Gå til innhold

Hvordan overleve trassalderen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ei jente som ble to år i februar. Har vært relativt rolig og medgjørelig i sine første to leveår. Nå derimot, er det tydelig at selvstendigheten har gjort inntog. Hun hyler, gråter, kaster seg ned på gulvet, slår hvis hun bæres på badet for vask osv. Og alt dette skjer mange ganger om dagen. Vi har faste rutiner, klare grenser, gir ikke etter og prøver å forholde oss rolig selv når det står på som verst. Noen gode tips til hvordan vi skal komme oss gjennom dette på best mulig måte - eller er det bare å bite sammen tennene å stå det ut?

Anonymkode: 6fd37...852

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg anbefaler et COS-kurs :) 

AnonymBruker
Skrevet

Vi har sett på det, men tror ikke det arrangeres igjen før i høst i kommunen vi bor i :)

Har du tatt det?

TS

AnonymBruker
Skrevet

Vær i forkant, og gi henne mer frihet. Nå kommer selvstendighetens tid, hun vet at hun er stor, og kan gjøre ting selv, med tilrettelegging fra dere.

Ha tydelige grenser og konsekvente, men la henne prøve litt selv og, mye ros!

Anonymkode: 7a020...0a4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Pust dypt og husk at det går over...en eller annen gang. Har vært der selv...nå er gullet snart 4 år og begynner å roe seg litt. 

Anonymkode: 2aaa4...36d

• Liker 1
Skrevet

Forberede på det som skal skje, noen relativt faste rutiner som gir forutsigbarhet og noen situasjoner som gir barnet noen muligheter for å velge noen ting selv (to valg). Og være i forkant mtp at barnet får mulighet til å dagsove når det trenger og at man ikke tøyer måltider for lenge (det har hvertfall vært stor forskjell på om de har hatt tom mage).

Min eldste hadde fæle sinneanfall i den alderen, men det gikk over med alderen. Yngste på 3 har begynt litt i det siste, men det går fort over og det letter veldig når han får gjøre noe så lite som å velge sokker selv dersom protesten handler om at han ikke vil ta av pysjen om morgenen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ei jente som ble to år i februar. Har vært relativt rolig og medgjørelig i sine første to leveår. Nå derimot, er det tydelig at selvstendigheten har gjort inntog. Hun hyler, gråter, kaster seg ned på gulvet, slår hvis hun bæres på badet for vask osv. Og alt dette skjer mange ganger om dagen. Vi har faste rutiner, klare grenser, gir ikke etter og prøver å forholde oss rolig selv når det står på som verst. Noen gode tips til hvordan vi skal komme oss gjennom dette på best mulig måte - eller er det bare å bite sammen tennene å stå det ut?

Du kan jo starte med å lære deg at det ikke heter trassalderen, men utviklingsalderen og LESE deg opp på den alderen. Kunnskap og forståelse øker sjansen til å ta de rette avgjørelsene og minsker frustrasjon. Gjør barnet ditt en tjeneste begynn å les!!!!!!!!

Anonymkode: 4ad83...ffe

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jo starte med å lære deg at det ikke heter trassalderen, men utviklingsalderen og LESE deg opp på den alderen. Kunnskap og forståelse øker sjansen til å ta de rette avgjørelsene og minsker frustrasjon. Gjør barnet ditt en tjeneste begynn å les!!!!!!!!

Å, så sinna med masse utropstegn og store bokstaver. 

Du kan jo begynne med å gi råd på en mindre passiv-aggressiv måte, for rådet du gir er godt, men jeg tviler på at du får mye gehør for det når du lirer det av deg på den måten der. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Ts her,

Vi har lest masse, både tidsskrifter på nett og lånt en haug med bøker på biblioteket. Likevel synes jeg det er greit å høres om andres erfaringer rundt problemstillingen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Muffin skrev:

Å, så sinna med masse utropstegn og store bokstaver. 

Du kan jo begynne med å gi råd på en mindre passiv-aggressiv måte, for rådet du gir er godt, men jeg tviler på at du får mye gehør for det når du lirer det av deg på den måten der. 

Er faktisk helt enig med deg, unødvendig av meg å bli så provosert.  Har ikke noen annen forklaring enn at jeg iriterer meg over at folk gjør slike grunnleggende feil, helt unødvendig! Vi har jo tilgang på all slags mulig forskning, informasjon og veiledning. Og det betyr så mye for barna og koster så lite for oss. Så ja, du har helt rett, sikkert unødvendig av meg å bli så irritert. Bruker egentlig ikke å bli det heller.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her,

Vi har lest masse, både tidsskrifter på nett og lånt en haug med bøker på biblioteket. Likevel synes jeg det er greit å høres om andres erfaringer rundt problemstillingen.

Helt greit å ville ha andres erfaringer, men du legger ikke akkurat opp til at du har tatt til deg så mye av det du har " lest", når du ikke engang har fått med deg der helt elementære. Det heter ikke trassalder!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Helt greit å ville ha andres erfaringer, men du legger ikke akkurat opp til at du har tatt til deg så mye av det du har " lest", når du ikke engang har fått med deg der helt elementære. Det heter ikke trassalder!

Jeg vet det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og forøvrig så "leser" jeg ikke. Jeg leser.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er så lei av det der. Jada de fleste vet at det korrekte begrepet ikke er trassalder, men det er likevel et begrep som henger igjen i dagligtalen til ganske mange enn så lenge, så det er bare å roe ned noen hakk. 

Det helt elementære er vel strengt tatt handling, ikke hvilket begrep man benytter.

TS sier de har rutiner, er konsekvente og har klare grenser, samt forholder seg rolig i situasjoner hvor "trass" oppstår (ja skyt meg for å si trass :fnise:) Høres ut som hun gjør mye riktig. 

Anonymkode: c700b...761

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er så lei av det der. Jada de fleste vet at det korrekte begrepet ikke er trassalder, men det er likevel et begrep som henger igjen i dagligtalen til ganske mange enn så lenge, så det er bare å roe ned noen hakk. 

Det helt elementære er vel strengt tatt handling, ikke hvilket begrep man benytter.

TS sier de har rutiner, er konsekvente og har klare grenser, samt forholder seg rolig i situasjoner hvor "trass" oppstår (ja skyt meg for å si trass :fnise:) Høres ut som hun gjør mye riktig. 

Trenger vel strengt talt ikke kommentere dette. Et menneske som ikke engang forstår at dette begrepet ikke burde brukes på grunn av veldig mange årsaker er egentlig ikke verdt en kommentar. Og vær så snill, kutt ut smilefjesene, det får deg bare til å virke enda mer uintelligent enn det svaret ditt gjør alene.

Skrevet

Tja, prøve å se det komiske i situasjonen, kanskje? Altså ikke le av barnet, men dere foreldre kan jo veksle noen blikk. Jeg synes det er vanskelig å holde seg alvorlig når barna får sånne klisjé-anfall. :P 

I tillegg hjelper det veldig å forberede barnet på hva som skal skje. Vi pleier/pleide å si "om 2 minutter skal vi..." Det funker ikke alltid der og da, men så lenge dere alltid gjennomfører så lærer barnet av det på sikt.

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trenger vel strengt talt ikke kommentere dette. Et menneske som ikke engang forstår at dette begrepet ikke burde brukes på grunn av veldig mange årsaker er egentlig ikke verdt en kommentar. Og vær så snill, kutt ut smilefjesene, det får deg bare til å virke enda mer uintelligent enn det svaret ditt gjør alene.

Ja ja, du. Jeg vet hvorfor man har byttet begrepet, så slapp helt av. Det er fortsatt dagligtale blant mange, så hvis du skal steile og la deg provosere over en lav sko av den grunn så må du jo bare gjøre det for min del. Men hvis du ser etter har du ikke akkurat bidratt med mye konstruktivt i denne tråden.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Sushi skrev:

Tja, prøve å se det komiske i situasjonen, kanskje? Altså ikke le av barnet, men dere foreldre kan jo veksle noen blikk. Jeg synes det er vanskelig å holde seg alvorlig når barna får sånne klisjé-anfall. :P 

I tillegg hjelper det veldig å forberede barnet på hva som skal skje. Vi pleier/pleide å si "om 2 minutter skal vi..." Det funker ikke alltid der og da, men så lenge dere alltid gjennomfører så lærer barnet av det på sikt.

Dårlig vane å utveksle blikk og smil pda barnet. Hender vi gjør det her, ja, men når barnet blir større så blir det kjapt lagt merke til av barnet som da lærer at det e ok å gjøre det samme.

Anonymkode: 7ecaf...1fd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan håndterer dere det da?

Med samtale ala "forstår du er lei deg og at du har lyst å leke. Er du frustrert fordi du vil leke mer? " om ja så "Du er sint ja. Jeg forstår at du er sint. Men nå skal vi pusse tennene og det er natta. i morgen er det en ny dag. Jeg ser at du er veldig trøtt. Vil du at pappa eller mamma skal lese bok?" osv 

lærte på cos kurs, og vi har hatt lite problem med trassing..

Anonymkode: 7ecaf...1fd

AnonymBruker
Skrevet

Det du beskriver som trassalder skriver du som om det er negativt? Forøvrig enig i de over - det heter ikke trassalder!! Utvikling er kun positivt, så hvis du opplever mye/alt som negativt vil også barnet ditt se negativt på alt - barn tar etter foreldre! ;-) 

Anonymkode: 3d938...063

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...