Gjest Anonymous Skrevet 28. desember 2004 #1 Skrevet 28. desember 2004 Er et barn enearving til faren sin Jeg er litt redd jeg må sloss for at mitt barn skal få sine rettigheter, eller går slikt automatisk. Tenker på salg av leilighet og bil, skal dette gå rett på en sperret konto til henne? Noen som hvet hvordan slikt fungerer?
Gjest gjest1 Skrevet 28. desember 2004 #2 Skrevet 28. desember 2004 Et par ting- jeg forutsetter at faren til barnet ditt er oppført som hennes far i offentlige dokumenter. Ellers,-har faren til barnet ditt flere barn? Og er han gift? Har han skrevet noe testament? To tredjedeler av arven er pliktdel som skal gis til livsarvinger (barna). Han kan testamentere bort resten. Hvis han er gift har konen hans krav på 1/4 av arven. Så sant han er gift, men med en annen enn deg kan ikke konen kreve å sitte i uskiftet bo (beholde huset og utsette arveoppgjøret) hvis ikke barnet ditt godkjenner det. Har han flere barn må selvsagt arven deles med disse barna også. Hvis han ikke er gift eller har flere barn, og heller ikke har skrevet noe testament skal barnet ditt arve alt. Må bare betale arveavgift til staten. Hvis barnet ditt er under 18 år så settes pengene inn på en konto hos overformynderiet. Kontoen er sperret frem til barnet er 18 år. Mener at det er mulig å gjøre noen uttak - men da må en søke, og det skal isåfall være noe spesielt som vil være positivt for barnet. (vet om en som dro på utveksling til usa med penger derfra) Her i Bergen har jusstudentene gratis juridisk veiledning. De kan helt sikkert være til stor hjelp hvis du har noen spørsmål! Regner med at det er noe slikt andre steder i landet også. Ellers finner du arveloven på lovdata.no. Lykke til!
Gjest Anonymous Skrevet 28. desember 2004 #3 Skrevet 28. desember 2004 Går vel via skifteretten så lenge barnet er umyndig? Du slipper nok å sloss for ditt barn.
Gjest Kaffegjesten Skrevet 28. desember 2004 #4 Skrevet 28. desember 2004 Titta: ..................kan ikke konen kreve å sitte i uskiftet bo (beholde huset og utsette arveoppgjøret) hvis ikke barnet ditt godkjenner det. .............. Er nok ikke slik lenger. Da min svigermor døde i høst måtte kona og broren hennes slett ikke fylle ut noen papir om uskifte. Fikk opplyst av skifteretten at dette var endret og at gjenlevende ektefelle hadde krav på å sitte i uskiftet bo. Så da får svigerfar sitte på sykehjemmet med Alzheimer så det holder og vi vente. Ikke noe stort problem, men likevel litt rart. Han trenger ikke penger lenger. Da min far døde for ca 10 år siden måtte jeg skrive under på at min mor kunne sitte i uskiftet bo. Tydeligvis endrer regler seg. Trenger du råd er faktisk skifterette fine å ha med å gjøre - iallefall i landets største by.
14062003 Skrevet 28. desember 2004 #5 Skrevet 28. desember 2004 Dersom det er barn som bare tilhører den ene part i et ekteskap, kan dette kreve skifte av boet. Det kan ikke barn av begge parter. Jeg var barn av min bestefar, men ikke stebestemora mi. Dermed kunne jeg kreve skifte av boet. Men de skrev et smart testamente! Dersom jeg lot henne sitte i uskiftet bo, skulle jeg arve 50% av alt, dersom jeg ikke lot henne gjøre det, skulle jeg få 50% av hans del (det var dette siste jeg hadde krav på).
Moonchild Skrevet 29. desember 2004 #6 Skrevet 29. desember 2004 Dersom du mistenker at det vil kunne bli et vanskelig oppgjør ville jeg faktisk anbefalt deg å ta kontakt med en advokat eller en rettshjelper, for å sikre at arveoppgjøret går riktig for seg. Lykke til!
Gjest gjest1 Skrevet 30. desember 2004 #7 Skrevet 30. desember 2004 Kaffegjesten.... du kan nok ikke ha lest innlegget mitt ordentlig - eller så tar du rett og slett bare feil. I arvelovens paragraf 10 står følgende: I høve til særskilt livsarving (særkullbarn eller livsarving til særkullbarn) etter avdød ektemake har attlevande ektemake berre rett til uskifte når den særskilde livsarvingen samtykkjer. Som du ser er denne regelen IKKE endret. Når det er snakk om felles barn kan en sitte i uskiftet bo, men altså ikke når det er snakk om avdødes barn fra tidligere forhold.
Gjest Kaffegjesten Skrevet 30. desember 2004 #8 Skrevet 30. desember 2004 Mulig jeg tar feil - jeg er slett ingen ekspert på arv. Har heldigvis ingen stor erfaring med dødsfall i nær familie enda. Jeg vet bare hva som skjedde da min svigermor døde i høst og de papirene kona og broren hennes fikk å fylle ut/lese igjennom. Vet ikke om det er forskjell når det dreier seg om særskilt livsarving - og det er vel noe annet enn egne barn? Da har vel du rett - men jeg mener at jeg kommenterte egne barn. Du oppsumerer greit i dine siste to linjer. At dette kan bli litt forvirrende skjøner jeg godt - har problemer med å holde tunga rett i munnen i slike tilfeller. Er nok flere som har problemer her. 14062003 skriver: Jeg var barn av min bestefar................ Dette lurer jeg på hvordan gikk til...........Forklaring?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå