Gå til innhold

Hva tenker dere om voksne folk som bruker festdrakt istedenfor bunad?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det har vært ganske vanlig med festdrakter til barn, men de siste årene har flere og flere voksne også gått til innkjøp av festdrakt som et rimeligere alternativ til bunad. Hva tenker dere om dette? Har selv ikke råd til bunad selv om jeg gjerne skulle hatt det, men føler det blir feil med "juksebunad", da bunaden har en helt spesiell betydning. 

Anonymkode: 72fdf...9e8

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker litt som deg TS, MEN tenker også at det er flott at det finnes folk som ikke bryr seg om slik gammeldags tenkning, og tar på seg festdrakten med et smil, og går ut å har en flott dag :) 

Anonymkode: fecf9...6f3

• Liker 10
Skrevet

Ser ikke problemet.

Ønsker selv en ikke stedbunden festdrakt fordi jeg synes den er nydelig.

Vil heller ha det enn å kjøpe nytt tøy nå å da pga 17 mai, bryllup, konfirmasjoner og dåp o.l.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Som i de fleste andre "hva tenker dere om"-tråder, så tenker jeg ingenting spesielt om det. Skal man ikke ha lov å gå i billigere klær fordi andre har råd til dyre? 

Anonymkode: 18537...af7

• Liker 21
Skrevet (endret)

Tenker at det er helt uviktig for meg.

Skal jeg finne noe å irritere meg over må jeg gå for noe annet.

Endret av Sukrin
Skrivefeil
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Aldri brukt bunad eller festdrakt selv. I år blir det bare hyttetur og grilling med venner, med skjorte og bukse

Anonymkode: 53518...548

• Liker 1
Skrevet

Mange festdrakter er jo helt nydelige da,  men de koster gjerne noen tusenlapper. Er det sånn festdrakt fra sparkjop.no til 599 kan jeg styre min begeistring. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg tenker ikke noe spesielt om det, jeg. Kunne ha kjøpt bunad hvis jeg bare ville, men jeg har en festdrakt og den ser grei ut så hvorfor ikke bruke den, tenker jeg. 

:) 

AnonymBruker
Skrevet

Det syns jeg er utrolig stygt for å være helt dønn ærlig. Hva er poenget med festdrakt? Har man ikke bunad, neivel, ta heller en fin kjole eller bluse eller hva som helst annet enn festdrakt. De ser så billig ut, og har ingen tilknytning eller tanke bak. Nei, jeg er ikke begeistret.

Anonymkode: c5fd1...6cb

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det finne vekdig mange fine festdrakter, så jeg jeg tenker ikke noe over det. Selv har jeg bunaden fra det stedet jeg kommer fra og jeg bærer den med stolthet, men jeg synes faktisk at noen festdrakter er penere enn min bunad. Tanken på at det er en billig løsning for folk med dårlig råd har ikke slått meg, da de faktisk koster en hel del. 

Anonymkode: 3fc55...b9e

• Liker 4
Skrevet

Jeg har enda ikke sett en festdrakt jeg syns er fin og som er verdt pengene, men det kan sies om en del bunader også.  Hadde jeg ikke likt bunaden min hadde jeg ikke brukt den, selv om jeg har stedstilhørighet til den. 

• Liker 1
Gjest Aragorn II Elessar
Skrevet

Har viktigere ting å bry meg om.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er mye bedre med festdrakt enn å kjøpe en bunad du ikke har geografisk/ familiær tilknytning til!! Det er det dummeste jeg ser..

Anonymkode: 1af86...2c1

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Hva er en festdrakt og hva er en bunad? Hvordan ser man forskjell?

Anonymkode: 0a468...ff3

• Liker 2
Skrevet

Det er jo ikke alle som har råd til bunad. Da synes jeg at festdrakt er et veldig fint alternativ

• Liker 5
Gjest C.Tramell
Skrevet

Jeg har aldri vært så begeistret for bunader, så jeg tenker bare at det er et fornuftig valg økonomisk sett. Synes ikke de er hverken styggere eller penere enn de ekte bunadene.

Skrevet

Jeg synes festdrakter er flotte, og tenker vel bare det.

Fra gammelt av tok folk å sydde festdrakter/bunad av de peneste stoffene de hadde. 

Synes mange ganger drakter er flottere enn bunad.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har festdrakt fra Lise Sjåk Bræk for jeg liker ikke bunader og synes det er et tåpelig konsept.

Jeg fikk bunadspenger i konfirmasjonsgave siden jeg ikke ville ha bunad. Mora mi hadde et håp om at jeg en dag kulle ombestemme meg. Det har ikke skjedd til nå.Men for 5 år siden fikk jeg heller sydd meg en festdrakt etter min smak. Håndverksmessig er den av høy kvalitet og jeg får mange komplimenter på 17 mai så den kan ikke være så stygg heller.

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes festdrakter er fine, eller rettere sagt at mange av dem er fine og synes det er helt flott at de som av en eller annen grunn ikke har lyst til å kjøpe bunad, eller de som ikke har råd til det, har et alternativ. Jeg er for øvrig enig med AB 2c1 at festdrakt er bedre alternativ enn en bunad som man ikke har noen form for tilhørighet til. 

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det syns jeg er utrolig stygt for å være helt dønn ærlig. Hva er poenget med festdrakt? Har man ikke bunad, neivel, ta heller en fin kjole eller bluse eller hva som helst annet enn festdrakt. De ser så billig ut, og har ingen tilknytning eller tanke bak. Nei, jeg er ikke begeistret.

Anonymkode: c5fd1...6cb

Kjoler og bluser kan jo også se "billig" ut. Men hvorfor skal alt være så dyrt og eksklusivt for å være "bra nok"?

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...