Gå til innhold

Til dere med normal avføring (1 gang pr dag til annenhver dag)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har aldri hatt et normalt tarmsystem med normal avføring noen gang, så jeg spør fordi jeg ønsker å vite hvordan det er for dere som faktisk er frisk i tarmen og har avføring en gang pr dag eller annenhver dag. Jeg spør ikke de som har avføring sjeldnere enn dette selv om det også kan være normalt. 

Når jeg skal ha avføring så er det en trang som kommer veldig plutselig og ut av det blå. Jeg kan kjenne om det er løs avføring eller normalt når jeg må (for meg er normal avføring litt løsere enn normalt hos andre) , men trangen er veldig sånn sterk med en gang. Altså må jeg ofte knipe ganske igjen før trangen gir seg et par minutt. Når jeg da går på do så kommer alt ut nærmest automatisk uten at jeg trenger å gjøre noe spesielt. Derfor tror jeg at jeg kan ha fått svekket muskulatur akkurat der, for jeg sliter veldig om avføringen er litt hardere enn det den vanligvis er hos meg. Men hvis jeg da tar meg en joggetur renner alt ut igjen etterpå. 

Det jeg egentlig lurer på er om dere som er friske i tarmen og har det dere anser som normal avføring får en veldig plutselig trang til å gå på do eller om dere på en slags måte vet på forhånd at dere må på do uten at det nærmest presser seg ut der nede helt ut av det blå.  

Håper noen vil svare meg. Jeg vil bare vite om jeg har samme opplevelse av det som andre eller ikke. 

Anonymkode: 62856...201

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg kjenner vel at det bygger seg opp litt tror jeg? Men det er ofte jeg må avbryte frokosten for å løpe på do selv om avføringen er normal. Kan kjenne om den er løs eller ikke. 

Holder jeg meg når trangen blir veldig sterk gir den seg etter en liten stund og går over til luft og mye bobling i magen og da er det nytteløst å prøve, får ikke ut noe da.

Anonymkode: 12940...aed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normale, friske mennesker kjenner det over litt tid. Dette fordi man har to lukkemuskler og når avføringen pusher på den første muskelen så er det dens jobb å si ifra om at man nå må på do snart. Og da kan man fint vente en stund (men det er ikke bra å vente for lenge da) Når avføringen treffer den andre lukkemuskelen helt ytterst så er det akutt. 

Er mange år siden jeg har opplevd normal avføring. Hver gang jeg må på do, som kanskje er 1-2 ggr pr uke så får jeg intense smerter i nedre del av mage, rundt eggstokkene, og så må jeg bare løpe på do 😜

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 timer siden, Wenda skrev:

Normale, friske mennesker kjenner det over litt tid. Dette fordi man har to lukkemuskler og når avføringen pusher på den første muskelen så er det dens jobb å si ifra om at man nå må på do snart. Og da kan man fint vente en stund (men det er ikke bra å vente for lenge da) Når avføringen treffer den andre lukkemuskelen helt ytterst så er det akutt. 

Er mange år siden jeg har opplevd normal avføring. Hver gang jeg må på do, som kanskje er 1-2 ggr pr uke så får jeg intense smerter i nedre del av mage, rundt eggstokkene, og så må jeg bare løpe på do 😜

Takk for svar. Da "funker" ikke min indre lukkemuskel :fnise: Har hørt at hvis man kniper igjen for mange ganger får man en nervøs lukkemuskel og det er ikke bra, men jeg kan ikke gjøre noe annet enn å knipe igjen så hardt jeg klarer frem til jeg får løpt på do. Det fine med det er vel at jeg ikke har dette problemet endel andre kvinner har med at de ikke tør å ha avføring andre steder enn hjemme, for jeg har ikke noe valg og har dermed ikke noe problem med å ha avføring på jobb eller hos kjæreste o.l :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Da "funker" ikke min indre lukkemuskel :fnise: Har hørt at hvis man kniper igjen for mange ganger får man en nervøs lukkemuskel og det er ikke bra, men jeg kan ikke gjøre noe annet enn å knipe igjen så hardt jeg klarer frem til jeg får løpt på do. Det fine med det er vel at jeg ikke har dette problemet endel andre kvinner har med at de ikke tør å ha avføring andre steder enn hjemme, for jeg har ikke noe valg og har dermed ikke noe problem med å ha avføring på jobb eller hos kjæreste o.l :) 

Tror nok at det ikke gjør så mye å knipe igjen så lenge det er fordi man er på vei til toalettet. Derimot å knipe igjen fordi man ikke tør å bæsje andre steder enn hjemme alene er absolutt ikke bra, og kan føre til at lukkemuskelene ikke fungerer skikkelig til slutt, man ender opp med skikkelig forstoppelser og verre. 

Man skal jo alltid gå på do når man kjenner at man må 👍

Jeg sliter med det samme som deg, noe som mest sannsynlig kommer av fibromyalgien iflg mine leger. Har nettopp begynt å innføre havregryn i kosten min på daglig basis. Spiser egentlig lavkarbo-ish pga bla pga mageproblemer og smerter, men fikk tips om havregryn for mage/avføring. Har som sagt nettopp begynt med det, men syns det virker som at det faktisk begynner å bli bedre. Istedenfor å ha avføring 1-2 ggr pr uke så har jeg siste uka hatt avføring 3 av 6 dager og jeg syns jeg aner en forbedring i "varslingssystemet" :ler: skal spise havregryn en gang om dagen i 3-4 uker til for å virkelig se om er blir bedre 👍

Så kanskje du må se litt på kosten din og finne ut om det er noe som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, Wenda skrev:

Tror nok at det ikke gjør så mye å knipe igjen så lenge det er fordi man er på vei til toalettet. Derimot å knipe igjen fordi man ikke tør å bæsje andre steder enn hjemme alene er absolutt ikke bra, og kan føre til at lukkemuskelene ikke fungerer skikkelig til slutt, man ender opp med skikkelig forstoppelser og verre. 

Man skal jo alltid gå på do når man kjenner at man må 👍

Jeg sliter med det samme som deg, noe som mest sannsynlig kommer av fibromyalgien iflg mine leger. Har nettopp begynt å innføre havregryn i kosten min på daglig basis. Spiser egentlig lavkarbo-ish pga bla pga mageproblemer og smerter, men fikk tips om havregryn for mage/avføring. Har som sagt nettopp begynt med det, men syns det virker som at det faktisk begynner å bli bedre. Istedenfor å ha avføring 1-2 ggr pr uke så har jeg siste uka hatt avføring 3 av 6 dager og jeg syns jeg aner en forbedring i "varslingssystemet" :ler: skal spise havregryn en gang om dagen i 3-4 uker til for å virkelig se om er blir bedre 👍

Så kanskje du må se litt på kosten din og finne ut om det er noe som kan hjelpe?

Jeg spiser fiberfattig kost fordi jeg kan ikke spise noe som gjør tarmene mer aktive. Har avføring ca 3 ganger daglig. Dette er ikke noe å gjøre med pga medfødt sykdom. Spiser grønnsaker bare noen få ganger i uka :) Har full kontroll på kosten. Jeg bare lurte på hvordan det er for mennesker som ikke har sykdom siden jeg har vært syk hele livet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm det bygger seg vel litt opp. Er veldig regelmessig da, så er som oftest i løpet av morgenen med mindre jeg har spist noe som gjør at det går tregere. Jeg spiser veldig mye fiber da så jeg går gjerne to ganger daglig. I perioder hvor jeg spiser mindre fiber blir det bare en gang per dag, men med fastere konsistens.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...