Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kom over en artikkel og ble litt skremt, hvor det står at studenter over 30år ikke får studentrabatt på kollektivtransport. Stemmer dette?

Hvordan får man da råd til å studere som voksen? Jeg regner ikke med å ha råd til å bo midt i sentrum, eller kanskje ikke i Oslo i det hele tatt, men områdene rundt, kan jeg bare slå fra meg ideen om å studere?  

Anonymkode: 63ca0...72f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så månedskortet til vanlig voksenpris er det som velter hele studentøkonomien din?

Anonymkode: abd71...1aa

• Liker 4
Skrevet (endret)

.

Endret av Morgendis
AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg må gjennom flere soner, og kanskje ta tog i tilegg, så er det 2000kr i måneden, etter hva jeg kunne se(bor ikke i oslo, eller i nærheten nå) Så ja, det velter hele studentøkonomien. Er det vanskelig å forstå? 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så månedskortet til vanlig voksenpris er det som velter hele studentøkonomien din?

Anonymkode: abd71...1aa

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Til og med 30 får du studentrabatt. Etter det er det fullpris. 

Anonymkode: fd2e2...340

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til og med 30 får du studentrabatt. Etter det er det fullpris. 

Anonymkode: fd2e2...340

Det er jo helt latterlig! 

Men takk for svar! :-) 

ts

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det stemmer nok dessverre. Kjøp FirstPrice og skaff deg en jobb eller to for å ha ved siden. Husk at du kan fortsatt få stipend og lån gjennom lånekassa. Og for all del, spar opp og ta lappen.

Hilsen 32 år gammel student.

Anonymkode: b324e...55b

AnonymBruker
Skrevet

Det varierer litt fra by til by, og kanskje fra transportmiddel til transportmiddel. I Trondheim er aldersgrensen 35 år på studentpris på buss iallefall. Sjekk det opp med selskapet det gjelder i Oslo :) 

Anonymkode: 6dbf5...a92

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer nok dessverre. Kjøp FirstPrice og skaff deg en jobb eller to for å ha ved siden. Husk at du kan fortsatt få stipend og lån gjennom lånekassa. Og for all del, spar opp og ta lappen.

Hilsen 32 år gammel student.

Anonymkode: b324e...55b

Takk så mye for tips! Heldigvis har jeg lappen alt, så ja, kanskje det er billigere med en liten bil. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo helt latterlig! 

Men takk for svar! :-) 

ts

Nei, det er det da ikke. Hva er det du har gjort de siste 15 årene da? 

Og MÅ du studere i Oslo da? Jeg studerer i Trondheim og bor rett ved universitetet. Ergo trenger jeg ikke å betale for transportutgifter. 

Dette systemet beskytter mot misbruk. Hvem som helst kan melde seg opp som student og betale semesteravgiften, og formelt sett være studenter og ha studentbevis. 

Anonymkode: 6233d...e79

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og MÅ du studere i Oslo da? Jeg studerer i Trondheim og bor rett ved universitetet. Ergo trenger jeg ikke å betale for transportutgifter. 

Dette systemet beskytter mot misbruk. Hvem som helst kan melde seg opp som student og betale semesteravgiften, og formelt sett være studenter og ha studentbevis. 

Jo, det er latterlig. Hvis man bor i Oslo, bor man i Oslo. Capiche?

Anonymkode: e0297...3bf

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det er latterlig. Hvis man bor i Oslo, bor man i Oslo. Capiche?

Når man skal være så vrang fortjener man et firkantet system. :) 

AnonymBruker
Skrevet

Stemmer det, og problemet har vært belyst i universitets-avisen. Det blir ikke billigere å være student, selv om man er over en viss aldersgrense, så det kunne vært ordnet annerledes. F.eks har vi jo studentbevis, som alle andre. Men hele t-banen er sone 1, så bor du nært t-banen, så hjelper det på. Da trenger du i alle fall ikke betale tillegg for flere soner. Ellers er sykkel et billig alternativ store deler av året. Eventuelt elsykkel. Er mange syklister i Oslo. 

Anonymkode: 14426...858

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva i alle dager er det for et drittsekk-spørsmål?! Du vet ikke et kvekk om mitt liv, så ikke sitt der på din høye hest. jeg har fått utdelt ganske dårlige kort i livet, men jobbet hardt for å komme hit jeg er nå. Har vært syk store deler av livet, men jobbet så mye kroppen har orket og betalt skatt, som du sikkert er beskymret for. Og sparepengene ble brukt til å prøve beholde huset mitt, når kroppen ikke orket "vanlig" jobb lenger og jeg mistet alt. Har heller ingen familie eller gode venner som kan hjelpe.

Så nå har jeg funnet et yrket som kunne passe og jeg kan bli i, men den linjen er kun i Oslo.

Så jeg beklager, at jeg endelig har lyst til å få livet på stell, men jeg skal ta rådet ditt til etteretning. 

Ellers, takk til dere andre som har svart. Får se om jeg finner en løsning. 

Ts

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og du tenker fullpris på kollektivtransport er det som skal forhindre at "hvem som helst" melder seg opp? "Jeg hadde egentlig tenkt å svindle lånekassen, men så så jeg at jeg må betale fullpris på kollektiv"

Anonymkode: 1eee0...8a2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når man skal være så vrang fortjener man et firkantet system. :) 

Vrang? Hahahahha! Fordi jeg ikke vil flytte fra der jeg bor pga en dyr kollektivbillett? Men dette er avsporing. Vil bare si meg enig med TS. Jeg har forresten begynt å sykle mer. Om det er noe for deg😊

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...