AnonymBruker Skrevet 13. mai 2017 #1 Skrevet 13. mai 2017 Ok, mine svigerforeldre har tilbudt meg og min samboer å betale deler av bryllupet eller hele bryllupet våres. I utgangspunktet så er jeg litt sånn at jeg liker å klare meg selv og å betale for meg selv, og jeg og min samboer hadde egentlig bestemt oss for å betale bryllupet selv. Jeg synes jo selvfølgelig det er hyggelig at de tilbyr det da, MEN forventer da mine svigerforeldre at de skal bestemme ditt og datt, hvem som skal komme, hvor det skal være osvosv? Hva er deres erfaringer? Hadde satt pris på svar Anonymkode: 99086...407
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2017 #2 Skrevet 13. mai 2017 Beklager skrivefeil allerede i overskriften -men dere skjønner vel poenget Anonymkode: 99086...407
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2017 #3 Skrevet 13. mai 2017 Min erfaring var at de "ikke skulle blande seg inn", men så kom det noen punkter hvor vi fikk beskjeden "det er tross alt vi som betaler". Det var ikke angående mye, og for såvidt ikke de viktigste tingene, men det var noe og det var ting som økte stressnivået betraktelig. Så spm er hva du/dere orker å skulle håndtere hvis, og mot formodning, de også blir sånn. Anonymkode: b0528...a62 6
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2017 #4 Skrevet 13. mai 2017 Her skulle svigerforeldrene betale for en bestemt ting. Da vi satt og så på alternativer kom det fram at det var uaktuelt å betale for enkelte alternativer. Ikke pga. pris, men fordi svigermor ikke likte forslagene. Men alt i alt fant vi noe vi alle var fornøyde med. Anonymkode: 587d0...6ed
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2017 #5 Skrevet 13. mai 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok, mine svigerforeldre har tilbudt meg og min samboer å betale deler av bryllupet eller hele bryllupet våres. I utgangspunktet så er jeg litt sånn at jeg liker å klare meg selv og å betale for meg selv, og jeg og min samboer hadde egentlig bestemt oss for å betale bryllupet selv. Jeg synes jo selvfølgelig det er hyggelig at de tilbyr det da, MEN forventer da mine svigerforeldre at de skal bestemme ditt og datt, hvem som skal komme, hvor det skal være osvosv? Hva er deres erfaringer? Hadde satt pris på svar Anonymkode: 99086...407 Det må da være kjekt om du har folk som kan støtte opp litt. Ingen av våre foreldre har betalt noen ting for oss, det gjelder også for deres barnebarn. Jeg misunner deg sånn sett. Du kan jo sette ned ett krav om at de ikke får blande seg. Anonymkode: 7382e...886
Gjest making.a.mess Skrevet 13. mai 2017 #6 Skrevet 13. mai 2017 Ta imot når de ønsker å bidra. Nå kjenner ikke jeg dine svigerforeldre, men det er ikke uvanlig at de blander seg i gjesteliste, mat, drikke, underholdning og dagens program. Det vil gå fint om du setter grenser med en gang. Eventuelt kan du fortelle nøyaktig hvordan du vil ha det og se hvordan de reagerer og hvilke innvendinger de har, FØR dere bestemmer dere for evnt å ta imot penger.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2017 #7 Skrevet 13. mai 2017 Hvis de betaler er de strengt tatt vertskap og bør få ha et ord med i laget. Hvis du ikke vil ha innblanding får du stå for alt selv. Anonymkode: 31775...b9a 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2017 #8 Skrevet 13. mai 2017 Vi skal i utgangspunktet ha nærmeste familie og venner som vi faktisk omgås med, altså et lite bryllup på ca 40-45 stk. Men allerede da vi luftet for mine svigerforeldre hvem vi har tenkt til å be, så ble det jo sånn at "dere må jo be onkel ditt, tante datt, kusine x, fetter y" osv (og da doblet nesten listen seg), altså folk vi kanskje har møtt en eller to ganger tidligere og det var typ i begravelse eller konf. Allrede da, så tenkte jeg for meg selv at jeg er superglad for at det er ingen som skal ha økonomiske bindinger til bryllupet, utenom meg og min samboer. Jeg er jo selvsagt åpen for forslag og innvendinger, men ikke for at folk skal bestemme både det ene og det andre, og samtidig legge til at "vi betaler jo, så vi må jo få bestemme det". Må legge til at jeg har verdens snilleste svigerforeldre og at vi har veldig fin kontakt ellers. Mine foreldre har heldigvis vært veldig klare på det at vi bare kan ha det akkurat slik vi ønsker, nettopp fordi det er våres bryllup Anonymkode: 99086...407 1
Strawberry Fields Skrevet 13. mai 2017 #9 Skrevet 13. mai 2017 Vi regnet med at vi måtte betale alt selv, men mine foreldre insisterer på å betale en stor sum av bryllupet. Likevel var det en selvfølge for alle at de ikke skal blande seg inn i avgjørelser som hvem som blir bedt, hvor det holdes osv. Det er jo fortsatt brudeparet sin dag. Dersom man tilbyr seg å betale for noe, gjør man det jo for å være grei; ikke for å ha noe mer å si. Om det hadde vært forventninger om at foreldrene mine plutselig skulle ta over styringen, hadde jeg mye heller takket nei. 1
A4-livet Skrevet 14. mai 2017 #10 Skrevet 14. mai 2017 Her fikk vi bidrag fra både mamma, svigerfar og farmor (betalte kjolen). Ingen som blandet seg i noe som helst, da hadde vi nok sagt at vi heller ville betale selv
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #11 Skrevet 14. mai 2017 La meg komme med et vilt forslag: Snakk med dem! Spør hva de har tenkt og hva de synes. Hvilke erfaringer folk her har sier ingenting om hva dine svigerforeldre tenker. Mine foreldre la seg ikke opp i noe (bortsett fra å insisterer på fri bar - som de dekket), mens min venninnes foreldre la seg oppi og overstyrte en del ting hun ikke var så fornøyd med i ettertid. Anonymkode: 3fb79...d31 5
estrella Skrevet 14. mai 2017 #12 Skrevet 14. mai 2017 Vi fikk bestemme alt selv. Kom jo med forslag, noen hørte vi på (mer erfaring med bryllup og store fester enn oss), andre ikke. Opplevde ikke noe press rundt det.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2017 #13 Skrevet 15. mai 2017 22 timer siden, AnonymBruker skrev: La meg komme med et vilt forslag: Snakk med dem! Spør hva de har tenkt og hva de synes. Hvilke erfaringer folk her har sier ingenting om hva dine svigerforeldre tenker. Mine foreldre la seg ikke opp i noe (bortsett fra å insisterer på fri bar - som de dekket), mens min venninnes foreldre la seg oppi og overstyrte en del ting hun ikke var så fornøyd med i ettertid. Anonymkode: 3fb79...d31 Det er sant - det er mulig å bli enige om ting på forhånd feks Anonymkode: 99086...407
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #14 Skrevet 16. mai 2017 Vanlig at foreldre vil betale/bidra, men det er dere som bestemmer hva slags bryllup dere vil ha. Ha en super feiring! Anonymkode: 2d130...43d
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #15 Skrevet 16. mai 2017 Vi fikk hele bryllupet betalt av forelder, og h*n la seg på ingen måte opp i noe av planleggingen. Anonymkode: 48e0c...5a4
Gjest NotNaomi Skrevet 16. mai 2017 #16 Skrevet 16. mai 2017 Eh,fins det så mange kontrollerende foreldre/svigerforeldre? Mine svigerforeldre betalte brylluppet vårt(som gave,sa de da),men de la seg da ikke opp i hvordan vi gjorde det,eller hvem vi ba! Vi hadde råd til bryllupp selv,men de ville gi oss det. De var fornøyde med hvordan vi ordnet det. De sa ihvertfall ikke noe i mot noe. De var ikke å fornøyde da vi ble skilt,men det er nå en annen sak :-)
Tonio Skrevet 18. mai 2017 #17 Skrevet 18. mai 2017 Mine foreldre opplevde at bryllupet deres ikke ble som ønsket, da min mormor og morfar betalte. De fikk ikke bestemme det de ønsket, ikke engang invitere de dem ønsket. Det var slektninger og venner som ikke fikk komme, og venner av min mormor som måtte komme. Selv om dette var for over 30 år siden er dette fortsatt noe de angrer på. De var derfor svært opptatt av at jeg og min kommende mann skulle bestemme, de ville så vidt si hva de tenkte selv når direkte spurt. Etter at vi hadde bestemt bryllupskake fikk vi beskjed om at den betalte de for. Samtidig fikk vi vite at vi ville få en sum penger i forbindelse med å betale for bryllupet, men de ville ikke si hvor mye. Dette for å passe på at vi holdt ett bryllup vi hadde råd til, og ikke etter hva vi fikk av dem. Min svigermor var litt mer innblandet i valg, og etter feiringen var over fikk vi vite at hun allerede hadde betalt for all drikken i bryllupet. I tillegg ordnet hun med pynt og slikt, som gjorde at vi fikk rabatt på hotell vi feiret på. Det var veldig deilig å ha henne der for oss, selv om jeg merket at det var stor forskjell på foreldrene våres. Jeg savnet flere ganger at foreldrene mine ga mer meninger, jeg. Men jeg skjønner det var sårt for dem og de ville bare unngå at vi skulle oppleve det samme.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #18 Skrevet 18. mai 2017 Jeg ville tatt imot med forbehold. Jeg ville sagt at om de ville bidra, så kunne de sette inn summen de ville bidra med på vår konto. Så sto vi fritt til å bruke det akkurat som vi ville. Å takke ja til at de skal betale f.eks. lokale, ser jeg for meg hadde endt opp med at de skulle være med å bestemme lokalet (noe som hadde vært rimelig om de skulle betale det). Eller så ville jeg sagt at de kunne være med å betale på lokalet, men at vi skulle bestemme hvor, og betale evt mellomlegg om det ble dyrere enn de ville spante på oss. For ikke faen om svigers/foreldrene mine skulle fått bestemme noe om hvor og hvordan vårt bryllup skal være. Anonymkode: 3de62...673
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #19 Skrevet 18. mai 2017 Vi får bestemme alt selv. De kunne godt ha kommet med et tips eller to, JEG har da ikke peiling på bryllup. Venninna mi skulle gifte seg en gang da foreldrene ville bestemme gjestelista, onkler, tanter og søskenbarn som de ikke hadde kontakt med og ikke skjønte vitsen med å bruke penger på å invitere, men som foreldrene mente det ikke "gikk an" å utelate. Kommende svigermor mente også at hun og mor til bruden skulle stå på kjøkkenet hele kvelden og lage maten selv, for å spare penger. Heldigvis for venninna mi ble det bryllupet avlyst. Anonymkode: d1063...a99
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #20 Skrevet 31. mai 2017 Foreldrene mine og svigers deler utgiftene 50/50 mens vi betaler enkelte ting selv , fotograf blant annet. Min erfaring er at om du vil ha ditt "eget" bryllup og liker å planlegge/bestemme ting selv så bør du betale selv. Jeg har nesten ikke hatt noe å si og gjestelisten (bortsett fra på min side) er helt og holdent bestemt av svigers, så da blir vi sånn 200 stk. Er det mitt drømmebryllup? Tja det er fint med noen som tar hånd om alt og din plikt er bare å møte opp for "showet". Du får tidenes fest nesten gratis. Men samtidig så føler du ikke det er ditt eget bryllup. Så her sitter jeg bare noen uker fra å gifte meg og har i grunn ingen følelser i forhold til dette. Ingen glede , bare likegyldighet. Er nesten der at jeg bare vil få det overstått så hverdagen kan komme tilbake igjen. Hva hadde jeg ønsket selv? Et lite intimt bryllup på kun nærmeste familie på en eller annen eksotisk strand. Men men bryllupsreisen er i alle fall "Vår". Trøster meg med at når dagen kommer så blir det nok bra allikevel. Og forhåpentligvis vil jeg føle glede og ikke tomhet. Vi får se. Anonymkode: b2b61...65c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå