Gjest Anonymous Skrevet 28. desember 2004 #1 Del Skrevet 28. desember 2004 Er det noen som hvet hvordan man kan få seg jobb i utlandet innen hjelpearbeid? Har tenkt på dete mange ganger og har begynt å tenke på det igjen i forbindelse med katastrofen i Asia. Hvet at man kan reise forskjellige steder i verden og jobbe frivillig med forskjellige prosjekter men jeg kunne gjerne tenke meg en jobb det gikk an å leve av. Noen som hvet noe om dette? Tar gjerne imot tips i forhold til frivillig arbeid også. Takk:-) Og fortsatt god jul! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melk Skrevet 28. desember 2004 #2 Del Skrevet 28. desember 2004 Slike jobber (betalte) er gjerne tilknyttet yrket du har, eks Leger uten grenser. Du kan kontakte Norstaff/Nordem, de har folk på lister som sendes ut ved behov. Det finnes også frivillig arbeid, bla gjennom Latin Amerika brigaden. Dette er ikke betalt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
glaciera Skrevet 28. desember 2004 #3 Del Skrevet 28. desember 2004 Norstaff/Nordem er, såvidt jeg vet mest ute etter folk med spesielle kvalifikasjoner. Akkurat hvilke kvalifikasjoner det er varierer selvsagt med oppdragene. Mitt inntrykk er at for å få jobb innenfor internasjonalt hjelpearbeid så må du helst ha en spesiell kvalifikasjon, feks et uvanlig språk eller erfaring fra et u-land eller annet land hvor det drives hjelpearbeid. Den første erfaringen kan du tilegne deg ved å ta en sjanse og dra til et sted hvor hjelpearbeid drives, oppsøke aktørene og be om å få bidra (helst gratis). En kan også gå veien om frivillig arbeid enten her i Norge, eller helst i et u-land el.l. Det er mulig å få jobbe gratis innenfor organiserte rammer gjennom feks Latinamerikagruppen og Palestinakomiteen. Og så må en ha flaks og melde seg til rett person og rett tid. Det er veldig veldig populært å drive hjelpearbeid og konkurransen er stor om selv dårlig betalte jobber. Yrker som er ettertraktet av hjelpeorganisasjoner er sykepleiere og leger, agronomer, ingeniører og annet teknisk kyndig personell særlig innenfor felt som har med vann å gjøre (rensing, brønnboring, infrastruktur...) Jeg har selv vært ute. Fikk jobben pga uvanlig formalkompetanse, personlig egnethet (konfliktområder er krevende å være i) og flaks. Det var meget givende og meget krevende, og det har vært en veldig viktig erfaring å ha med seg i forhold til å utmerke seg i jobbsøking senere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå