AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #1 Skrevet 12. mai 2017 Jeg skal søke en jobb og i søknadsportalen deres er det en plass man kan oppgi referanser. Jeg vil helst ikke ut med dem da jeg bare har hatt en jobb og har ingen andre kolleger og ledere i nåværende jobb å velge i. Vil ikke referanser skal bli ringt om jeg ikke får jobb. Jeg mener jeg bør være aktuell da har jeg både relevant utdanning og lang erfaring innenfor området. Anonymkode: ba5c3...9b0
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2017 #2 Skrevet 13. mai 2017 Du trenger ikke legge inn referansene, selv om det er satt av plass til det. Det vanligste er vel at man oppgir på forespørsel. Det er ikke om du legger inn referanser i søknadsportalen eller ei som avgjør om du kommer til intervju. Er du kvalifisert nok for bedriften, blir du innkalt så tar du med referanseliste på intervjuet ifall de spør etter den Anonymkode: 2ca42...490
fresia Skrevet 13. mai 2017 #3 Skrevet 13. mai 2017 jeg pleier å skrive "referanser oppgis ved forespørsel" i slutten av søknadsteksten. har blitt spurt om referanser på slutten av intervjuer og gitt disse da..
Cavia Skrevet 14. mai 2017 #4 Skrevet 14. mai 2017 Jeg fikk beskjed av en jobbsøkingsveileder at man ikke bør gi ut referanser på alle CVer man gir ut, men heller skrive "etter forespørsel". Dette fordi man kan "bruke opp" referansene sine fordi de kan få mange telefoner(noen ganger useriøse)
Faith- Skrevet 14. mai 2017 #5 Skrevet 14. mai 2017 Jeg ønsker å varsle referansene mine om at de kan bli oppringt og av hvem om jeg bruker dem som referanse. Jeg har nå søkt over 100 stillinger siste året, så det hadde jo vært tullete å skulle varsle dem om mulig oppringing på alle dem når det kun har vært 5-6 av dem jeg har fått intervju hos. Jeg skriver derfor aldri opp referanser, men gjør som andre her og skriver at kontaktinformasjon til referanser kan oppgies om ønskelig. Det har stort sett vært på første intervju at refransetemaet blir tatt opp og da er det ingen som har stusset på måten jeg gjør det på. Mange av dem som intervjuer er vel selv referanser for sine tidligere ansatte, så jeg vil nå tro at de setter pris på at man ønsker å skjerme referansene sine inntil man faktisk er aktuell for en stilling. Jeg har stort sett gjort det slik at jeg sender mail til de aktuelle referansene etter intervjuet og når jeg får ok fra dem så sender jeg en mail til dem som intervjuet med kontaktinformasjon og hvilken releasjon jeg har til dem. Dette har jeg alltid som mål å få i boks innen dagen etter intervjuet.
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #6 Skrevet 14. mai 2017 2 timer siden, Cavia skrev: Jeg fikk beskjed av en jobbsøkingsveileder at man ikke bør gi ut referanser på alle CVer man gir ut, men heller skrive "etter forespørsel". Dette fordi man kan "bruke opp" referansene sine fordi de kan få mange telefoner(noen ganger useriøse) Dette er faktisk noe av dem dummeste jeg har hørt fra slike jobbsøkingsveiledere. Det er så mye dumt de sier! Enig i at man ikke trenger sette referanser i CV, men å innbille seg at vi som rekrutterer gidder å sitte og ringe referanser for moro skyld, på søkere som ikke er veldig aktuelle? Hvorfor skulle vi gidde det? Vi er travle nok som det er, med alle de som "ringer for å følge opp søknaden" (=ringer for å mase)... Anonymkode: d3515...2e5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå