AnonymBruker Skrevet 13. mai 2017 #1 Skrevet 13. mai 2017 Hei jeg trenger enkle oppskrifter på matretter for en person. Jeg har tidligere forsøkt å fryse ned mat som blir til overs men det fungerer dårlig for meg. Enten spiser jeg opp alt, fryser det eller det blir kastet (også når det har blitt fryst, for jeg spiser det ikke). Ser derfor for meg en løsning med oppskrifter på nøyaktig en porsjon. Tips? Her kunne vi kanskje samle alle oppskrifter og tips beregnet for alle som lever alene. Anonymkode: 23c52...429
penny_ Skrevet 13. mai 2017 #2 Skrevet 13. mai 2017 Om du finner en oppskrift beregnet på fire, så deler du jo bare ingrediensene på 4? Jeg lager stort sett alltid én porsjon. Hvorfor spiser du ikke mat som har vært fryst? 2
Pringle Skrevet 15. mai 2017 #3 Skrevet 15. mai 2017 Det blir fort overveldende hvis man skal ramse opp alle oppskrifter i hele verden. Det skaper apati og hjelpeløshet. Men tips er lurt. Gjør som Penny sier. Eller ikke bruk oppskrifter i det hele tatt, bare plukk og miks - ta kjøtt/fisk, stivelse og grønnsaker i passelige mengder, og vips så har du en middag. Frokost og lunsj kan være hva du vil, for ekempel brødskiver eller grøt eller yoghurt eller kokt egg, eller middagsrester, om du mot formodning skulle bomme med mengdene. Å planlegge måltidene er etter min mening spesielt hensiktsmessig for mange som lever alene, spesielt av tre grunner: Mange matvarer selges kun i pakker som er rettet mot familier, sånn at det kreves planlegning for å få spist det opp før det blir dårlig. De som bor alene, kan bestemme helt selv hva de vil ha til hvert eneste måltid. Når du bor alene, er det ingen som drikker opp appelsinjuicen uten at du vet om det.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2017 #4 Skrevet 15. mai 2017 På 13.05.2017 den 17.37, AnonymBruker skrev: Hei jeg trenger enkle oppskrifter på matretter for en person. Jeg har tidligere forsøkt å fryse ned mat som blir til overs men det fungerer dårlig for meg. Enten spiser jeg opp alt, fryser det eller det blir kastet (også når det har blitt fryst, for jeg spiser det ikke). Ser derfor for meg en løsning med oppskrifter på nøyaktig en porsjon. Tips? Her kunne vi kanskje samle alle oppskrifter og tips beregnet for alle som lever alene. Anonymkode: 23c52...429 Frokost er jo rimelig enkelt: lag smoothie/brødskive/havregrøt/knekkebrød for en. Ha den toppingen du liker på. Spis. Lunsj: ta den basen (stivelse og karbohydrater) du foretrekker til de grønnsaker du liker. Ikke lag mer enn til en. Middag: igjen - grønnsaker til en person, nå har du trolig fått inn nok karbohydrater, så etter at 4/5 av måltidet er fyllt opp med grønnsaker så tilsetter du 1 del fisk/kjøtt/bønner/egg. Kvelds: gjennta enten lunsj eller frokost, alt etter hvor ajour du er med dine 5-10 om dagen. Helt normal måltidsplanlegging, med andre ord. Anonymkode: 3e068...2a2
Krummelure Skrevet 15. mai 2017 #5 Skrevet 15. mai 2017 Frokost; yoghurt og kornblanding Lunsj/middag/kvelds :Fylte paprika, vårruller, wok, ommelett, havrevafler. Bakt potet.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2017 #6 Skrevet 15. mai 2017 Det er jo fryktelig enkelt å lage porsjonsstørrelser. Jeg ser ikke helt hva det er som gir deg problemer. Jeg deler alltid karbonadedeig i to eller tre deler. Kyllingfilet, fiskefilet, kyllingvinger/-lår etc. er jo lett å porsjonere. Dersom du lager mat i form kan du kjøpe en mindre form. Dersom du bruker posemat som basis kan du bruke deler av dette. Porsjonspizza er lett å lage. Jeg er ikke spesielt glad i restemat, og jeg har det så å si aldri heller. Jeg har ikke opplevd noen utfordringer knyttet til det, annet enn at man må bruke mer tid på kjøkkenet enn de som liker restemat. Anonymkode: fca02...441 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå