Gjest Anonymous Skrevet 28. desember 2004 #1 Skrevet 28. desember 2004 jeg har gått og tenkt på en del ting.. hva hvis en pakke med røyk hadde kostet fra 250 kroner, hadde du sluttet da? det hadde jeg gjort! kanskje kun røykt til fest! Det hjelper ikke å sette opp tobakksprisen med 2 eller 5 kroner, det har ingen virkning på folks røykevaner... jeg synes vi skal gå drastisk til verks... for inneerst inne er det mange som ønsker å slutte, men at de gjør det, fordi det ikke er altfor dyrt enda.... tror jeg......
Leviin Skrevet 28. desember 2004 #2 Skrevet 28. desember 2004 Og så er det da de litt mindre ressurssterke menneskene som overhodet ikke ønsker eller makter å vurdere å slutte å røyke, som da i enda større grad enn nå vil blakke seg på røyk... Fra ei jeg kjenner som jobber innen psykiatrien ble jeg fortalt at mange av de hun jobbet med som røykte prioriterte røyk før mat. Dette er personer som lever på en liten trygd. Tror ikke de ville blitt særlig mer inspirert til å slutte å røyke fordi det kostet mer. Bare mer sulten... For å danne et litt mer nyansert bilde, bare.
jasså Skrevet 28. desember 2004 #3 Skrevet 28. desember 2004 vil en røyke så røyker enn, uansett pris
nyibyen Skrevet 28. desember 2004 #4 Skrevet 28. desember 2004 Det florerer av smuglersigaretter rundt om i Europa. Disse kommer fra øst-europa (stort sett) og er kjempebillige, rimelig lette å få tak i i andre europeiske land, har jeg erfart. Men i Norge har det ennå ikke tatt helt av. Og ikke rart, det smaker jo kull og all slags dritt av dem. Gjør vanlige sigaretter oss syke, så er nok ikke dette noe sunnere! Setter de opp prisen på sigaretter enda mer nå, så kommer vi til å oppleve smuglersigarettenes inntog i Norge.
Gjest Anonymous Skrevet 28. desember 2004 #5 Skrevet 28. desember 2004 Helt ærlig talt. Når lommeboka er nærmest tom, så røyker jeg faktisk MER, ikke mindre...!
Polly Ester Skrevet 28. desember 2004 #6 Skrevet 28. desember 2004 Når man røyker så røyker man, og prisen blir klaget på, men man røyker allikevel. Da jeg røyka selv levde jeg trippelt usunt, fordi jeg kjøpte røyk framfor mat. Jeg passet på at det var mat i huset til ungene og så spise de og jeg røyket... Det var ei som mente at kanskje tiltak som å ha røykepol hadde vært noe. Da måtte man gå i spesielle butikker for å kjøpe røyk. De som røyker fra før vil uansett gå dit, og de som enda ikke hadde begynt å røyke ville kanskje ikke begynne pga røykepolene... Jeg vet ikke. Det er sikkert for og i mot der også - men jeg syns det hørtes litt fornuftig ut, jeg...
Gjest Anonymous Skrevet 28. desember 2004 #7 Skrevet 28. desember 2004 Hadde ikke gjort meg noe om røyk ble dyrere, jeg røyker jo ikke uansett! Egoistisk, men sant...
Gjest Anonymous Skrevet 28. desember 2004 #8 Skrevet 28. desember 2004 vI SA ENGANG: DEN AGEN TOBAKKEN KOSTER 100 KR, DA SKAL JEG SLUTTE. nÅ KOSTER DEN SNART 200 OG VI KJØPER UANSET. TROR DU PRISEN FÅR FOLK IL Å SLUTE?
Alterna Skrevet 28. desember 2004 #9 Skrevet 28. desember 2004 Hvis sigarettene blir så dyre at vanlige folk ikke har råd til de, vil det nok bli et "statussymbol"... Eller hva?
Hu i Svingen Skrevet 29. desember 2004 #10 Skrevet 29. desember 2004 Hvis jeg hadde vært for formyndersamfunnet så hadde jeg nok vært enig. Men folk bør nok få ta den avgjørelsen selv. Enten de begrunner det med pris, helse eller sosiale faktorer... Norge har nok av lover som er ment å beskytte oss mot oss selv! Have some Faith - hah?
Anders26år Skrevet 29. desember 2004 #11 Skrevet 29. desember 2004 Hadde vel blitt mere som narkotika at man begynte å gjøre innbrudd og andre ulovligheter for å få råd til røyk. Ville også være mye penger for smugglere som ville selge røyken billig. Anders
Brunhilde Skrevet 29. desember 2004 #12 Skrevet 29. desember 2004 jeg har gått og tenkt på en del ting.. hva hvis en pakke med røyk hadde kostet fra 250 kroner, hadde du sluttet da? det hadde jeg gjort! kanskje kun røykt til fest! Det hjelper ikke å sette opp tobakksprisen med 2 eller 5 kroner, det har ingen virkning på folks røykevaner... jeg synes vi skal gå drastisk til verks... for inneerst inne er det mange som ønsker å slutte, men at de gjør det, fordi det ikke er altfor dyrt enda.... tror jeg...... Da jeg begynte å røyke (for mer enn 20 år siden) kostet en 20 pakning lite. Hver gang prisen gikk opp sa jeg at om det ble ENDA dyrere nå så skulle jeg slutte. Da prisen rundet 20 (!) kroner pakka skulle jeg IHVERTFALL slutte! Jeg sluttet å røyke for halvannet år siden, da kostet en 20 pakning nesten 70 kroner, og prisen var ikke (da heller) avgjørende for at jeg sluttet. Nei, om du røyker og vil slutte så ta ansvar for det selv! Ikke legg det ansvaret på myndighetene eller samfunnet forøvrig! Bestem deg for å slutte, det er eneste måten å gjøre det på! (Dessuten syns jeg faktisk ikke tobakken burde være så dyr...)
Gjest Anonymous Skrevet 29. desember 2004 #13 Skrevet 29. desember 2004 nei, tror ikke det vil bli mere innbrudd osv. fordi om man ikke har råd til røyk... det er mye jeg har lyst til å kjøpe, men jeg går ikke å driver innbrudd fordi, jeg tror tvertimot at det får flere folk til å slutte...' forresten, er det bilde av deg anders26? så søt du var da...
Anders26år Skrevet 29. desember 2004 #14 Skrevet 29. desember 2004 nei, tror ikke det vil bli mere innbrudd osv. fordi om man ikke har råd til røyk... det er mye jeg har lyst til å kjøpe, men jeg går ikke å driver innbrudd fordi, jeg tror tvertimot at det får flere folk til å slutte...' forresten, er det bilde av deg anders26? så søt du var da... Var kanskje litt på kanten av meg å si at man ville gjøre innbrudd , hehe. Det jeg mener er at folk betaler det som må betales for å få tak i røyken og at mange ville blakket seg helt pga. det. Ja , det er meg. Var heldig med bildet Anders
Gjest Anonymous Skrevet 29. desember 2004 #15 Skrevet 29. desember 2004 Jeg kan med handen på hjerte si at jeg ikke har kjøpt så mye som et gram røyk her i norske butikker dette året. Kjøper større mengder da jeg er i danmark 3-4 ganger i året. Det er nok for meg. Sparer masse penger på det , pluss at jeg ikke sponser staten med avgifter.
Gjest Anonymous Skrevet 29. desember 2004 #16 Skrevet 29. desember 2004 Jeg kan med handen på hjerte si at jeg ikke har kjøpt så mye som et gram røyk her i norske butikker dette året. Kjøper større mengder da jeg er i danmark 3-4 ganger i året. Det er nok for meg. Sparer masse penger på det , pluss at jeg ikke sponser staten med avgifter. Jeg kan med hånden på hjerte si at jeg ikke røyker
Anders26år Skrevet 29. desember 2004 #17 Skrevet 29. desember 2004 Jeg kan med hånden på hjerte si at jeg ikke røyker Jeg kan også med hånden på hjerte si at den meldingen over var min. Glemte bare logge inn Anders
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå