Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg er i en liten knipe om dagen. Har nettopp sagt ja til drømmejobben men så fant jeg jammen ut at jeg er gravid. Mensen ventes i starten av neste uke, men er allerede blitt kvalm og har testet positivt. Kvalm var jeg i hele forrige svangerskap, det begynte noen dager før mensen da og. 

Men hva med denne jobben da? Begynner enda ikke før om 3,5 mnd, så er jo godt på vei gravid da om alt går bra!

Kan jeg risikere å bli sagt opp i prøvetida pga dette? Burde jeg ta abort? Det vil være veldig kjipt å ta abort da et barn vil være hjertelig velkomment, det er bare jobben som taler imot her. Og det er litt tett på forrigemann som er 8 mnd :P men to tette skal vi alltids klare, føler bare at kroppen skulle vært mer klar!

Er bekymret for at jeg presterer dårlig i starten i ny jobb pga graviditeten, klarte ikke å yte max sist selv om jeg jobbet fullt hele første svangerskapet. Hvis jeg presterer dårlig kan de vel si meg opp?? Det er offentlig sektor det er snakk om her, så det er kanskje mer ordnede forhold enn i det private? Det er en kontorjobb, så forhåpentligvis bør det gå greit å jobbe men veit jo aldri. 

Usj, her var jeg overlykkelig over ny jobb og bør vel egentlig glede meg stort over en ny graviditet også. 

Tenkte at det er en mulighet for at samboer tar hele fellesperioden denne gangen, da vil jeg jo være forholdsvis raskt tilbake i jobb. Kanskje arbeidsgiver ser positivt på det? 

Noen som har innspill eller vært i lignende situasjon selv? 

Anonymkode: 3d2b5...000

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta det som det kommer med tanke på formen din, viser det seg å bli vanskelig tar du en prat med sjefen og snakker om tilrettelegging. De har uansett ikke lov til å si deg opp i prøvetida på grunn av graviditet :)

Anonymkode: b0d0c...42e

• Liker 3
Skrevet

Men du er gjerne kvitt kvalmen iallefall om 3.5 mnd? 

Jeg hadde aldri tatt abort pga jobb. Mange som sliter med å bli gravide selv om de har blitt gravide før, så det er ingen selfølge å bli gravid igjen senere når det passer. Hvis dere vil ha flere barn så tenker jeg det med jobben order seg, du klarer det du må :) 

De har også plikt til å tilrettelegge dersom du trenger det som gravid, så prøv å ikke ta sorgene på forskudd :) 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ta det som det kommer med tanke på formen din, viser det seg å bli vanskelig tar du en prat med sjefen og snakker om tilrettelegging. De har uansett ikke lov til å si deg opp i prøvetida på grunn av graviditet :)

Anonymkode: b0d0c...42e

Er bare redd de kan si at jeg ikke har prestert godt nok, hvilket jeg frykter hvis det blir en tung graviditet :(

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, geene skrev:

Men du er gjerne kvitt kvalmen iallefall om 3.5 mnd? 

Jeg hadde aldri tatt abort pga jobb. Mange som sliter med å bli gravide selv om de har blitt gravide før, så det er ingen selfølge å bli gravid igjen senere når det passer. Hvis dere vil ha flere barn så tenker jeg det med jobben order seg, du klarer det du må :) 

De har også plikt til å tilrettelegge dersom du trenger det som gravid, så prøv å ikke ta sorgene på forskudd :) 

Forrige svangerskap var jeg kvalm hele tida faktisk, men form-messig var 2. trimester best :)  1. trimester får jeg jo mens jeg enda er i permisjon, og det er greit sånn sett.

Tenker egentlig at abort er helt uaktuelt, men nå har jeg endelig sikret fremtiden for den lille jeg allerede har med å få en familievennlig jobb (som også er drømmejobben tilfeldigvis). Det er viktig for meg å kunne tilby trygge rammer for barna, men bekymrer meg sikkert altfor mye for dette! :( 

Gjest Citronella
Skrevet

De aller fleste arbeidsgivere som er seriøse vet at kvinner i fertil alder kan bli gravide. Og siden du er ansatt i offentlig sektor så vil nok dette gå bra. Gratulerer :)

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Citronella skrev:

De aller fleste arbeidsgivere som er seriøse vet at kvinner i fertil alder kan bli gravide. Og siden du er ansatt i offentlig sektor så vil nok dette gå bra. Gratulerer :)

Ja, det burde de jo være klar over! Jeg regner med jeg beholder, men kommer til å grue meg noe fryktelig å fortelle dette til den nye jobben! Forutsatt at svangerskapet går bra da :) 

Noen som har noen tanker rundt at pappaen tar over etter jeg har hatt mødrekvoten? Tenker det kan være greit i denne situasjonen?

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det burde de jo være klar over! Jeg regner med jeg beholder, men kommer til å grue meg noe fryktelig å fortelle dette til den nye jobben! Forutsatt at svangerskapet går bra da :) 

Noen som har noen tanker rundt at pappaen tar over etter jeg har hatt mødrekvoten? Tenker det kan være greit i denne situasjonen?

Det er ingenting galt med at far tar hele fellesperioden dersom det er det dere begge ønsker for deres familie. Men hadde ikke gjort det dersom eneste grunn er at du føler på at du må ta kortest mulig permisjon siden du er ny i jobben. 

(Dersom de uansett må ha vikar for deg er det gjerne lettere å skaffe vikar for et litt lengre tidsrom uansett.)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her ville jeg tenkt nøye igjennom både hvor tøft det er å reise fra en lite baby, hvor slitsomt det er å skulle prestere på jobb etter nattevåk samt ammingen. En så liten baby har behov for pupp oftere enn du vil være i stand til å tilby med en eller to timers ammefri. I tillegg er det lettere for arbeidsgiver å skaffe vikar for ca. 1 år enn for bare et par-tre måneder. Det vikariatet får de nok ikke fylt, noe som kan bli problematisk. Et fullt svangerskapsvikariat i en kontorstillinger får de alltids søkere til, så det er ikke opplagt at du gjør det enklere for arbeidsgiver ved å la mannen ta hele fellesperioden. 

Anonymkode: a76b8...fa6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her ville jeg tenkt nøye igjennom både hvor tøft det er å reise fra en lite baby, hvor slitsomt det er å skulle prestere på jobb etter nattevåk samt ammingen. En så liten baby har behov for pupp oftere enn du vil være i stand til å tilby med en eller to timers ammefri. I tillegg er det lettere for arbeidsgiver å skaffe vikar for ca. 1 år enn for bare et par-tre måneder. Det vikariatet får de nok ikke fylt, noe som kan bli problematisk. Et fullt svangerskapsvikariat i en kontorstillinger får de alltids søkere til, så det er ikke opplagt at du gjør det enklere for arbeidsgiver ved å la mannen ta hele fellesperioden. 

Anonymkode: a76b8...fa6

Jeg ser den med amming og slikt, men fikk ikke det til sist dessverre. Det er stor sannsynlighet for at dette blir utfordrende også i neste svangerskap uheldigvis. Men det du skriver er notert, godt poeng :) 

Dette med vikar er jeg ikke så sikker på at trengs pga stillingens karakter. Det kan godt hende det er uproblematisk å komme tilbake etter en 3 måneders tid. Men jeg må nesten få begynt i jobben før jeg vet for sikkert, må nok føle litt på det rett og slett. Tenker uansett at en god dialog med arbeidsgiver ikke kan skade :) 

Noen innspill på når det kan være lurt å si ifra? Hvis dette går bra, har jeg vært på ordinær ultralyd rett før jobbstart eller deromkring. Men blir det for sent å si ifra, sånn ift at jeg er helt ny på jobben? Bør jeg ringe de rundt uke 12? Tenker å ta en TUL for å se at alt ser greit ut rundt uke 11-12. 

Vil gjerne gjøre det som er mest riktig uten å bli altfor uglesett :Pjeg kommer ikke til å ta abort, skjønner ikke at jeg kom innpå tanken engang! 

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Glitnir skrev:

Det er ingenting galt med at far tar hele fellesperioden dersom det er det dere begge ønsker for deres familie. Men hadde ikke gjort det dersom eneste grunn er at du føler på at du må ta kortest mulig permisjon siden du er ny i jobben. 

(Dersom de uansett må ha vikar for deg er det gjerne lettere å skaffe vikar for et litt lengre tidsrom uansett.)

Nja, synes også det kan være greit å være litt i jobb framover. Er på vei ut av permisjon snart nå og ser fram til å bruke hodet på litt andre ting igjen :Pgleder meg masse til ny jobb! Men ideelt sett hadde kanskje en 50/50-deling vært noe. Må føle litt på det når jeg begynner i jobben tror jeg :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...