Gå til innhold

For "liten" side på ny flatskerm.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har akkurat satt sammen en ny pc med flatskjerm for noen jeg kjenner, men har et lite problem med visningen av en del sider på internett (f.eks.Kg).

Siden fyller ikke hele skjermen, men bare litt over halvparten. Resten av høyresiden er kun bakgrunnsfarge. Dette gjør det selvsagt vanskelig å lese, for skriften blir så liten.

Noen som har noen forslag til løsning?

Jeg er ikke vant til skjermer i det hele tatt (har laptop selv) og heller ikke xp som denne maskinen har, så ta det fra basic...

En jeg har spurt mener at det bare må være slik, men jeg kan ikke skjønne at dette ikke lar seg fikse på?

Jeg har forsøkt å øke skriftstørrelsen, men det hjelper ikke på problemet.

Det er bare startsiden.no og Kg som har dette problemet (av de sidene jeg har vært inne på selvsagt), andre sider er som vanlig.

Noen som har et tips slik at disse nærsynte pc-eierne kan bruke den nye pc`en sin?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis skriften blir for liten har du kanskje gjort noe rart med skjerminstillingene? Du kan jo også endre kriftstørrelseni nettleseren, men hvis sidene har for liten tekst når de vises i standardstørrelse er det nok skjerminnstillingene.

Hvordan er det å lese andre ting da? Ikoner på skrivebordet og andre programmer?

Skrevet

Har samme problemet både med I.E. og Mozilla.

Å endre skriftstørrelse gjør bare bokstavene større, de fyller ikke skjermen likevel...

Innstillingene har jeg ikke rørt, det bare var slik når vi fikk maskinen i gang.

Har sett såvidt på skjerminnstillinger, men ser ikke helt hvordan jeg skal få endret dette.

Som sagt gjelder det ikke ALLE sider, bare noen, og de andre er fine. Skrivebordet ser også ok ut.

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Er nok oppøsningen din som er litt høy etter din smak. Noen sider fyller ut siden til 100% uansett oppløsning, noen har en fast pixel-str, slik som KG.

Høyreklikk på skrivebordet og velg innstillinger. Siste fanen endrer du oppøsningen på skjermen.

Skrevet

En del siter er laget for mindre skjermer, og har hardkodet hvor brede de skal være. Det er selvfølgelig utrolig irriterende for folk med større skjermer. KG er et godt eksempel på layout for skjerm med 1024 x 768 pixler i oppløsning, noe som gir meg ca 15 cm med tom side på høyre side.

Det er ikke deg det er noe galt med, bare designere som insisterer på å lage ting slik at de ikke skalerer. Når det gjelder tekststørrelsen så er det mulig å endre på den på noen steder. Men når designere har bestemt at den skal være i 10pt, så BLIR den i 10pt, samme hvor mye du stiller på fontstørrelsen i nettleseren din. Ganske irriterende det også.

Catzy

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Nå skal det jo sies at du tvinges til en oppløsning hvis det skal se normalt uten en "hardkodet" oppløsning. Tolkningen i diverse browsere kan også bli ganske annerledes med size=100%, i stede for f.eks size=750.

Skrevet

Jepp, det så helt sykt ut å endre oppløsning, så det tror jeg ikke jeg gjør nei...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...