AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #1 Skrevet 12. mai 2017 Leste denne artikkelen www.dagbladet.no/mat/raser-mot-ferdigmat-for-eldre-i-bergen---de-eldre-fortjener-bedr Gamle spiser gjerne mindre enn tidligere og har dårligere matlyst. Mat er ekstra viktig i den aldersgruppen. Dårlig ernæring både i mengde og innhold gjør at eldre forfaller fortere. Sikkert greit for kommunen for de eldre dør jo fortere. Jeg har fulgt en gammel gjennom de siste årene. Fjordland var ikke uvanlig. Lykke var besøk som ordnet med ordentlig middag. Gammel nok til å hoppe over potetene ;-) Ble satt veldig stor pris på hjemmebakt kake. Alternativet ble kjøpemuffins. Så tenker jeg på meg selv. Jeg sliter med dårlig matlyst og derfor er maten jeg lager viktig. Frister den ikke så lar jeg være og spise. Jeg velger å prioritere pengene mine på mat slik at jeg har et godt kosthold og får i meg mineraler og vitaminer. Mange eldre har ikke dette valget. Jeg kommer nok til å dø av sult. Anonymkode: cf748...417 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #2 Skrevet 12. mai 2017 Linken funker ikke http://www.dagbladet.no/mat/raser-mot-ferdigmat-for-eldre-i-bergen---de-eldre-fortjener-bedre/67552836 Anonymkode: cf748...417
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #3 Skrevet 12. mai 2017 Det offentlige i et nøtteskall, sosialdemokratene må jo nesten forklare oss hvorfor dette er så fryktelig bra. Anonymkode: a87e6...51a
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #4 Skrevet 12. mai 2017 Er denne personen du kjenner hjemmeboende? Man har tilbud om å få middag fra storkjøkken, og noen velger dette bort og kjøper heller Fjordland. Middagene fra storkjøkken er veldig gode og veldig næringsrike måltider. Inkludert i middagen får man da dessert som ofte er hjemmebakt kake. Det er ingen agenda om å la mennesker dø av underernæring, men nå er det sånn at det kan være vanskelig å følge opp eldre hjemmeboende til enhver tid og man kan heller ikke tvinge en person med samtykkekompetanse til å spise. Hvis man skal tvinge noen til å spise må man altså legge ned en sonde og da må det være en fare for pasientens liv og helse før man gjør dette. Du sier ingenting om hjemmesykepleien er inne i bildet og hvor ofte og om han lager noe av maten selv og om han har tilbud om å få mat fra storkjøkken osv. Anonymkode: a2ec3...18c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå