AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #1 Skrevet 12. mai 2017 Jeg tjener 650 000 og han tjener 380 000 kr. Jeg vil ikke ha felles økonomi med han, men jeg ser for meg to løsninger som jeg vil komme med forslag til ved en eventuell samboerkontrakt. Har vært samboere i flere år, men har ikke hatt felles økonomi (kjøpte bolig i fjor og vi betaler likt der) Han vil ha helt felles økonomi med en konto. 1. Ikke felleskonto: Begge betaler like mye på huslånet og forsikring. Jeg vil dekke mest av mat og bensin osv... og så vil jeg fordele regningene etter hvert i måneden (Alt etter hvor mye penger hver av oss har eller har betalt på andre ting) 2. En felleskonto der vi setter inn penger til regninger og lån. Der jeg betaler inn litt mer enn han, men ikke så ekstremt mye mer. Så kjøper vi klær og andre ting til oss selv for de pengene vi har igjen på vår egen konto. Jeg er i mot helt felles økonomi siden jeg tjener mye mer enn han, men mener samtidig at jeg må bidra mer til fellesutgifter som mat, bensin, ferier osv.... Han har lite økonomisk sans og kjøper ofte unødvendige ting, men jeg sparer mye og kjøper lite klær til meg selv. Derfor vil jeg spare en del av pengene jeg tjener på en egen konto som bare jeg disponerer, fordi visst den er felles bruker han bare mer og da vil jeg tro vi diskuterer mer enn nødvendig. Jeg føler det er viktig at begge betaler like mye ned på huset, altså at en person ikke eier det mer enn den andre. Vil ikke at vi bare skal "spise" eller "kjøre" bort pengene til den ene Har dere felles økonomi eller delt? hvilken løsning har dere? Anonymkode: 9868b...a90 5
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #2 Skrevet 12. mai 2017 Gå for løsning nr 2, det gjør vi og det fungerer utmerket :-) Har også flere venner som er samboere og tror de aller fleste gjør det slik. Anonymkode: 55195...5b0 6
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #3 Skrevet 12. mai 2017 Vi har også delt. Vi deler på faste utgifter, samboeren tjener mer men vi deler likevel 50-50. Hvis han er uøkonomisk ville jeg ihverfall ikke hatt felles økonomi. Anonymkode: b460d...92b 5
Outlander Skrevet 12. mai 2017 #4 Skrevet 12. mai 2017 Siden han er inhabil økonomiske sett ville jeg ALDRI ha hatt en felleskonto sammen med han...og undrer de mannfolk som er i samme situasjon fordi de har felles konto med veske-elskende damer. 5
Juniper Skrevet 12. mai 2017 #5 Skrevet 12. mai 2017 Felles økonomi krever felles økonomisk tankegang! Er han villig til å ta kontroll over økonomien, få et voksent forhold til penger og lage samt etterfølge budsjetter der det er bestemt på forhånd hvor pengene skal gå og hvor mye lekepenger han har hver måned? Hvis han ikke er villig til å ha kontroll, og er av den sløsete typen er felles økonomi dødfødt. 4
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #6 Skrevet 12. mai 2017 Jeg å samboer har felles økonomi. Funker utmerket. Han tjente mer enn meg for noen år siden nå tjener vi likt på rundt 650-700.000 så har gått opp i opp. Hadde du fortsatt ønsket separat økonomi om han tjente mer enn deg ? Anonymkode: 925d6...7c3 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #7 Skrevet 12. mai 2017 Mine foreldre har vært gift i over 40 år og de har delt økonomi, ligner mest på modell 2 du skisserte. Faren min tjener mest, men mora mi er mye mer økonomisk og sparer på egen konto etter felles utgifter osv er betalt. De deler heller ikke på skattepenger/skattesmell. De har ikke kranglet en dag om økonomi, så med mindre man tenker helt likt økonomisk er nok delt økonomi å foretrekke. Anonymkode: 84ebd...fe8 5
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #8 Skrevet 12. mai 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg å samboer har felles økonomi. Funker utmerket. Han tjente mer enn meg for noen år siden nå tjener vi likt på rundt 650-700.000 så har gått opp i opp. Hadde du fortsatt ønsket separat økonomi om han tjente mer enn deg ? Anonymkode: 925d6...7c3 Dersom han tjente mer enn Ts og Ts var den som manglet økonomisk sans så ville han nok tenkt likt Anonymkode: 767ef...bc1 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #9 Skrevet 12. mai 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dersom han tjente mer enn Ts og Ts var den som manglet økonomisk sans så ville han nok tenkt likt Anonymkode: 767ef...bc1 Er så mange som ikke ønsker felles økonomi når de tjener mest. Men når det er omvendt la oss si partner plutselig tjente mye mer. Da er plutselig tankegangen annerledes derfor jeg lurte. Anonymkode: 925d6...7c3 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #10 Skrevet 12. mai 2017 Behold kontrollen over dine egne penger, du, hvis du allerede nå har merket at han ikke har samme kontroll som deg og ikke er flink med penger. Ikke la han trekke deg og din økonomi med ned i dragsuget! Jeg hadde heller aldri felles økonomi med min eksmann, av den enkle grunn at han hadde ikke økonomisk styring overhodet. Han øste ut penger som om det ikke var noen morgendag, lånte til forbrukslån og skaffet kredittkort hele tiden, og hadde ruinert meg også om han hadde fått tilgang til mine penger. Jeg lærte allerede tidlig i forholdet at han ikke hadde noe sunt forhold til økonomi. Han betalte aldri en regning til forfall for eksempel, bare stappet dem uåpnet ned i en skuff. En gang lånte han penger av meg (noen tusen) som han skulle betale tilbake etter tre mnd, iflg avtalen vi inngikk. Det skjedde ikke. Tre måneder kom og gikk og han sa ikke et ord om pengene han skyldte meg, bare ga blaffen. Spurte ikke om utsettelse eller noe. Etter seks måneder var jeg forbannet og lei, og krevde pengene tilbake øyeblikkelig. Da ble han forbannet, fordi jeg krevde tilbake MINE penger, og han kastet noe i veggen i raseri. Bare fordi jeg ba om å få tilbake pengene han skyldte meg! Jeg fikk pengene mine noen dager etterpå, og lovte meg selv dyrt og hellig at jeg ALDRI under noen omstendigheter skulle ha noe felles økonomi eller stole på han økonomisk igjen...! Det løftet holdt jeg i alle årene jeg var sammen med/gift med han. Og det var smart. Da vi kjøpte oss noe felles sted å bo som vi eide begge to, hadde vi fra dag en vi separate kontoer og blandet ingenting. Vi fordelte fellesutgifter og huslån mellom oss, sånn at vi endte opp med å betale omtrent det samme til fellesskapet, begge to. Vi tjente omtrent likt. Matutgiftene ble delt på to. Betalte for handlingen omtrent annenhver gang. Etterhvert som vi fikk system og visste hvor mye vi brukte hver mnd til mat, overførte jeg et fast beløp til hans brukskonto hver mandag, siden han var den som alltid handlet. Det fungerte fint. Vet ikke hva fremtiden vil bringe og om jeg noengang ender opp i et nytt forhold, men om jeg gjør det, vil jeg beholde kontrollen over min egen økonomi. Kommer nok aldri til å ha felles økonomi med noen, nei. Jeg hadde aldri greid å la noen andre ha direkte tilgang til mine penger og bare bruke som de vil, uten å spørre engang. Da mister man jo all kontroll over hvor mye som er igjen til enhver tid. Anonymkode: 68479...700
Zzyzx Skrevet 12. mai 2017 #11 Skrevet 12. mai 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg å samboer har felles økonomi. Funker utmerket. Han tjente mer enn meg for noen år siden nå tjener vi likt på rundt 650-700.000 så har gått opp i opp. Hadde du fortsatt ønsket separat økonomi om han tjente mer enn deg ? Anonymkode: 925d6...7c3 Nå tjener mannen over 200 000 mer enn meg i året, og jeg vil slettes ikke ha felles økonomi. Det har noe med at vi tilpasser levestandarden etter det den enkelte faktisk har råd til og ønsker å bruke felles, så om han vil bruke sine "ekstra" penger på tyggegummi og lego så er det hans valg. Han er ikke direkte uansvarlig med penger, men trivselen hos begge hadde gått kraftig ned dersom pengene var felles. Vi har felles konto som vi setter inn på etter avtale, og alt utenom det er vårt eget. Altså som forslag 2 fra TS.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #12 Skrevet 12. mai 2017 Jeg ville gått for forslag 2, og delt felles utgifter i lik % andel fra inntekt Anonymkode: 48fb2...706 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #13 Skrevet 12. mai 2017 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg å samboer har felles økonomi. Funker utmerket. Han tjente mer enn meg for noen år siden nå tjener vi likt på rundt 650-700.000 så har gått opp i opp. Hadde du fortsatt ønsket separat økonomi om han tjente mer enn deg ? Anonymkode: 925d6...7c3 Ja, for den økonomiske sanen hans hadde ikke endret seg dersom han tjente mer. Jeg ønsker å styre over min egen lønn som jeg har jobbet for, men vil hjelpe han dersom han trenger noe og ikke har penger (og hadde håpt han hadde gjort det samme for meg dersom jeg slet økonomisk) Anonymkode: 9868b...a90
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #14 Skrevet 12. mai 2017 Dump han, finn deg en ekte mann som tjener penger. Anonymkode: 6c044...cfb
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #15 Skrevet 12. mai 2017 Så lenge dere ikke har felles barn så syntes jeg delt eller halvdelt er helt ok. Hvis man har felles barn så syntes jeg ikke man skal tenke hvem som tjener hva, da jobber man sammen med felles mål om å forsørge familien AS. Anonymkode: 82fe3...455 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #16 Skrevet 12. mai 2017 Vi har vært samboere/gift i 14 år. Vi har fra dag en hatt felles økonomi. Da vi flyttet sammen, tjente jeg mer og hadde med en god del penger som vi kjøpte alle møblene med. Noen år tjente vi omtrent likt, mens nå de siste 6 årene tjener han 800000+ i året, mens jeg tjener ca 300000. Ingenting er forandret med tanke på hvem betaler hva, det er felles penger og skulle det komme til et brudd så deler vi alt likt. Vi har også tre barn og grunnen til at han har kommet så langt i karrieren er fordi jeg har vært mye hjemme med barna pga dårlig helse. Vi har heller aldri kranglet om økonomien, felles økonomi fungerer nok ikke for alle men for oss har det gjort det i alle disse årene. Det er jeg som tar meg av alt det økonomiske siden jeg har bedre evne til det. Anonymkode: 7ae1f...f7a 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #17 Skrevet 12. mai 2017 Hvorfor spør du oss. Hva sier han til dette? Vet han selv at han er lite flink økonomisk? Du er tøff som tør å eie noe med han. Anonymkode: ed68a...ccb 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #18 Skrevet 12. mai 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor spør du oss. Hva sier han til dette? Vet han selv at han er lite flink økonomisk? Anonymkode: ed68a...ccb Er det ikke derfor man oppretter tråder på KG da? For å høre andres meninger og "ting og tang"? Anonymkode: 00ec7...a33 6
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #19 Skrevet 12. mai 2017 Jeg tjener mindre enn samboeren men har mye mer penger enn han. Vi har en felleskonto hvor vi betaler inn prosent av lønn. De går til felles regninger, mat osv. Vi har samme lån men det er delt opp i to. Grunnen til det er at jeg ønsker min del separert fa hans. Jeg har mye mindre boliglån enn han siden jeg har betalt mer. Jeg prioriterer ofte å nedbetale på boliglånet mitt. Mens han gjerne kjøper noe annet for pengene. For å unngå konflikter har vi det sånn. Fungerer supert. Anonymkode: b39f9...9a6 4
Grønt blad Skrevet 12. mai 2017 #20 Skrevet 12. mai 2017 Først må dere få likere økonomisk tankegang. Deretter går dere for alternativ 2. Vi har delvis felles økonomi.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå