Gå til innhold

REDD for at alle tenna skal falle ut av munnen min snart

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Blør mye fra tannkjøttet... Det er vondt når jeg børster tenna, og det begynner å blø masse med en gang. Er også flere sår ved tennkjøttet. Istad var skummet i munnen min blitt helt rosarødt, noe som aldri har skjedd før. Ble jo livredd og var sikker på at en av tenna mine var blitt løse. 

Børster tenna forsiktig og bruker tanntråd. 

Hva kan jeg gjøre?

Anonymkode: b8445...f1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har det falt deg inn å gå til tannlegen?

Anonymkode: 1d411...adb

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dra til tannlegen. Høres ut som du har tannkjøttbetennelse. 

Anonymkode: 2f299...3f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en tur på apoteket og spør,de har ganske god peiling..Fluormunnskyllevann(colgate) kan være et alternativ...Kansje bør du også ta en tur til tannlegen og fortelle om problemet..Kansje du bare trenger hjelp av en tannpleier...Pleier å hjelpe det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Tyrk40 skrev:

Ta en tur på apoteket og spør,de har ganske god peiling..Fluormunnskyllevann(colgate) kan være et alternativ...Kansje bør du også ta en tur til tannlegen og fortelle om problemet..Kansje du bare trenger hjelp av en tannpleier...Pleier å hjelpe det...

Hva er det fluormunnskyllevann gjør for tannkjøttet? Fluor gir sterkere tannemalje, men jeg har aldri hørt at det skal gjøre noe for tannkjøtt.

Anonymkode: 1d411...adb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Høres ut som du har tannkjøtt betennelse.  Bestill time hos tannlegen.  Inntil da fortsetter du å pusse bra, bruke tanntråd. Så kan du kjøpe på apoteket et munnskyllevann som heter Corsylan som er mildt betennelsedempende.  Betennelse er noe som kan oppstå fra tid til annen.  Du mister ikke alle tennene hvis du behandler det men lar du det skure og gå i lange tider kan det bli ytterste konsekvens. Så bestill time på mandag og kjøp den skylle væska.  

Anonymkode: 21994...df9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selvsagt har jeg tenkt på tannlege, men er redd det vil koste mer enn jeg har råd til, så tenkte jeg kunne prøve andre ting først. Dessuten har jeg skikkelig tannlegeskrekk, så vil drøye litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må kontakte tannlege, frem til det kan du gå på apoteket og kjøpe Corsodyl å skylle munnen med. Ikke kjøp fluorskyllevann, og be ikke om Cosylan som en over foreslår, det er en reseptbelagt hostesaft (og viser hvor lite å peil en del som svarer på kg har).

Anonymkode: b069e...6cb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt har jeg tenkt på tannlege, men er redd det vil koste mer enn jeg har råd til, så tenkte jeg kunne prøve andre ting først. Dessuten har jeg skikkelig tannlegeskrekk, så vil drøye litt...

Nå lager du unnskyldninger (for deg selv) for hvorfor du ikke kan/vil/bør gå til tannlegen.

Skal du få orden på dette så du gå til tannlegen.

Anonymkode: baf15...3ed

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du en reell bekymring for munnhulen din, og må lage tråd om bekymringen på kg, så er økonomi og tannlegeskrekk noe en hver person setter tilside og kommer seg til tannlegen. 

Anonymkode: 8b322...297

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Best å komme seg til tannlegen om du blør i munnen. Det sier vel egentlig seg selv. 

Anonymkode: 56721...e8a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Får bestille tannlegetime på mandag da.

Etter erfaring så får jeg ikke time før 2-3 uker senere da, så likevel greit å kunne gjøre noe i mellomtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Høye doser med Ester C. Søk på "bleeding gums vitamin C".

Anonymkode: cb230...435

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får bestille tannlegetime på mandag da.

Etter erfaring så får jeg ikke time før 2-3 uker senere da, så likevel greit å kunne gjøre noe i mellomtiden.

Det er smart. Ikke glem å ringe og bestille time når mandagen kommer.

I dag bør du ta en tur på apoteket. Du sier du bruker tanntråd, men det kan være en god ide å også bruke tannstikker (av tre, som du bløter i munnen før du renser mellom tennene) eller slike mellomromsbøster

Innledningsvis må du regne med at blødningene er tildels ganske store.

Tannstikker av tre blir mykere og smidigere enn tannstikker av plast. Tidlig diagnose av typen tannkjøttsykdom og behandling/veiledning i korrekt behandling, er veldig viktig å ta tidlig.  de viktigste faktorene for å hindre videre utvikling og tanntap.

Anonymkode: baf15...3ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Munnskyllemiddelet som er anbefalt deg ovenfor, Corsylan, fungerer. Sønnen min fikk lignende symptomer som deg da han gikk med tannregulering, for da pusset han ikke godt nok langs tannkjøttkanten. Dermed satte det seg bakterier der og det ble tannkjøttbetennelse, eller begynnelsen til det. Han blødde hver gang han pusset tennene.

Tannlegen anbefalte skyllemiddelet ovenfor, som skal brukes hver gang etter at man har pusset tennene. Nå husker jeg ikke hvor lenge man skulle ha tannskyllemiddelet i munnen hver gang, men det står antageligvis på flasken: Evt spør på apoteket.

Det er lørdag i dag og apoteket er åpent. Løp og kjøp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skyll med Corsodyl morgen og kveld frem til du skal til tannlegen.

Det følger med et målebeger og du skal skylle munnen med væsken i 1 minutt pg gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...