Gå til innhold

Dagpenger - ferdigutdannet som søker jobber

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg er ferdig til våren med utdanningen min. Driver å søker jobber, men det er vanskelig. Hardt arbeidsmarked. Skjønner det kan gå noen måneder før jeg får napp. I mellomtiden har jeg en deltidsjobb, men det er SVÆRT begrenset hva jeg kan tjene på èn måned. Og det er en vikarjobb, noe som gjør at jeg blir oppringt, det er altså ikke JEG som styrer hvor mye jeg får jobbet eller når jeg får jobbet. Det kan utgjøre helt ok lønn på en måned, eller kun et par tusenlapper. Og det kan en jo ikke leve på.

Spørsmålet mitt er dermed om jeg har krav på dagpenger fra NAV for de dagene jeg ikke får jobbet? Hva er reglene her? Ser det står på NAV sine sider at man må ha hatt en inntekt på 1,5 G forrige år. Gjelder dette kun vanlig lønn, eller går stipend/lån under utdanning også for dette? Få studenter som har 1,5 G inntekt på ett år når man får støtte fra Lånekassen. Rundt 1-1,2G er vel max tenker jeg...  

Håper noen kan hjelpe meg! :) 

Anonymkode: f20f7...a57

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må ha tjent 1,5 g foregående år, eller 3 g siste tre år for å ha rett på dagpenger. Lån og stipend teller selvfølgelig ikke med i dette.

Anonymkode: d8c6d...8f4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det får du ikke. Da ville jo alle studenter som sliter med å få sommerjobb vært på dagpenger i sommermånedene. 

Anonymkode: bef30...0ce

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det får du ikke. Da ville jo alle studenter som sliter med å få sommerjobb vært på dagpenger i sommermånedene. 

Anonymkode: bef30...0ce

Så om jeg ender opp arbeidsledig foruten deltidsjobben i 1,5 år, så er det en "selvfølge" fordi jeg var student forrige år? Det høres merkelig ut.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye er1,5 g eller 3 g?

Anonymkode: 8b78a...e9f

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så om jeg ender opp arbeidsledig foruten deltidsjobben i 1,5 år, så er det en "selvfølge" fordi jeg var student forrige år? Det høres merkelig ut.

Er dessverre slik det funker. Mister du deltidsjobben så må du søke sosialstønad. Hvis jeg var deg ville jeg søkt alle stillinger, ikke bare de som er relevante for utdanningen din :) det er bedre å ha en drittjobb enn å gå på sosialen. Lykke til med jobbsøkingen, det ordner seg nok. Føler med deg, har vært der selv!

Anonymkode: 08245...780

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dessverre ja, om du har tjent under beløpsgrensen som gir deg rett til dagpenger. Kjenner flere som er i denne situasjonen og får sosialstønad. Jobbmarkedet er utfordrende for mange.. 

Anonymkode: 51940...d31

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke sånn at alle får hjelp bare fordi vi har et nav-system. Det er mange fallgruver i systemet. Dette er en av dem.

Hadde du tjent over 1,5 G hadde du mistet retten til stipend og ikke fått omgjort studielånet ditt.

Anonymkode: 5cfb1...1de

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...