Aviale Skrevet 13. mai 2017 #1 Skrevet 13. mai 2017 Hei! Noen som har vært på Cuba i det siste? Jeg lurer på om Visa/Mastercard fra DNB virker på Cuba? Jeg spurte de på chat, men fikk bare svadasvar ("vi har ikke regionsperre" - ikke det jeg mente - "så lenge de tar visa/mastercard går det fint" - så lett er det nok ikke på Cuba) Har hørt at pga blokaden vil ikke kortet funke om transaksjonen går via servere i USA. Så, noen som vet?
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #2 Skrevet 14. mai 2017 Du fikk jo helt riktig svar. Hvis de aksepterer visa eller mastercard, så fungerer kortene dine på Cuba. Anonymkode: a8673...2f8
Lista Skrevet 14. mai 2017 #3 Skrevet 14. mai 2017 Fra regjeringen.no: Veksling og uttak i minibank: Vekslingsgebyret på amerikanske dollar er høyere enn på andre valutaer, så det kan derfor være lurt å ta med kontanter i euro. Visa er det eneste kortet som fungerer i minibanker. Ved uttak i minibank blir en belastet med et (vanlig) gebyr. American Express, Diners og andre kredittkort tilsluttet bank i USA aksepteres ikke (jf. USAs handelsblokade). Det aksepteres heller ikke tilsvarende reisesjekker.
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #4 Skrevet 14. mai 2017 Du bør finne andre måter å ta med deg penger på, eller snakke med banken din om løsninger for nøyaktig sted du skal til. Prinsippielt, Cuba er et land der kort er et "fremmedprodukt". Anonymkode: c64d1...c66
Lista Skrevet 14. mai 2017 #5 Skrevet 14. mai 2017 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du bør finne andre måter å ta med deg penger på, eller snakke med banken din om løsninger for nøyaktig sted du skal til. Prinsippielt, Cuba er et land der kort er et "fremmedprodukt". Anonymkode: c64d1...c66 Bankene har ikke noe spesifikk informasjon om et nøyaktig sted i land X. Både regjeringen.no og for eks. Apollo.no anbefaler å ta med kontanter (euro, ikke USD) og veksle når man kommer fram. Det finnes minibanker der, men ikke i så stor skala som vi er vant til. Ts: ta med de kortene du har (foruten AMEX, Diners ol.) og ta ut euro på Gardermoen. Da bør du være sikra. Endret 14. mai 2017 av Lista
Aviale Skrevet 14. mai 2017 Forfatter #6 Skrevet 14. mai 2017 2 timer siden, Lista skrev: Fra regjeringen.no: Veksling og uttak i minibank: Vekslingsgebyret på amerikanske dollar er høyere enn på andre valutaer, så det kan derfor være lurt å ta med kontanter i euro. Visa er det eneste kortet som fungerer i minibanker. Ved uttak i minibank blir en belastet med et (vanlig) gebyr. American Express, Diners og andre kredittkort tilsluttet bank i USA aksepteres ikke (jf. USAs handelsblokade). Det aksepteres heller ikke tilsvarende reisesjekker. Takk for nyttig info! Har vært inne på noen av regjeringens sider for å sjekke sikkerhet i landene jeg skal til, men tenkte ikke på å sjekke for bruk av kort. Slik jeg tolker det her, bør Visa-kortet mitt da virke? 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du bør finne andre måter å ta med deg penger på, eller snakke med banken din om løsninger for nøyaktig sted du skal til. Prinsippielt, Cuba er et land der kort er et "fremmedprodukt". Anonymkode: c64d1...c66 Det er det inntrykket jeg også sitter med, cash is king, men samtidig vil jeg helst unngå å reise med euro tilsvarende 6000-8000 kr hvis jeg kan det. Liker ikke å reise med så mye penger på meg, spesielt siden jeg skal bo på casas der de mest sannsynlig ikke har safe. Hva hadde dere gjort?
Lista Skrevet 15. mai 2017 #7 Skrevet 15. mai 2017 20 timer siden, Aviale skrev: Takk for nyttig info! Har vært inne på noen av regjeringens sider for å sjekke sikkerhet i landene jeg skal til, men tenkte ikke på å sjekke for bruk av kort. Slik jeg tolker det her, bør Visa-kortet mitt da virke? Det er det inntrykket jeg også sitter med, cash is king, men samtidig vil jeg helst unngå å reise med euro tilsvarende 6000-8000 kr hvis jeg kan det. Liker ikke å reise med så mye penger på meg, spesielt siden jeg skal bo på casas der de mest sannsynlig ikke har safe. Hva hadde dere gjort? Ja, visakortet ditt skal fungere. Ikke optimalt å dra med mye cash, men ser ut som det er løsningen. Du kan jo ta ut penger i minibank på Cuba, men kjipt om det er vanskelig å finne de eller de har lave grenser ol. Hvor lenge skal du være? Skal du bruke mye penger, eller være nøktern? Tror jeg hadde tatt med euro verdt 5000 kr ihvertfall.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2017 #8 Skrevet 15. mai 2017 20 timer siden, Aviale skrev: Takk for nyttig info! Har vært inne på noen av regjeringens sider for å sjekke sikkerhet i landene jeg skal til, men tenkte ikke på å sjekke for bruk av kort. Slik jeg tolker det her, bør Visa-kortet mitt da virke? Det er det inntrykket jeg også sitter med, cash is king, men samtidig vil jeg helst unngå å reise med euro tilsvarende 6000-8000 kr hvis jeg kan det. Liker ikke å reise med så mye penger på meg, spesielt siden jeg skal bo på casas der de mest sannsynlig ikke har safe. Hva hadde dere gjort? Jeg hadde glatt tatt cash om det ikke er snakk om mer enn 8000 NOK Anonymkode: 32ec8...d55
Aviale Skrevet 15. mai 2017 Forfatter #9 Skrevet 15. mai 2017 4 timer siden, Lista skrev: Ja, visakortet ditt skal fungere. Ikke optimalt å dra med mye cash, men ser ut som det er løsningen. Du kan jo ta ut penger i minibank på Cuba, men kjipt om det er vanskelig å finne de eller de har lave grenser ol. Hvor lenge skal du være? Skal du bruke mye penger, eller være nøktern? Tror jeg hadde tatt med euro verdt 5000 kr ihvertfall. Takk for svar! Trenger nok 6000-8000, skal være der i 2 uker (backpackerbudsjett). Liker ikke tanken på å gå rundt med så mye penger (spesielt uten safe), så tar i alle fall ikke med alt... Men får vel vurdere en 3-4000, minst. Skal reise med noen som også skylder meg rundt en tusenlapp for bosted da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå