Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min bestevenninne er gift med en herlig mann som har hele familien fra Vest-Telemark, i forrige uke hadde de et mindre middagsselskap med familie og venner for å markere dagen men og for å feire svigermor som fyller et rundt år 18 mai. Så da ble det en liten bursdagsfeiring i samme slengen. 

Overraskelsen var det svigermor som stod for: i anledning 3 år som gift fikk hun av svigermoren en Vest-Telemark bunad. Vi ble alle paffe under middagen da dette ble annonsert og venninna mi ble så rørt at hun begynt å grine. Det er en utrolig fint gest, da bunaden har tilhørt moren til svigermor og har gått i arv. Men siden det bare er gutter i familien så har svigermor bestemt at hun vil at min venninne skal ha den, sånn at den går videre i familien. Nå har jeg fått høre fra et par andre som var på middagen at venninnen min egentlig ikke burde gå med den da hun ikke har tilknytning til Vest-Telemark. Jeg tenker dette må da være greit? :klo: Svigermor er derfra, og selv om hun ikke er fra området så fikk jo hun bunaden i gave? Jeg tenker personlig at hun bør gå med den om hun vil. Den er nydelig og hun liker den godt, og hun fikk den i gave! 

Hun har jo fått høre noen av kommentarene og vi snakket om det tidligere i dag, så hun nøler litt med å ha den på seg neste uke under 17 mai. Jeg sier kjør på, men hun er litt bekymret for kommentarene.. hva ville du ha rådet henne til å gjøre? 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener personlih at man enten 1) bør ha tilknytning til stedet bunaden er fra. Enten personlig eller foreldre/besteforeldre el.l.

Eller 2) Arvet den

Vil absolutt si at hun går under kategori 2 og hadde uansett båret den med stolthet :)

For min del er det egentlig bare "feil" i de tilfellene folk kun velger ut fra utseendet og ikke bryr seg om området i det hele tatt, og heller ikke har noe som knytter vedkommende til stedet eller bunaden. Og det er jo bare min sære mening ;)

Venninnen din er i mine øyne helt innenfor. 

Anonymkode: 0e154...fe1

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Om hun selv følte sterk tilknytning til Vest-Telemark på grunn av svigerfamilien synes jeg faktisk det hadde vært OK om hun hadde kjøpt seg ny bunad også. Når hun attpåtil "finnes verdig" til å bruke bunaden etter svigermors egen mor synes jeg det er bare merkelig for andre å reagere på det. Dette er helt innafor.

Anonymkode: 0dbe3...e32

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville rådet henne til å kaste bort livet på å gjøre det andre til hun skal gjøre. Ingenting er bedre enn et liv der du er dørmatte for andres meninger

Anonymkode: ace1d...eed

• Liker 4
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville rådet henne til å kaste bort livet på å gjøre det andre til hun skal gjøre. Ingenting er bedre enn et liv der du er dørmatte for andres meninger

Anonymkode: ace1d...eed

Hæ? :klo:

• Liker 1
Skrevet

Synes absolutt hun kan gå med den siden den er arvet. Hun er en del av familien og slekten til svigermor nå ☺️

Så hun har absolutt en tilhørighet til den bunaden nå. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg må le litt når folk leker bunadspoliti uten å ha satt seg inn i reglene. Når man velger bunad er det tre åpenbare tilknytninger man kan gå etter:

- Man har vokst opp eller bosatt seg på stedet. 

- Man har slekt i rett nedadgående linje fra stedet, dvs foreldre, besteforeldre, til nød oldeforeldre, men da begynner det å bli tynt.

- Man har en ektefelle/forpliktende partner fra stedet. Kan du ta en persons etternavn kan du selvsagt også dele bunad.

Helt innafor altså. 

Anonymkode: e2c2f...738

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Helt innafor! Hva enkelte skal henge seg opp i altså! 

Anonymkode: dbcd3...908

• Liker 2
Skrevet

Det er fint å høre :) Jeg tenkte at når svigermor selv har valgt henne som får arve den bunaden så skal hun selvfølgelig få gå med den (om hun selv vil). Men siden et par kommenterte at hun egentlig ikke hadde tilhørighet til området så burde hun ikke bruke den. 

Men ja godt poeng at nå som hun er en del av familien så har jo hun også "rett" til å bruke den :) Skal jammen meg si det til henne! 

• Liker 1
Gjest lipgloss
Skrevet

selvfølgelig er det greit og fint at hun bruker denne :) 

Skrevet

Man velger bunad ut fra hvor en selv har tilhørighet, eller hvor ektefellen har tilhørighet. Så det er helt innenfor at hun går med den bunaden.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, inle skrev:

Min bestevenninne er gift med en herlig mann som har hele familien fra Vest-Telemark, i forrige uke hadde de et mindre middagsselskap med familie og venner for å markere dagen men og for å feire svigermor som fyller et rundt år 18 mai. Så da ble det en liten bursdagsfeiring i samme slengen. 

Overraskelsen var det svigermor som stod for: i anledning 3 år som gift fikk hun av svigermoren en Vest-Telemark bunad. Vi ble alle paffe under middagen da dette ble annonsert og venninna mi ble så rørt at hun begynt å grine. Det er en utrolig fint gest, da bunaden har tilhørt moren til svigermor og har gått i arv. Men siden det bare er gutter i familien så har svigermor bestemt at hun vil at min venninne skal ha den, sånn at den går videre i familien. Nå har jeg fått høre fra et par andre som var på middagen at venninnen min egentlig ikke burde gå med den da hun ikke har tilknytning til Vest-Telemark. Jeg tenker dette må da være greit? :klo: Svigermor er derfra, og selv om hun ikke er fra området så fikk jo hun bunaden i gave? Jeg tenker personlig at hun bør gå med den om hun vil. Den er nydelig og hun liker den godt, og hun fikk den i gave! 

Hun har jo fått høre noen av kommentarene og vi snakket om det tidligere i dag, så hun nøler litt med å ha den på seg neste uke under 17 mai. Jeg sier kjør på, men hun er litt bekymret for kommentarene.. hva ville du ha rådet henne til å gjøre? 

Var du tiltede under familiemiddagen når du er mottakers venninne og middagen var for familien?

Bunader er fra gammelt av noe som går i arv og holdes innen familiene. Hvem som får hva er det giveren som avgjør. Skal et så staselig plagg henges i skapet i påvente av at der kommer en datter i huset eller skal den brukes som det festplagget en bunad er?

Anonymkode: 634a0...c2d

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Var du tiltede under familiemiddagen når du er mottakers venninne og middagen var for familien?

Bunader er fra gammelt av noe som går i arv og holdes innen familiene. Hvem som får hva er det giveren som avgjør. Skal et så staselig plagg henges i skapet i påvente av at der kommer en datter i huset eller skal den brukes som det festplagget en bunad er?

Anonymkode: 634a0...c2d

Jeg var der ja, fordi middagen var for familie og venner... 

Kopierte det inn fra mitt hovedinnlegg: 

Min bestevenninne er gift med en herlig mann som har hele familien fra Vest-Telemark, i forrige uke hadde de et mindre middagsselskap med familie og venner for å markere dagen men og for å feire svigermor som fyller et rundt år 18 mai. Så da ble det en liten bursdagsfeiring i....

• Liker 4
Skrevet

jeg ville rådet henne til å tenke selv og ikke bry seg om hva andre mener

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Den er arvet. Selvfølgelig kan hun bruke den!! De som mener noe annet vet ikke hva de prater om. 

Anonymkode: 0a6fe...174

• Liker 4
Skrevet

Hun er gift med en fra Telemark. Close enough, sier jeg. Bruk den og gled deg over den, kan du si til henne :)

• Liker 5
Skrevet

Jeg slutter aldri å gremme meg over hva folk tror det er Ok å legge seg borti. Gå og sladre om en arvet bunad.... Det er bare så kleint at jeg har ikke ord. 

Så mitt svar er: Klart hun kan gå med den. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De som ikke liker ideen er vel misunnelige  da.

Anonymkode: 8f45b...a80

• Liker 2
Gjest Catalina Culès
Skrevet (endret)

Det et da ikke noe galt i å bruke bunaden, så de er nok bare misunnelige.

Endret av Catalina Culès
Gjest Tigress
Skrevet

Sjølvsagt kan ho bruke ein bunad ho har arva! Eg hadde brukt ei samekofte om eg hadde arva ho, og kilt om eg var mann. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...