Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tar denne som annonym, gitt :P

Jeg har to små barn og er alene med dem 70-60% av tiden. Barnefar ønsker ikke å stille opp noe særlig, så det vil nok se slik ut en del år fremover.
Jeg tar en bachelor for tiden, i passe krevende studium, men regulerer mye av hverdagen selv så det går absolutt rundt med tiden.

Jeg fikk barn tidlig og nå går det plutselig opp for meg at jeg vil så mye mer. Jeg vil studere flere ting, om ikke bytte studie, så studere andre ting eller videreutdanne meg.
Jeg vet mulighetene for dette er der senere også - jeg er kun 26 år!

Men nå ønsker jeg vel litt tips eller input eller erfaringer på hva dere andre har - aleneforeldre, eller mange barn, fikk barn tidlig OG utdannet dere. Hva slags utdanninger tok dere. Hvor mye ofret dere for utdanningen.
Jeg kunne jaggu tenkt meg å gå inn i forsvaret eller kjempe meg inn på PHS, men jeg kan ikke se for meg at det går an når jeg i hovedsak har barna alene for det meste av tiden?

Klart jeg må legge opp livet rundt de, det vil jeg alltid gjøre. Men jeg leker med tankene på hva som er gjennomførbart og ikke...

Anonymkode: 78378...830

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Går ikke barna i bhg eller skole? Da kan jo du bruke tiden på studier. Sjekk hvordan dette går rundt økonomisk/støtte fra Lånekassen. Mange steder finnes det studentbarnehager. Har du foreldre som kan hjelpe med pass? Andre rundt deg til støtte? Tenker at du må være realistisk på hva som går og ikke "ha lyst til alt".

Anonymkode: 2fad8...edb

AnonymBruker
Skrevet

Du vil studere andre fag, videreutdanne deg, gå inn i forsvaret, komme inn på politihøgskolen, og jeg tipper dette ikke er alle ambisjonene du har. Personlig synes jeg det høres litt vel rotete ut. Det er veldig viktig å tenke på gjennomførbarhet på de enkelte ønskene dine, men jeg synes også du bør vurdere hva du får mest ut av i et langtidsperspektiv. Du kan ikke gjøre alt, så her må du rett og slett prioritere det du mest har lyst til og som også er gjennomførbart. 

Det er vanskelig å gi deg noen spesifikke råd da det er litt vanskelig å vite hvor du vil. 

Anonymkode: 14b54...d53

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du føler en stor trang til å lære nye ting og utvikle deg, så finnes det faktisk ganske mange bra kurs på internett, som blant annet på edx.org. 

For oss som ikke har barn, så er det også vanskelig å gjøre alt vi vil. Det er ikke mange som tar utdanninger for moroskyld. De aller fleset studerer, for så å få seg en jobb (hvis de klarer å få en jobb med utdanningen de har tatt). 

Anonymkode: 1c18b...7c6

AnonymBruker
Skrevet
På 5/13/2017 den 17.20, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk barn tidlig og nå går det plutselig opp for meg at jeg vil så mye mer. Jeg vil studere flere ting, om ikke bytte studie, så studere andre ting eller videreutdanne meg.

Dette var et valg du tok da du valgt å få to barn så altfor tidlig.

Nå må du ta konsekvensene av dette til barna er større.

Anonymkode: b5d96...8ac

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette var et valg du tok da du valgt å få to barn så altfor tidlig.

Nå må du ta konsekvensene av dette til barna er større.

Anonymkode: b5d96...8ac

Ouch! Så negative du er da! 

Det er da lov, selv om man valgte å få barn ung, å plutselig ønske å gjøre mer med livet sitt? TS ber om råd om hvordan hun kan gjennomføre dette/få inspirasjon, og siden du ikke har noen av de tingene å komme med så burde du ikke skrive her.

Til TS.

Jeg så en dokumentar her om dagen, og det handlet om en 33 åring i USA som klarte å bli en profesjonelt fighter (husker ikke hva navnet på sporten var). 

I løpet av dokumentaren fikk man se hvor dedikert hun ble og hvor mye tid hun viet til dette. Dette gikk utover forholdet til sine to barn, men å se hvor hardt hun kjempet var utrolig inspirerende. 

Bakgrunnen var at hun hadde en dårlig oppvekst, hun droppet sjansen til å studere ut av frykt og mange år senere angret hun, og bestemte seg for å prøve å få en karriere innenfor sporten hun elsket...

Jeg er en ung kvinne i 20 årene, uten barn, og jeg har derfor ikke så mye erfaringer å komme med, MEN det er aldri for sent. Grip øyeblikket, men først må du bare finne ut hva du virkelig vil satse på, og kjør på. 

La deg bli en inspirasjon for andre i samme situasjon!

Lykke til!

Anonymkode: bbe15...9aa

AnonymBruker
Skrevet

Sett opp en pro/con-liste for de utdanningene du vurderer. At du skal videreutdanne deg tror jeg ikke det er noen tvil om, det virker som om du ikke er fornøyd med status nå, og selv om det blir tøft med barn og studier tror jeg du vil angre dersom du ikke prøvde. Blir det alt for tøft er det også lov å kaste inn håndkleet.

Jeg fikk barn i løpet av studiet og angrer egentlig, ikke fordi det har vært vanskelig å kombinere men fordi jeg skulle ønske jeg at jeg og mannen min hadde fått et par år til å "bare" være gift. Jeg gjorde det vanskelig for meg selv, og barn hastet egentlig ikke. Når det er sagt har det gått strålende å kombinere studier og barn. Som enslig vil det sikkert by på litt flere utfordringer, men vil man så kan man mener jeg! Mitt barn går i studentbarnehage hvor de har mange gode tilbud; det er lørdagsbarnehage i eksamenstiden, mulighet til tilpassede åpningstider i en viss periode dersom du har praksis eller forelesninger i tider utenom barnehagetid osv, er du syk på eksamen får barnet likevel gå i bhg og er enten atskilt fra de andre under oppsyn av voksne eller så kommer det to ansatte hjem til deg og passer barnet mens du har eksamen. Kjenner også noen med barn som går PHS og det er slitsomt, men det går :)  

Anonymkode: f9da2...c1d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...