Gå til innhold

Hard mage, hjelp!

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Min lille sønn på tre og et halvt år er så hard i magen. I tillegg er han sår. Han skjelver og hyler når han sitter på do, og nekter rett og slett.

Dette er andre dagen han er sånn.

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.

Er det noen tips?

Gjest Anonymous
Skrevet

Gi han avføringsmidler og sett på han bleie.

Skrevet

Druer, svisker el.l kan kanskje hjelpe.

I tillegg til å gi ham mye fiber (grovt brød, frukt og grønnsaker) og mye vann.

Skrevet

Dette er et problem mange små barn kan være plaget med. Det er vanskelig å si noe konkret om ditt tilfelle. Den vanligste årsak til hard mave hos små barne er generelt for stort inntak av melk og eller væske. Når det gjelder melke inntaket anbefales et maks inntak på ca 500 ml i dagen. Mye melk kan i tillegg føre til jernmangel anemi . Mange av disse barna med avførings proble,er er små spissende, men drikker mye. Det betyr at tarmen får lite å jobbe med. Dersom disse "matvanene" forandres vil det føre til en bedring med normalisering av avføring. Er barnet imidlertid veldig obstipert må man som regel gjennom en runde med medisinering, dette må imidlertid taes opp med lege. Viss problemer vedvarer eller er tilbakevendende må man tenke på andre muligheter og det igjen må diskuteres ved et legebesøk. (Tom Stiris, barnelege)

Mat for løse og harde mager

Mang en far og en mor har stått rådville over barnet sitt når barnet har hatt hard eller løs mage, og ikke visst hva de skulle gi dem å spise. Her har du noen tips før neste omgangsyke kommer og banker på døren.

Det viktigste er å få barnet til å drikke nok. Helst morsmelk til de som får det, vann og ellers drikke med litt salt og sukker. Ren cola eller annen brus inneholder ikke salt og er så fulle av sukker at små tarmer ikke klarer å suge det opp. Mye av sukkeret kommer ut med avføring og tar i tillegg med seg væske. Unngå å servere fruktsaft og juice. Det kan forsterke diaré og gi ellers friske barn løs mage. Eple, gulrot og blåbær inneholder stoffer som binder avføringen og reduserer diaré.

* gulrotmos tilsatt litt salt og sukker (vær forsiktig med salttilførselen til de aller minste). * gulrotsaft lagd slik: 500 g skrelte, raspede gulrøtter småkokesNår barnet går over fra morsmelk til kumelk, eller introduseres for nye matvarer, kan det hende avføringen blir hardere. Treg mage kan også ha andre årsaker. Kosthold med for mye mat som inneholder for lite fiber, som for eksempel pasta, loff og annen mat med mye hvitt mel, og for mye søt kumelk kan gi treg mage . For lite bevegelse eller psykiske forhold kan også føre til treg mage og forstoppelse. Små barn skal ikke ha avføringsmidler, men har barnet treg mage over lengre tid, bør lege kontaktes.

* grøt laget av havregryn, sammalt hvete eller sammalt rug * grove brødvarer (inkludert knekkebrød, flatbrød eller kjeks) * havregryn, kli , linfrø (for eksempel i frokostblandinger eller i brød). Vær forsiktig med kli og linfrø til barn under ett år. * frukt og grønnsaker av mange slag * svisker og rosiner

Skrevet

Her hjemme gir vi en liten boks med rosiner - det setter fart på sakene!!! :wink:

:)

Skrevet

Jeg fikk råd om å gi 2 stk. kiwi da min sønn hadde treg mage. Det gjorde underverker. :P

Gjest Anonymous
Skrevet

Om det er helt akutt hjelper det gjerne ikke med frukt og mat.

Det finnes et miniklyster som heter microlax som du får kjøpt på apoteket. Det er viktig at du bare bruker dette dersom det er helt akutt, men det hjelper i hvert fall umiddelbart ved forstoppelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...