Vi har også naboer som er ganske stille. Du kan kanskje spørre rundt, undersøke hvem naboene dine er og slikt før du evt byr?

Endret av n0mdeplume
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her:

Takk for svar, alle! Keep'em coming, jo flere erfaringer jo bedre :) 

Såvidt jeg kan se, er alle leilighetene rundt den jeg vurderer også ganske små (45 kvadrat), noe som gjør at jeg regner med det bor få barnefamilier i umiddelbar nærhet. 

På dagtid må naboene gjerne hoie og bråke så mye de vil, det er natta jeg er bekymret for. Våkner av den minste brå lyd. Det eneste jeg sover godt gjennom er jevn trafikkstøy. Det er det "dessverre" ikke i området hvor den aktuelle blokken ligger :P I så fall kunne det kanskje overdøvet eventuelle nabolyder.

Anonymkode: 59825...f9a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vurderer å by på en leilighet i en blokk fra 1979. Selve blokka og etasjeskillene er i betong, og det er andre leiligheter på alle kanter.

Er ganske var for lyd på natta, men vet jo at betong er veldig mye bedre enn trehus om ikke annet. Er også forberedt på å lydisolere taket om nødvendig. Det åpenbare svare er sikkert "må du ha det så stille så kjøper du enebolig", men det er så mange andre fordeler ved å bo i blokk for meg at jeg vil vurdere det seriøst før jeg evt gir opp og finner noe annet.

Bor du i bolig med etasjeskiller av betong? I så fall: Hører du naboene godt?

 

Anonymkode: 59825...f9a

Hva menes med etasjeskiller i betong?

Er det da slik at ditt tak er samme stykke betong som gulvet til den som bor over deg?

Hvis det er slik, så er det ugunstig dersom du har hensynsløse naboer over deg. Og da bør du satse på å lydisolere takene dine.

Anonymkode: b3c07...5ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva menes med etasjeskiller i betong?

Er det da slik at ditt tak er samme stykke betong som gulvet til den som bor over deg?

Hvis det er slik, så er det ugunstig dersom du har hensynsløse naboer over deg. Og da bør du satse på å lydisolere takene dine.

Anonymkode: b3c07...5ce

Ja, etasjeskillene er rett og slett den delen av en bygning som separerer en etasje fra en annen. I for eksempel firemannsboliger av eldre type er de ofte av tre, og man kan ofte høre det meste naboene gjør, fordi tre bærer lyd mye bedre enn betong. I blokkleiligheter er etasjeskillene som regel av betong, det er derfor jeg vurderer det. Leilighet med etasjeskiller i tre har jeg dessverre måttet gi opp.

Anonymkode: 59825...f9a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva menes med etasjeskiller i betong?

Er det da slik at ditt tak er samme stykke betong som gulvet til den som bor over deg?

Hvis det er slik, så er det ugunstig dersom du har hensynsløse naboer over deg. Og da bør du satse på å lydisolere takene dine.

Anonymkode: b3c07...5ce

Slik er det hos meg, og jeg har uheldigvis hensynsløse naboer rett over meg, og det er svært sjenerende når de bl.a. roper, synger og skråler, tramper og hopper med sko på, dunker møbler og andre gjenstander hardt i gulvet.

Anonymkode: b3c07...5ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, etasjeskillene er rett og slett den delen av en bygning som separerer en etasje fra en annen. I for eksempel firemannsboliger av eldre type er de ofte av tre, og man kan ofte høre det meste naboene gjør, fordi tre bærer lyd mye bedre enn betong. I blokkleiligheter er etasjeskillene som regel av betong, det er derfor jeg vurderer det. Leilighet med etasjeskiller i tre har jeg dessverre måttet gi opp.

Anonymkode: 59825...f9a

Takk for svar.

Det er jeg som fortalte om hensynsløse naboer.

Andre som bodde i leilligheten over meg før, var normale og hensynsfulle mennesker. Da var det ingen problem med sjenerende støy.

Anonymkode: b3c07...5ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bodd i det tidligere. Vi hadde lydisolert tak på soverommet i tillegg til betong i mellom etasjene. Hørte sjelden lyder fra de over oss. Hvis de gikk med høye sko inne, hadde fest, eller herjet med hunden (type ballek) hørte vi det ganske tydelig. Støvsuging, vaskemaskin, og den slags ble til summelyder. Kan ikke huske vi var ikke plaget av støy fra de over oss. 

Lyder fra trappegangen var derimot mye mer plagsomt. Irriterte oss grønne over folk som nærmest trampet i trappen. 

 Og naturlig nok ble vi litt plaget av støy når vi hadde vinduene opp på sommeren. Var ofte naboer som som satt sent ute på balkongen sin i helgene og drakk vin med venner osv. Skravling og latter høres jo veldig godt når man har vinduer oppe, og bor så tett oppå hverandre. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på hor soverommet er plassert i forhold til bad og kjøkken. Lyd følger ofte rørene mer enn det kommer fra "liv over gulvet". En annen ting er at er det gangveranda alle beboerne går pålang f.eks. en høyblokk for å komme til sin egen leilighet så er det ofte mer lytt og mer trafikk enn om du bor i en blokk med 2, 3, eller flere leiligheter på samme plan. 

Men generelt, ja, det er lytt i betongblokker. Etterhvert som betongen tørker ut, blir det og mer lytt. 

Anonymkode: ee56d...eb6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør finne ut hvem som eier leiligheten rett ovenfor deg da og prøve danne deg et bilde av han/hun ;) og om mulig; kanskje finne ut hvilket type rom som ligger ovenfor soverommet ditt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her: Slik jeg kan tolke av bildene, er naboen over sitt soverom rett over mitt. Og kjøkkenet til vedkommende er på skrått over. Takk til AB som kommenterte rørlyd, det var et godt poeng. Der jeg bodde før irriterte også det meg noe så inn i granskauen, og jeg våknet hver gang noen skrudde på ei kran.

Begynner å helle mot at dette er et for risikabelt prosjekt. Må kanskje heller vente til det dukker opp en blokkleilighet i en toppetasje. Synd de er så mye dyrere.

Anonymkode: 59825...f9a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her:

Takk for svar, alle! Keep'em coming, jo flere erfaringer jo bedre :) 

Såvidt jeg kan se, er alle leilighetene rundt den jeg vurderer også ganske små (45 kvadrat), noe som gjør at jeg regner med det bor få barnefamilier i umiddelbar nærhet. 

På dagtid må naboene gjerne hoie og bråke så mye de vil, det er natta jeg er bekymret for. Våkner av den minste brå lyd. Det eneste jeg sover godt gjennom er jevn trafikkstøy. Det er det "dessverre" ikke i området hvor den aktuelle blokken ligger :P I så fall kunne det kanskje overdøvet eventuelle nabolyder.

Anonymkode: 59825...f9a

Barnefamilier er jo de som vanligvis er stillest på kveld og natt.

De hensynsløse studentene over meg starter ofte  med bråket ca kl 16-17 (når de kommer hjem eller når de våkner) på hverdager og holder det gående til langt på natt. I tillegg til i helgene.

De beste å ha som naboer i leilligheten over seg, er eldre, hensynsfulle mennesker.

Anonymkode: b3c07...5ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnefamilier er jo de som vanligvis er stillest på kveld og natt.

De hensynsløse studentene over meg starter ofte  med bråket ca kl 16-17 (når de kommer hjem eller når de våkner) på hverdager og holder det gående til langt på natt. I tillegg til i helgene.

De beste å ha som naboer i leilligheten over seg, er eldre, hensynsfulle mennesker.

Anonymkode: b3c07...5ce

Eneste problemet med eldre er at de kan høre dårlig, og da hører naboene desto mer av TV-n og radioen ... :) 

TS

Anonymkode: 59825...f9a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Eneste problemet med eldre er at de kan høre dårlig, og da hører naboene desto mer av TV-n og radioen ... :) 

TS

Anonymkode: 59825...f9a

Det har du rett i. Men ikke alle eldre er tunghørte.

Anonymkode: b3c07...5ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det har du rett i. Men ikke alle eldre er tunghørte.

Anonymkode: b3c07...5ce

Nei, heldigvis både for dem selv og omgivelsene :) 

Anonymkode: 59825...f9a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig at det i dag er flere unge enn eldre mennesker som er tunghørte, ettersom mange unge skader hørselen sin ved å lytte til musikk med for høy lyd (både på konserter og med øretelefoner).

Anonymkode: b3c07...5ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Eneste problemet med eldre er at de kan høre dårlig, og da hører naboene desto mer av TV-n og radioen ... :) 

TS

Anonymkode: 59825...f9a

I blokker med betongskille vil du ikke høre radioen eller tv'en til pensjonistene om de ikke kjører stort surround anlegg med gulvstående høytalere og sub inntil veggen :ler:

 

Anonymkode: ed97d...374

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

I blokker med betongskille vil du ikke høre radioen eller tv'en til pensjonistene om de ikke kjører stort surround anlegg med gulvstående høytalere og sub inntil veggen :ler:

 

Anonymkode: ed97d...374

Joda, det kan høres veldig godt.

 

Anonymkode: b3c07...5ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...