Gå til innhold

Rengjøre dusjkabinett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har fått meg dusj med glassvegger, som jeg sliter med å få helt blanke nederst. Prøvd vanlig vaskemiddel og eddik, samt skuresvamp. Noen som kan hjelpe? :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du skal ikke bruke skurekrem, skuresvamp eller microfiber på herdet dusjveggglass, da eksploderer det før eller senere. 

Gå inn i en butikk der de selger spesialmidler for dusjkabinetter eller bruk Zalo, nylonvask eller andre ting uten slipemidler. Og bomullsklut. 

Anonymkode: 6ca00...cd6

• Liker 3
Gjest kira87
Skrevet

Vasket selv dusjkabinettet med rødsprit på en våt bomullsklut nå nettopp. Funket veldig bra. 🙂

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du skal ikke bruke skurekrem, skuresvamp eller microfiber på herdet dusjveggglass, da eksploderer det før eller senere

Gå inn i en butikk der de selger spesialmidler for dusjkabinetter eller bruk Zalo, nylonvask eller andre ting uten slipemidler. Og bomullsklut. 

Har du noen dokumentasjon og/eller pålitelig kilde på dette, annet enn "en rørlegger sa en gang til noen jeg kjenner"? Jeg etterlyser dokumentasjon hver gang jeg kommer over denne påstanden, men ingen har klart å hoste opp noe enda. Kan du?

Anonymkode: 9a63a...b51

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du noen dokumentasjon og/eller pålitelig kilde på dette, annet enn "en rørlegger sa en gang til noen jeg kjenner"? Jeg etterlyser dokumentasjon hver gang jeg kommer over denne påstanden, men ingen har klart å hoste opp noe enda. Kan du?

Jeg har skrevet det før, og kan skrive det igjen, dette står i bruksanvisningen på alle glassvegger til bruk i dusj. 

En annen sak er at det er allmennkunnskap at herdet glass er behandlet slik at det ikke tåler oppriping. Du får sende en mail til en forhandler så får du både svar og folkeopplysning. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har skrevet det før, og kan skrive det igjen, dette står i bruksanvisningen på alle glassvegger til bruk i dusj. 

En annen sak er at det er allmennkunnskap at herdet glass er behandlet slik at det ikke tåler oppriping. Du får sende en mail til en forhandler så får du både svar og folkeopplysning. 

Og jeg har linket til bruksanvisninger for dusjkabinett som ikke sier et pip om microfiber, men derimot sier at det ikke skal brukes skarpe skuresvamper e.l. Og da har du (?) (i alle fall den jeg har diskutert med) forsvunnet stille og rolig ut bakdøra uten å gi lyd fra seg igjen.

Ingen på KG har noensinne lagt frem dokumentasjon av noe slag på at microfiber ikke kan brukes på dusjvegger, bare anekdoter om hva "en rørlegger noen jeg kjenner har hørt om" og hva som "står i alle bruksanvisninger". Uten å klare å vise frem en eneste bruksanvisning som faktisk sier dette.

Så jeg spør igjen: Har du mer å komme med?

(BTW: Dusjveggene mine har fremdeles ikke eksplodert. De begynner å bli ganske gamle nå.)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Presisering: Selvsagt tåler ikke dusjvegger oppriping, det er ganske logisk. Ankepunktet er hvorvidt det er fare for at microfiberkluter riper opp herdet glass, og det er dette jeg etterlyser dokumentasjon på.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker en oppvaskbørste med zalo. Men hvorfor er det vanskeligere å få det rent nederst? 

Anonymkode: 9b0dd...da6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker sånne "magiske svamper" fra ebay og varmt vann. Disse fungerer litt som microfiber eller stålull men er hardere enn såperestene og kalket men mykere enn glasset og lager derfor ingen riper eller gir slitasje.

Anonymkode: 0eb8c...500

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker en oppvaskbørste med zalo. Men hvorfor er det vanskeligere å få det rent nederst? 

Anonymkode: 9b0dd...da6

Tipper det er fordi vann og skitt renner nedover, så det rett og slett er mer skittent og mer kalk får festet seg? Jeg vet ikke, mine vanskeligste kalkflekker sitter helt øverst. :P

(Jeg bruker ofte Jif skurekrem, som funker kjempebra. Men ikke fortell det til AB...cd6, da får vel han/hun hjerteattakk.)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg har linket til bruksanvisninger for dusjkabinett som ikke sier et pip om microfiber, men derimot sier at det ikke skal brukes skarpe skuresvamper e.l. Og da har du (?) (i alle fall den jeg har diskutert med) forsvunnet stille og rolig ut bakdøra uten å gi lyd fra seg igjen.

Ingen på KG har noensinne lagt frem dokumentasjon av noe slag på at microfiber ikke kan brukes på dusjvegger, bare anekdoter om hva "en rørlegger noen jeg kjenner har hørt om" og hva som "står i alle bruksanvisninger". Uten å klare å vise frem en eneste bruksanvisning som faktisk sier dette.

Så jeg spør igjen: Har du mer å komme med?

(BTW: Dusjveggene mine har fremdeles ikke eksplodert. De begynner å bli ganske gamle nå.)

Dette har ikke jeg diskutert med deg før. I denne tråden virker du helle rikke som en person det er mulig å diskutere med. Det du her prater om mht medtode er ikke en metode noen vil applaudere på herdet glass. Glass som ikke er herdet brukes ikke til dusjkabinett. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker 50/50 zalo og eddikblanding, det virker veldig bra :)
Nettopp vasket dusjvegger i en leilighet jeg flyttet inn i, de ble skinnende blanke.

Anonymkode: fdb9f...d15

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Showerclean fra Porsgrund Bad funker veldig bra. Alle rørleggerbutikker har rengjøringsmidler spesielt til glassvegger for å få bort kalk og smuss.

Anonymkode: f6d5c...015

Skrevet
8 timer siden, kira87 skrev:

Vasket selv dusjkabinettet med rødsprit på en våt bomullsklut nå nettopp. Funket veldig bra. 🙂

Tar rødsprit kalkdråper også?  Får ikke dette bort og har prøvd alt!

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Presisering: Selvsagt tåler ikke dusjvegger oppriping, det er ganske logisk. Ankepunktet er hvorvidt det er fare for at microfiberkluter riper opp herdet glass, og det er dette jeg etterlyser dokumentasjon på.

Mikrofiber kan da ikke ripe opp glass??  Ja skulle gjerne like å se dokumentasjon på det!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker sånne "magiske svamper" fra ebay og varmt vann. Disse fungerer litt som microfiber eller stålull men er hardere enn såperestene og kalket men mykere enn glasset og lager derfor ingen riper eller gir slitasje.

Anonymkode: 0eb8c...500

Hvilke magiske svamper er det? Har du link? Ka de også brukes på vask, speil etc?

Anonymkode: 81089...7e1

Skrevet

Bruker salmiakk i vannet. Det løser opp fett fra huden og gamle såperester

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette har ikke jeg diskutert med deg før. I denne tråden virker du helle rikke som en person det er mulig å diskutere med. Det du her prater om mht medtode er ikke en metode noen vil applaudere på herdet glass. Glass som ikke er herdet brukes ikke til dusjkabinett. 

Da var det ikke deg jeg har diskutert med før, beklager misforståelsen. Om jeg gikk hardt ut er det fordi denne påstanden om microfiber og dusjvegger slenges ut på forumet med jevne mellomrom uten fnugg av bevis eller dokumentasjon, og den foregår på akkurat samme måte hver gang.

Men du har altså tydeligvis ikke noe dokumentasjon å legge frem du heller, så da kan vi kanskje anse diskusjonen som avsluttet for denne gang?

AnonymBruker
Skrevet

Ajax bad eller andre sånne sprayflasker med ferdigblandet såpe beregnet til badet. Disse funker kjempebra, og man slipper å blande såpe og sånn selv. Keg sprayer bare på en god del, lar det virke litt og tørker/skurer med en varm, våt, myk klut.

Herdet glass tåler veldig dårlig slag. Det har vært tilfeller hvor noen har mistet eska i gulvet før montering, men siden det er herdet så knuser det ikke der og da. Men med en gang herdet glass får seg et solid slag, er det farlig. Da kan glasset eksplodere, tilsynelatende uten grunn.

Anonymkode: fadd3...d36

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...