AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #1 Skrevet 12. mai 2017 Først og fremst, beklager på forhånd for en slik tråd, selv om jeg ikke helt skjønner hvorfor den tråden er så hatet her på KG. Jeg trenger hjelp til å skjønne litt mer, fordi at av alt som jeg har lest på nettet det siste døgnet (søkte bare på "barnevernet tar barn"), fikk meg virkelig til å begynne å lure. Jeg er veldig glad for at vi har barnevern i Norge, da de hjelper mange barn osv, men feiler gjør også barnevernet, vi er mennesker alle sammen. Men det er en ting som jeg reagerer litt på. Jeg kom over en blogg hvor vedkommende skriver om at barnevernet (i undersøkelsessak) har skrevet FEIL i notatene sine, altså enten diktet opp noe som "offeret" ikke har sagt eller tilføyet mer ting som gjorde saken mer dramatisk. Dette reagerte også vedkommendes advokat på. Hva er greien? Har de lov til å gjøre slikt? Er barnevernet blitt kriminelle med å forfalske dokumenter? Jeg lurer litt på da, om man en gang (forhåpentligvis ikke) får en sak mot seg og barnevernet kommer hjem, er det slik at jeg bør ha en ekstra person med meg og ha lydopptak av hele samtalen slik at man slapp å bli lurt? Jeg er på ingen måter motstander, heller omvendt, men etter det jeg har lest så virket det litt rart? Eller er det vedkommende selv som løy om at barnevernet diktet opp noe? Jeg vet ikke hva jeg skal tro, men ble grådig bekymret. Ikke fordi jeg i det hele tatt har grunn til å få noe med dem å gjøre, men på generelt grunnlag, hvordan kan de gjøre noe slikt og komme ustraffet fra det? Det finnes jo lover for dem også som bør følges? Eller er det slik at de ser på vedkommende at han/hun ikke en god omsorgsperson, men mangler begrunnelser så går de til drastiske tiltak og bare dikter opp noe? Jeg setter pris på svar og litt forståelse, kom gjerne med noe positivt også. Barnevernet trenger støtte for arbeidet de gjør! Anonymkode: 6b6ef...a6f
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #2 Skrevet 12. mai 2017 Jeg har opplevd selv at bv skeiver ting som ikke stemmer og advojaten min har reagert på det selv. Vi sendte klage til fylkesmannen og fikk medhold. Jeg atoler ikke på bv lenger! Anonymkode: 482cc...b5b 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #3 Skrevet 12. mai 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg har opplevd selv at bv skeiver ting som ikke stemmer og advojaten min har reagert på det selv. Vi sendte klage til fylkesmannen og fikk medhold. Jeg atoler ikke på bv lenger! Anonymkode: 482cc...b5b Ops.skrev litt feil,men ja dette er det værste jeg har opplevd! Aldri igjenn om jeg vil ha noe med dem å gjøre Anonymkode: 482cc...b5b 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #4 Skrevet 12. mai 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ops.skrev litt feil,men ja dette er det værste jeg har opplevd! Aldri igjenn om jeg vil ha noe med dem å gjøre Anonymkode: 482cc...b5b Uff bra at det gikk bra! Får inntrykk av at bv får medhold i saker som havner i fylkesnemnda. Bra dere var rettferdig behandlet. Holdt dere på å miste barnet? Anonymkode: 6b6ef...a6f
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #5 Skrevet 12. mai 2017 Bv er en farlig etat og det jobber dessverre en del ondskapsfulle og uærlige ansatte der. Opplevde selv usannheter i dokumenter og uærlig opptreden fra de ansatte der når jeg var så uheldig å komme i kontakt med disse. Ha alltid med deg noen i samtale med bv og ta alltid opptak av samtalen. Anonymkode: 936fc...220 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #6 Skrevet 12. mai 2017 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bv er en farlig etat og det jobber dessverre en del ondskapsfulle og uærlige ansatte der. Opplevde selv usannheter i dokumenter og uærlig opptreden fra de ansatte der når jeg var så uheldig å komme i kontakt med disse. Ha alltid med deg noen i samtale med bv og ta alltid opptak av samtalen. Anonymkode: 936fc...220 Hvorfor gjør de slikt? Anonymkode: 6b6ef...a6f
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #7 Skrevet 12. mai 2017 Les VG. De har laget store reportasjer om han som kalles foster barn kongen eller noe. Anonymkode: 2ff1e...4b9 2
Ananas. Skrevet 12. mai 2017 #8 Skrevet 12. mai 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Les VG. De har laget store reportasjer om han som kalles foster barn kongen eller noe. Anonymkode: 2ff1e...4b9 Hva tenker du at det har med saken å gjøre? Impliserer du at staten ønsker å bruke unødvendig mye penger på å plassere barn i fosterhjem fremfor å vokse opp i eget hjem? 5
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #9 Skrevet 12. mai 2017 Det er veldig fristende å trekke tilbake noe man har sagt, hvis man skjønner at man forsnakket seg eller sa noe dumt. Vi vet ikke sannheten om den bloggen du nevner, eller i andre saker. Uansett; Referater fra møter blir ofte ikke helt riktige. Spiller ingen rolle om det er barnevernet, i styremøtet i borettslaget eller på jobb. Anonymkode: b451f...fbf 8
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #10 Skrevet 12. mai 2017 Jeg merker jeg blir litt kvalm av dette. Kan ikke være lov dette her. Det er barn det er snakk om her. Familier Anonymkode: 6b6ef...a6f 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #11 Skrevet 12. mai 2017 Er det ingen plasser man kan klage på barnevernet? Har de så mye makt? Hva skjer om man mistet barnet uten grunn? Bare finne oss i det liksom? Anonymkode: 6b6ef...a6f
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #12 Skrevet 12. mai 2017 Jeg er bekymret over utviklingen. Anonymkode: 336d1...bc0
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #13 Skrevet 12. mai 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg er bekymret over utviklingen. Anonymkode: 336d1...bc0 Utviklingen av hva? Barnevernet? Anonymkode: 6b6ef...a6f
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #14 Skrevet 12. mai 2017 Jeg har bare positive ting å si om barnevernet. Vi har vært i kontakt med dem pga en relativt alvorlig sak, som var sann. De gjorde sine undersøkelser, men fant ut at ting nå var i orden og at familien fungerte som den skal. De kunne fint ha satt igang mye tiltak om de ville det. Måten de gjorde sine undersøkelser på er det ingen grunn til å klage over, de gjorde det så lett for oss som mulig. Anonymkode: b3f32...f96 5
Mammabamma Skrevet 12. mai 2017 #15 Skrevet 12. mai 2017 Det med feil i rapporter ol har jeg opplevd i jobbsammenheng. Vi gjorde bv oppmerksomme på til dels grove feil de hadde skrevet. Feilene ble ikke rettet opp før saken hadde gått alt for langt for de hadde bestemt seg på forhånd fikk vi følelsen av.
Ananas. Skrevet 12. mai 2017 #16 Skrevet 12. mai 2017 Det er noen som er i feil jobb overalt, det finnes elendige lærere, sykepleiere, bussjåfører, leger, advokater OG barnevernsansatte. Det betyr at det i barnevernet, som alle andre steder, blir gjort feil som mer i større eller mindre grad handler om å ikke vite bedre, slurv, misforståelser eller rett og slett vond vilje. Utfordringen når en del yrkesgrupper gjør feil er at det ikke finnes en uvahengig tredjepart som oppdager det. Hvis barnevernet skriver en observasjon eller et utsagn i en rapport og forelderen hevder det er feil, blir det ord mot ord. Det er altså så godt som alltid umulig å bevise hvem som har rett angående det som blir skrevet. Forelderen har en egeninteresse i å beholde barnet sitt hjemme (selvfølgelig!), men den barnevernsansatte skal ha som eneste oppgave å ivareta barnet, og det er nok derfor barnevernet oftest blir trodd når det er uenigheter om det som kommer frem. Poenget mitt er at de vanligvis gjør rett, og at det som andre steder er så godt som umulig å gardere seg mot at enkelte feil skjer. En åpenbar ulempe barnevernet har når barnevernssaker kommer frem i mediene og i bloggene er at de har taushetspilkt, og det hjelper ikke at foreldrene opphever den, fordi de har som ansvar å skjerme barnet uansett. Det betyr at de aldri kan gå i forsvar eller offentlige diskusjoner om hva som er faktiske forhold i sakene de jobber med, noe som ofte gir et ensidig inntrykk av at barnevernet er de som har begått feil i en sak. Barnevernet har i utgangspunktet ingen grunn til å lyve (her sier jeg IKKE at det ikke skjer), de gjør en jobb og det koster dem mye penger å plassere et barn i et annet hjem (å hjelpe et barn som ikke trenger det gjør at de har færre ressurser til å hjelpe barna som faktisk trenger det). Vi skal være kritiske til barnevernet som til alt annet i samfunnet, men det er åpenbart behov for at de er der og gjør jobben sin. 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #17 Skrevet 12. mai 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Ops.skrev litt feil,men ja dette er det værste jeg har opplevd! Aldri igjenn om jeg vil ha noe med dem å gjøre Anonymkode: 482cc...b5b Hvis noen anonymt sender en bekymring på dine barn så vil jo Barnevernet ta kontakt med deg. Anonymkode: ab6e4...bbc
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #18 Skrevet 12. mai 2017 Det som sjokkerer meg er alle de barna som har så uegnede foreldre. Det er så utrolig trist.. Anonymkode: 33b4e...798 2
Jolene Skrevet 12. mai 2017 #19 Skrevet 12. mai 2017 3 timer siden, Ananas. skrev: Det er noen som er i feil jobb overalt, det finnes elendige lærere, sykepleiere, bussjåfører, leger, advokater OG barnevernsansatte. Det betyr at det i barnevernet, som alle andre steder, blir gjort feil som mer i større eller mindre grad handler om å ikke vite bedre, slurv, misforståelser eller rett og slett vond vilje. Utfordringen når en del yrkesgrupper gjør feil er at det ikke finnes en uvahengig tredjepart som oppdager det. Hvis barnevernet skriver en observasjon eller et utsagn i en rapport og forelderen hevder det er feil, blir det ord mot ord. Det er altså så godt som alltid umulig å bevise hvem som har rett angående det som blir skrevet. Forelderen har en egeninteresse i å beholde barnet sitt hjemme (selvfølgelig!), men den barnevernsansatte skal ha som eneste oppgave å ivareta barnet, og det er nok derfor barnevernet oftest blir trodd når det er uenigheter om det som kommer frem. Poenget mitt er at de vanligvis gjør rett, og at det som andre steder er så godt som umulig å gardere seg mot at enkelte feil skjer. En åpenbar ulempe barnevernet har når barnevernssaker kommer frem i mediene og i bloggene er at de har taushetspilkt, og det hjelper ikke at foreldrene opphever den, fordi de har som ansvar å skjerme barnet uansett. Det betyr at de aldri kan gå i forsvar eller offentlige diskusjoner om hva som er faktiske forhold i sakene de jobber med, noe som ofte gir et ensidig inntrykk av at barnevernet er de som har begått feil i en sak. Barnevernet har i utgangspunktet ingen grunn til å lyve (her sier jeg IKKE at det ikke skjer), de gjør en jobb og det koster dem mye penger å plassere et barn i et annet hjem (å hjelpe et barn som ikke trenger det gjør at de har færre ressurser til å hjelpe barna som faktisk trenger det). Vi skal være kritiske til barnevernet som til alt annet i samfunnet, men det er åpenbart behov for at de er der og gjør jobben sin. Enig i alt du skriver her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå