AnonymBruker Skrevet 13. mai 2017 #1 Skrevet 13. mai 2017 Katten min kom ikke inn til kvelden for noen dager siden. Jeg gikk ute og lette og ropte, men han kom ikke. Det er svært uvanlig for han å være, så jeg antar at han må ha vært innestengt et sted. Tidlig om morgenen kom han inn, da med redusert allmenntilstand; slapp, ville ikke spise eller drikke. Jeg sjekket tempen hans og den var på 40.6. Han hadde ingen sår eller noe som kunne se ut som at han hadde vært i slåsskamp. Jeg tok han med til veterinær, hvor de holdt han inne til observasjon frem til sen ettermiddag. De kunne ikke finne noe, annet enn at han hadde høy feber og at han var noe øm over ryggen. Fikk resept på antibiotika. Dette er nå to dager siden, og han får antibiotika morgen og kveld. Tempen har gått ned og ligger nå på 37-38 grader, så antibiotikaen virker ihvertfall. Men han er fortsatt ikke seg selv, slapp og spiser ikke så mye. Han har spist lite av egen mat et par uker før dette skjedde også, men samtidig lagt på seg, så noen har jo gitt han mat. Men lurer sånn på hva som kan ha skjedd med han?? Noen som har lignende erfaringer å dele? Er det vanlig at katter får feber sånn uten videre? Jeg har hatt katt hele mitt liv men aldri vært borti det... Anonymkode: c882f...6d5
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2017 #2 Skrevet 13. mai 2017 TS her igjen. Katten min tåler ikke vanlig fôr/mat og må spise spesialfôr. Er det mulig at han kan ha fått feber fordi han har spist noe han ikke tåler?? Han har ikke gjort nummer 2 på do siden før han ble borte den natta. Dvs for to-tre dager siden. Anonymkode: c882f...6d5
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #3 Skrevet 14. mai 2017 Det kan absolutt være at han har spist noe han ikke tåler ja. Anonymkode: 50060...924
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #4 Skrevet 14. mai 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det kan absolutt være at han har spist noe han ikke tåler ja. Anonymkode: 50060...924 Kan katter få feber av det? Anonymkode: c882f...6d5
Minya Skrevet 14. mai 2017 #5 Skrevet 14. mai 2017 (endret) Ring/gå tilbake til veterinær og si at pus ikke har gått på do siden han kom hjem.Forstoppelse hos katter kan indikere at det er noe som stopper systemet (noe han har spist som ikke kommer gjennom,f eks gummistrikk eller noe) eller indre skader. Du skriver også at han har spist lite før han forsvant og samtidig blitt større. Dette kan bety at noen andre i nabolaget fórer katten, og til slutt har gitt han noe han virkelig ikke skal ha, eller innvollsorm (ja, de pleier å bli tynnere, men i noen tilfeller blir ormen stor nok til at det ikke merkes før det er for mange orm og katten virker rundere rundt magen) Endret 14. mai 2017 av Minya 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #6 Skrevet 14. mai 2017 2 timer siden, Minya skrev: Ring/gå tilbake til veterinær og si at pus ikke har gått på do siden han kom hjem.Forstoppelse hos katter kan indikere at det er noe som stopper systemet (noe han har spist som ikke kommer gjennom,f eks gummistrikk eller noe) eller indre skader. Du skriver også at han har spist lite før han forsvant og samtidig blitt større. Dette kan bety at noen andre i nabolaget fórer katten, og til slutt har gitt han noe han virkelig ikke skal ha, eller innvollsorm (ja, de pleier å bli tynnere, men i noen tilfeller blir ormen stor nok til at det ikke merkes før det er for mange orm og katten virker rundere rundt magen) Takk for svar, @Minya! Du har alltid så gode svar når man så sårt trenger råd. Ringer veterinæren igjen i morgen hvis han ikke har gjort nummer 2 til da. Har også en ormekur liggende her som jeg tenkte å gi han i dag. Anonymkode: c882f...6d5 1
Mayah Skrevet 14. mai 2017 #7 Skrevet 14. mai 2017 For en måneds tid siden ble katten min kjempeslapp, varm, kastet opp over hele gangen og tok ikke til seg noe som helst av mat eller vann. Selv rømme og majones (som jeg ikke gir katten til vanlig, men som jeg vet hun elsker) vekket ingen interesse i det hele tatt. Hun gikk heller ikke på kassa (er innekatt, så jeg hadde god kontroll på om det kom noe ut). Tok henne med til dyrlegen som gjennom litt utredning fant ut at hun hadde en samling hår som sammen med litt tørr avføring hadde satt seg som en propp i tarmen! Hun fikk klyster, væske og næring og fikk ut det som hadde blokkert, og ble fin igjen nesten med engang! Kan det være noe lignende med din katt?
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #8 Skrevet 14. mai 2017 43 minutter siden, Mayah skrev: For en måneds tid siden ble katten min kjempeslapp, varm, kastet opp over hele gangen og tok ikke til seg noe som helst av mat eller vann. Selv rømme og majones (som jeg ikke gir katten til vanlig, men som jeg vet hun elsker) vekket ingen interesse i det hele tatt. Hun gikk heller ikke på kassa (er innekatt, så jeg hadde god kontroll på om det kom noe ut). Tok henne med til dyrlegen som gjennom litt utredning fant ut at hun hadde en samling hår som sammen med litt tørr avføring hadde satt seg som en propp i tarmen! Hun fikk klyster, væske og næring og fikk ut det som hadde blokkert, og ble fin igjen nesten med engang! Kan det være noe lignende med din katt? Takk for at du deler dine erfaringer! Når jeg leste dette så kom jeg på at for en stund siden når katten min hadde spist en trådstump, så fikk jeg råd av veterinærvakta (var på helg) om å gi han en skje med matolje. Det gjorde jeg, og jeg vet ikke om det var derfor eller om det hadde skjedd uansett, men tråden kom hel ut igjen gjennom avføringen. Så nå tok jeg en liten sprøyte og ga pus 2,5 ml matolje, det kan jo uansett ikke skade og hvis han får gjort nummer 2 og bli bedre uten et dyrt veterinærbesøk i mellomtiden så er jo det et stort pluss - TS Anonymkode: c882f...6d5
Mayah Skrevet 14. mai 2017 #9 Skrevet 14. mai 2017 Ja, det har jeg også hørt man kan gjøre. Er fryktelig vanskelig når de små pelsdottene våre blir syke med slike generelle symptomer, for det kan jo være omtrent alt! Håper du finner ut av det, og at pusen din blir frisk igjen snart
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #10 Skrevet 14. mai 2017 4 timer siden, Mayah skrev: Ja, det har jeg også hørt man kan gjøre. Er fryktelig vanskelig når de små pelsdottene våre blir syke med slike generelle symptomer, for det kan jo være omtrent alt! Håper du finner ut av det, og at pusen din blir frisk igjen snart Takk for det Ja det er utrolig vanskelig spesielt når de ikke kan snakke og si selv hva de har vært igjennom, spist eller hvor de eventuelt har smerter. Krysser fingrene for at det er bæsj i kassa hans i morgen tidlig, hvis ikke så blir det en telefon til veterinær. Selv om han er vant med å gå på do ute så kan han vel ikke holde igjen med vilje i 4 dager bare fordi han ikke vil gå på en do inne, som han er vant med fra før og som er ren og alt. 4 dager er lenge Anonymkode: c882f...6d5
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #11 Skrevet 14. mai 2017 TS her igjen. Nå gikk han endelig på kassa og satt der relativt lenge, ca 2 minutter kanskje. Jeg holdt iallefall pusten for å forstyrre minst mulig. Så ut som det var nummer 2 som var på gang, da han liksom satt der og "trykte" litt. Men da han reiser seg for å begynne å grave så ser jeg at det bare er en liten flekk med urin Dette lover ikke bra... Livredd for at han kan ha fått i seg noe sånt som disse "fellene" (pølsebiter med spiker i) som noen sadistiske mennesker har slengt rundt. Eller at han har spist noe annen form for fremmedlegeme som er i ferd med å ødelegge fordøyelsessystemet Anonymkode: c882f...6d5
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #12 Skrevet 14. mai 2017 Katteaids?? Ligner litt.. Anonymkode: 6d854...20d
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2017 #14 Skrevet 15. mai 2017 Pusen min var også slik da han var forstoppet. De kan ta røntgen hos dyrlegen for å sjekke det Anonymkode: ebd81...4f9
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2017 #15 Skrevet 15. mai 2017 1 time siden, Mari Y skrev: Går det ikke ann å bare ta den til veterinær? Jeg skrev jo i HI at han var hos veterinær før helga, og lengre ned svarer jeg på noens innlegg at jeg kommer til å kontakte veterinær om han ikke blir bedre/ ikke får gjort noe i dokassa. Det lønner seg å lese HI og tråden før man skriver noe vettu Anonymkode: c882f...6d5 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2017 #16 Skrevet 15. mai 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Katteaids?? Ligner litt.. Anonymkode: 6d854...20d Ja, har tenkt på det men veterinæren mente at det ikke var det. Han har også vaksine mot det fra 2015. Så vi får se, jeg krysser fingre og alt jeg har for at det ikke er noe sånt... Anonymkode: c882f...6d5
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2017 #17 Skrevet 15. mai 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Pusen min var også slik da han var forstoppet. De kan ta røntgen hos dyrlegen for å sjekke det Anonymkode: ebd81...4f9 Ja, de tok ikke røntgen da han var der før helga. Hvis han ikke får ut noe i nærmeste fremtid nå så må de jo sjekke om det er noe i tarmen Nå nettopp kastet han opp det lille han hadde av mat/væske i magen. Og han er generelt veldig slapp, ligger for det meste sammenkrøllet inn i et hjørne et eller annet sted. Anonymkode: c882f...6d5
Eiliv Skrevet 15. mai 2017 #18 Skrevet 15. mai 2017 Katten min, Chasmin, kom hjem en dag og var veldig sjuk. Hun ble tatt med til dyrlegen og fikk en behandlig til 4000kr og ble frisk igjen etter noen uker.
Mari Y Skrevet 15. mai 2017 #19 Skrevet 15. mai 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skrev jo i HI at han var hos veterinær før helga, og lengre ned svarer jeg på noens innlegg at jeg kommer til å kontakte veterinær om han ikke blir bedre/ ikke får gjort noe i dokassa. Det lønner seg å lese HI og tråden før man skriver noe vettu Anonymkode: c882f...6d5 Jeg leser jo ikke alle innlegg her inne heller da😉. Det har jeg ikke tid til😉
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2017 #20 Skrevet 15. mai 2017 18 minutter siden, Mari Y skrev: Jeg leser jo ikke alle innlegg her inne heller da😉. Det har jeg ikke tid til😉 Så du tenker at alle andre har all verdens tid til å måtte gjenta for deg i svar til dine innlegg fordi du ikke engang gidder å lese HI... Logisk... Anonymkode: c882f...6d5 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå