Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg startet i ny jobb 1. september i fjor og jobber 100%. Det er et vikariat som varer frem til 1. september i år. 

Hittil i år har jeg tatt 5 feriedager og tenker kun å ta 6 til før jeg slutter 1. september. Altså 11 feriedager som ansatt i denne bedriften i år.

Så er spørsmålet; hvor mange lønnede feriedager har jeg opparbeidet meg?
Og, får jeg kun utbetalt opptjente feriepenger i juni? For meg er jo det bare 15.000 kr som ikke jobbet fullt år i fjor, og jeg skal jo heller ikke ta ut 5 uker ferie. Hvordan i all verden funker dette i praksis? 

Videoannonse
Annonse
Gjest Ingenting2
Skrevet (endret)

Det stemmer, du får kun utbetalt opptjente feriepenger fra i fjor. Øvrige feriepenger må komme fra andre tidligere arbeidsgivere. I utgangspunktet skal man trekkes 4 uker eller 5 uker i juni, for ferie inneværende år (det er unntak for tidligere studenter og de som har avgitt førstegangstjeneste i inntjeningsåret - fordi disse ikke har hatt mulighet til å tjene feriedager.). Dersom du har fått feriepenger fra tidligere arbeidsgiver allerede er det altså ikke jobbens ansvar. Tidligere var det likevel hjemlet i loven at arbeidsgiver skal sørge for at den ansatte har nok utbetalt hver måned, usikker på om det fortsatt gjelder, Slik at når du ikke har særlig til utbetaling trekker de deg ikke full ferie osv. Derfor får man ikke ta forskudd på feriepenger (annet enn ved uttak av hovedferie) og at forskudd på lønn ikke skal gå utover hovedutbetalingen etc. 

Du kan be lønningskontoret kun trekke deg de 11 dagene du skal ha ferie, med tanke på at du er på midlertidig kontrakt. De kan nekte deg det, men de skal utbetale ikke avviklede feriedager (altså dagene du ble trukket i juni som du ikke har brukt enda) i sluttoppgjøret ditt, så de kan likegodt ha det i orden nå (jeg ville gjort det). Dette forutsetter da at du faktisk skal slutte, og at det ikke blir forlengelse. 

Det står mye nyttig her: http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78190

Endret av Ingenting2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...