Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

jeg har et spørsmål angående lektorutdanningen og det nye kravet om at man må ha mattekarakteren 4 fra VGS for å komme inn. Dersom man ikke har 4, men ligger et sted mellom 3 og 4, får man tilbud om å ta et forkurs.

Jeg var på utveksling 2. året mitt, og har derfor ikke en norsk karakter for det året. Første året fikk jeg karakteren 3. Spørsmålet mitt blir da om dere tror at jeg vil få tilbud om å ta forkurset, eller om jeg ikke kommer inn fordi jeg mangler en karakter? På det norske vitnemålet mitt står det at matten for 2. klassen på VGS er godkjent (så riktig antall timer), men jeg har også et amerikansk vitnemål hvor mattekarakteren min er B. 

Jeg antar jeg bare må vente til vi får svar, men jeg er veldig spent på akkurat dette. Jeg har så lite lyst til å måtte utsette utdannelsen enda et år, spesielt siden det begynner å bli noen år siden videregående. 

Jeg har forresten ikke tenkt å bli mattelærer ;) 

Anonymkode: 8c617...571

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Karakteren B oversettes vel til en 4?

Ihvertfall kan du jo argumentere for dette, så unngår du før kurset. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er standpunktet som gjelder, men siden de fleste har to mattekarakterer etter VGS så regner jeg med at det er gjennomsnittet av disse to man går ut i fra. Selv om B oversettes til 4, så vil karakteren fortsatt være for lav til at jeg kan starte rett på utdanningen uten kurset. 

Men hvis den matten jeg hadde i USA ikke gjelder så mangler jeg jo et helt år med matte (selv om jeg egentlig har hatt det), og da kvalifiserer jeg meg ikke til forkurset heller.

/ts

Skrevet

Det tryggeste her er å spørre samordna opptak og forholde deg til det, her inne tipper jeg de aller fleste svarene blir gjetting (og det er umulig å vite hvem som mener de har rett som faktisk har det). Lykke til! :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, stan skrev:

Karakteren B oversettes vel til en 4?

Ihvertfall kan du jo argumentere for dette, så unngår du før kurset. 

Mulig det er noe jeg ikke har fått med meg, men hvorfor er ikke B 5?

Anonymkode: d3773...81c

AnonymBruker
Skrevet

Bare jeg som synes disse kravene er tullete? Jeg har 5-6 i naturfag, geografi, r1+r2, fy1+2 og kjemi, men da jeg bare har 2-3 i norsk kan jeg ikke bli lærer i realfag? Norskeksamen som privatist går jo veldig lite på selve språket, da det hander om litteratur, historie, analyser og tolkninger.

Enda mer idiotisk blir det for TS, som kanskje mangler (god) karakter i matematikk og ikke ønsker å bli matematikklærer :fnise: Tror de går glipp av en del gode lærere på denne måten! Ønsker deg lykke til TS og håper det ordner seg for deg!

Anonymkode: 483d4...2ce

• Liker 2
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mulig det er noe jeg ikke har fått med meg, men hvorfor er ikke B 5?

Anonymkode: d3773...81c

Kanskje det er det? 

Jeg trodde A+ var 6, A er 5 og altså B er 4.

Uansett bør en B være bedre enn kravet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare jeg som synes disse kravene er tullete? Jeg har 5-6 i naturfag, geografi, r1+r2, fy1+2 og kjemi, men da jeg bare har 2-3 i norsk kan jeg ikke bli lærer i realfag? Norskeksamen som privatist går jo veldig lite på selve språket, da det hander om litteratur, historie, analyser og tolkninger.

Enda mer idiotisk blir det for TS, som kanskje mangler (god) karakter i matematikk og ikke ønsker å bli matematikklærer :fnise: Tror de går glipp av en del gode lærere på denne måten! Ønsker deg lykke til TS og håper det ordner seg for deg!

Anonymkode: 483d4...2ce

Nei, jeg er helt enig med deg! Jeg hadde skjønt det hvis man måtte ha minst 4 i matte for å undervise i realfag, men teit at man også må ha det for å undervise i språk og samfunnsfag. 

Spesielt tullete blir det når de sliter med å rekruttere nok folk inn i læreryrket... 

tusen takk <3

/ts

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, stan skrev:

Kanskje det er det? 

Jeg trodde A+ var 6, A er 5 og altså B er 4.

Uansett bør en B være bedre enn kravet. 

Jeg vet ikke helt hvordan det der fungerer. I mitt tilfelle ble ikke noen av de amerikanske karakterene mine oversatt til norske karakterer, bare "godkjent." Jeg vil tro at det betyr at jeg oppfyller kravene til å ha tatt faget (riktig antall timer, vanskelighetsgrad i forhold til den norsk matten osv.), men jeg er likevel redd for at siden det ikke er en tallfestet karakter at jeg må ta matte som privatist.

/ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns faktisk det er helt greit å forvente at lærere har god kunnskap i alle fag, spesielt siden de ikke kan regne med å kun undervise i favoritten når de skal ut i arbeidslivet. 

Anonymkode: c10af...c3f

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns faktisk det er helt greit å forvente at lærere har god kunnskap i alle fag, spesielt siden de ikke kan regne med å kun undervise i favoritten når de skal ut i arbeidslivet. 

Er en lektor så har en kun rett til å undervise i de fagene en har tatt utdanning innenfor. Dvs at kravet om 4 i matte er helt bortkastet om en skal undervise i språk- og samfunnsfag..

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man ikke utdanner seg til norsklærer eller mattelærer så skal man ikke undervise i norsk eller matte. Elevene har krav på lærere med god kompetanse, så jo, lærerne kan forvente å kun undervise i de fagene de har studert. Derfor blir det håpløst at en person som for eksempel er kjempegod i norsk ikke kan bli norsklærer fordi han/hun har under fire i matte. Det er stor lærermangel i Norge, så dette kravet er helt tullete.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det undervises i utrolig mange fag i den norske skolen; fysikk, matte, kroppsøving, norsk, spansk, fransk, rettslære, sosiologi, media osv. Det er helt urealistisk at én lærer skal være så god i alt dette at han eller hun kan planlegge undervisningen og lære det bort på en forsvarlig måte. Det er derfor vi har spesialisering. 

/ ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herlighet. Man ansetter da ikke en lektor i norsk og religion til å undervise i matte eller geografi.. 

Anonymkode: e2ab8...aaf

• Liker 1
Skrevet (endret)
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herlighet. Man ansetter da ikke en lektor i norsk og religion til å undervise i matte eller geografi.. 

Anonymkode: e2ab8...aaf

Jeg vil tro at TS snakker om grunnskolelærerutdanningen som er utvidet fra 4 til 5 år. 

De ser så vidt jeg vet ikke på karakterer fra videregående ved opptak til PPU for å bli faglærer. 

Endret av Rosalie
Skrevet (endret)
8 minutter siden, Rosalie skrev:

Jeg vil tro at TS snakker om grunnskolelærerutdanningen som er utvidet fra 4 til 5 år. 

De ser så vidt jeg vet ikke på karakterer fra videregående ved opptak til PPU for å bli faglærer. 

Ved opptak til PPU må man vel ha to relevante fag fra universitet/høyskole (eks: norsk, religion).

Endret av Sweetez
Skrevet
3 minutter siden, Sweetez skrev:

Det er lektorutdanningen jeg snakker om.

Ved opptak til PPU må man vel ha to relevante fag fra universitet/høyskole (eks: norsk, religion).

/ ts

Herlighet, det er jo helt sprøtt. Skal du ta lektorprogrammet i historie må du faktisk ha 4 i matte. 

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, Rosalie skrev:

Herlighet, det er jo helt sprøtt. Skal du ta lektorprogrammet i historie må du faktisk ha 4 i matte. 

ja, det er riktig

Skrevet

Jeg er TS forresten.

Syntes det var litt skummelt å skrive med bruker av en eller annen grunn, men glemte meg :fnise:

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke helt hvordan det der fungerer. I mitt tilfelle ble ikke noen av de amerikanske karakterene mine oversatt til norske karakterer, bare "godkjent." Jeg vil tro at det betyr at jeg oppfyller kravene til å ha tatt faget (riktig antall timer, vanskelighetsgrad i forhold til den norsk matten osv.), men jeg er likevel redd for at siden det ikke er en tallfestet karakter at jeg må ta matte som privatist.

/ts

Her må du sjekke med inntakskontoret. Det er jo ganske vanlig dette, men regelen er jo også ganske ny, så hva slags regler de har kommet frem til vet jeg ikke. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...