AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #1 Skrevet 12. mai 2017 Har gjennom et halvt år tatt opp gym hos Sonans. Dette kostet vel litt over 5.000,- for det ene faget. Grunnen til at jeg tok det der var fordi jeg var så usikker på hvordan eksamen skulle foregå og hvordan pensumet skulle testet i praksis. Jeg (og flere) har gjennom flere timer reagert litt på at læreren virket useriøs (2 ganger møtte han ikke opp til timen og "glemte" å si ifra, mye han ikke gikk gjennom fordi det i følge han selv ikke var relevant og han likte egentlig best å prate om seg selv og hva han hadde studert.) Ble fortalt at vi skulle ha denne læreren på eksamen, men det fikk vi visst ikke allikavel. Dessuten ble hele eksamen helt annerledes enn hva han hadde forklart. For eksempel sa han aldri noe om at vi måtte kunne kart/kompass, lage treningsplaner eller snakke om hvilke muskler som trenes hvordan. Han sa i begynnelsen av skoleåret at vi ikke skulle ha boken, fordi pensumet var såpass simpelt at han skulle dekke alt i undervisningen. Jeg gikk (dum nok) utifra at det han sa var realiteten. På eksamen gikk den praktiske delen helt ok, men det er jo ikke hans feil at jeg ikke kan danse eller spille innebandy så den skal ikke han "lide" for. Uansett, så sa han spesifikt at vi ikke kom til å bli spurt om reglene så det var det ikke vits å lese seg opp på, men det ble vi. På teoridelen skulle vi lage øktplan og periodeplan, noe som vi ikke har gått gjennom i det hele tatt. Han har aldri engang nevnt det, og det står ikke noe om det på nettsiden til faget (hvor man kan lese seg opp). Skulle også vise hvordan å bruke kart/kompass, og det hadde han heller aldri nevnt noe om. Jeg fikk 2, og merker jeg er litt sur på Sonans for det. Jeg har tatt flere fag på Sonans som har gått veldig fint, det er ikke det, og jeg har virkelig forsøkt å lese meg opp og forstå eksamen men når han har bevisst utelukket punkter som kom ved å si at de IKKE kom til å komme så syntes jeg det blir for dumt av skolen. De andre i klassen min (vi har en gruppe på FB) hadde også fått skikkelig dårlig karakter. Ingen høyere enn 3, og alle var skikkelig ufornøyde. Det er surt at jeg nå må bruke et år til på å ta opp eksamen fordi 2 går ikke! Jeg vet jeg ikke kan endre karakteren, men føler det er så dårlig av skolen å ta betalt for et fag og ha en lærer som faktisk ikke jobber eksamensrelatert. Sonans sier jo selv at de jobber direkte mot eksamen, men denne læreren jobbet jo aktivt vekk fra eksamen! Når han bevisst sier at X og Y IKKE kommer på eksamen og derfor er irrelevant så går jeg jo utifra det.. Faen altså. Kan jeg klage til skolen? De andre i klassen min ønsker også å klage for det var flere der som satset på 6 Anonymkode: a0583...52a
Strixvaria Skrevet 12. mai 2017 #2 Skrevet 12. mai 2017 Selvfølgelig skal du klage til Sonans. De har tatt seg veldig godt betalt for et produkt de ikke har levert, og har du dokumentasjon på timer læreren ikke har møtt opp, pensum som ikke har blitt gjennomgått osv. så hjelper det saken deres VELDIG. Det er også vesentlig at flere av dere leverer klage. Dere får ikke gjort noe med den karakteren nå, og Sonans bør egentlig tilby dere et nytt kurs med en annen faglærer, synes jeg. Alle vet jo at gym har en teoretisk del hvor elevene blir testet i sånt som muskelgrupper, planlegging av trening osvosv., så hvis dette ikke har vært gjennomgått er jo det litt spesielt. Samtidig må jeg si at jeg synes det er litt sløvt av dere som tar dette faget som privatister at dere ikke engang har klart (eller tatt dere "bryet") å finne læreplanen for å sjekke målene. Hvor viktig har dette faget egentlig vært for dere da..? Det at dere skal kunne bruke kart og kompass står jo eksplisitt i læreplanen for Kroppsøving Vg3. Kompetansemålene ligger tilgjengelig for alle på Utdanningsdirektoratets nettsider. VG3 Kroppsøving: https://www.udir.no/kl06/KRO1-04/Hele/Kompetansemaal/kompetansemal-etter-vg3 8
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #3 Skrevet 12. mai 2017 Oi, det ville jeg klagd på, ja. Jeg skal villig innrømme at heller ikke jeg har sjekket læreplanen; jeg har stolt blindt på at lærerne tar seg av den biten, og det har de gjort også. Anonymkode: 3dac8...363 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #4 Skrevet 12. mai 2017 Kan ikke skjønne dette. Jeg tok eksamen i gym som privatist og jeg fikk 4 uten å ha forberedt meg. Her er det sensoren som har skylda, ikke læreren din. Anonymkode: 8e47c...033
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #5 Skrevet 12. mai 2017 Jeg ville for sikkerhets skyld sjekket hva du har skrevet under på der også. Noen ganger er det en klausul der som sier at du plikter å sette deg inn i fagmaterialet, f.eks. som å sjekke læreplan og pensum. Om du faktisk har skrevet under på at du er klar over dette og ikke har gjort det, så kan det bli brukt mot deg. Anonymkode: 440f4...3ee 3
ValarMorghulis Skrevet 12. mai 2017 #6 Skrevet 12. mai 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kan ikke skjønne dette. Jeg tok eksamen i gym som privatist og jeg fikk 4 uten å ha forberedt meg. Her er det sensoren som har skylda, ikke læreren din. Anonymkode: 8e47c...033 Overhode ikke sensoren som har skylda i dette tilfellet, det er læreren. Når han har sagt flere ganger at enkelte ting ikke kommer på eksamen så er det hans skyld. Han har jo ikke gått etter læreplanmålene i det hele tatt. Til privatisteksamen i kroppsøving bør man kunne mer eller mindre hele boka, med regler til hver av idrettene, samt hvordan man kan trene for å bli bedre i dem. Det har jo læreren sagt spesifikt til dem at man ikke trenger å kunne. Når det gikk like dårlig for alle de andre bør TS ha en ganske sterk sak mot læreren.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #7 Skrevet 12. mai 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan ikke skjønne dette. Jeg tok eksamen i gym som privatist og jeg fikk 4 uten å ha forberedt meg. Her er det sensoren som har skylda, ikke læreren din. Anonymkode: 8e47c...033 Jepp, er nok sensoren din som har skylden Anonymkode: a9127...948
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #8 Skrevet 12. mai 2017 Dette må du klage på, og få med dere alle de andre. Så dere er flere som klager sammen. Og da burde skolen kvitte seg med denne læreren, og dere burde få tilbud om å da følge nytt kurs, med ny bedre lærer. Eller få refundert pengene dere har betalt. Anonymkode: a9fb9...97b 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #9 Skrevet 12. mai 2017 Ja, du kan klage på undervisningen, men kjære vene... Du har jo ansvar for din egen eksamen. Det står tydelig i læreplanen hva du skal kunne (blant annet orientering), og det er dette du i høyest grad skal forholde deg til når du forbereder deg til eksamen. Undervisningen er hovedsakelig et hjelpemiddel. Jeg synes det er litt merkelig at alle tok det for god fisk at dere ikke trengte å kunne X og Y til eksamen når dette står tydelig i læreplanen. Når det er sagt synes jeg absolutt at du skal kreve full refusjon av pengene du har betalt. Han har ikke møtt til to av møtene, ikke gitt dere adekvat undervisning og gitt dere feilinformasjon rundt eksamensgjennomføringen. Dere har ikke blitt godt nok forberedt til eksamen gjennom undervisningsopplegget, og dette er ikke det du har betalt for. Som andre sier bør flere gå sammen om dette, men da må dere passe på at alle er saklige. I tillegg er det en viktig sak for at fremtidige privatister ikke får slike lærere som dette. Så ja, jeg synes at du bør klage, men optimalt sett burde du ha gjort det for lenge siden. Men man lærer så lenge man lever, og nå har du denne erfaringen dersom noe lignende skulle skje igjen. Anonymkode: 3cbc5...26a 5
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #10 Skrevet 12. mai 2017 Det må faktisk ikke være læreren din som har skylden. Det kan faktisk være sensor som har gått utenfor pensum og fokusert på ting som ikke er pensumrelevant. Det har skjedd min klasse før og da ble deler av eksamen annullert under sensuren. For hadde læreren deres vært sensor hadde han sikkert fulgt sitt eget undervisningsopplegg og ikke spurt om regler osv. siden han selv hadde sagt at det ikke var pensum. Men tror det er best at dere alle sender inn klage. Ikke bare én på vegne av alle. Får skolen mange klager blir problemet mer synlig og sjansen blir større for at de vil sjekke dette opp. Anonymkode: 4ea4f...636
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #11 Skrevet 12. mai 2017 Du kan klage til Sonans, men som et voksent menneske har du jo ansvar for egen læring. Det er ditt ansavr å lese læreplanen og at du kan det som står der og hvilke krav som settes til faget. Anonymkode: 5e912...14e 5
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #12 Skrevet 12. mai 2017 TS her, takk for svar. 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, du kan klage på undervisningen, men kjære vene... Du har jo ansvar for din egen eksamen. Det står tydelig i læreplanen hva du skal kunne (blant annet orientering), og det er dette du i høyest grad skal forholde deg til når du forbereder deg til eksamen. Undervisningen er hovedsakelig et hjelpemiddel. Jeg synes det er litt merkelig at alle tok det for god fisk at dere ikke trengte å kunne X og Y til eksamen når dette står tydelig i læreplanen. Når det er sagt synes jeg absolutt at du skal kreve full refusjon av pengene du har betalt. Han har ikke møtt til to av møtene, ikke gitt dere adekvat undervisning og gitt dere feilinformasjon rundt eksamensgjennomføringen. Dere har ikke blitt godt nok forberedt til eksamen gjennom undervisningsopplegget, og dette er ikke det du har betalt for. Som andre sier bør flere gå sammen om dette, men da må dere passe på at alle er saklige. I tillegg er det en viktig sak for at fremtidige privatister ikke får slike lærere som dette. Så ja, jeg synes at du bør klage, men optimalt sett burde du ha gjort det for lenge siden. Men man lærer så lenge man lever, og nå har du denne erfaringen dersom noe lignende skulle skje igjen. Anonymkode: 3cbc5...26a Ja, jeg er klar over det. Det var skikkelig dumt av meg å ikke lære meg alt det andre, men jeg stolte på at det læreren sa var sant. En vond lekse å lære, men leksen er lært. Det jeg reagerte på var at læreren var så bastant i hva han mente, og sa feks at friluftsliv var uaktuelt fordi vi ikke skulle ut i skogen, og at eneste tenkelige spørsmål var hva vi måtte ha med på tur, så det øvde jeg jo på. På eksamen var det å vise hvordan å bruke kart og kompass - som jeg faktisk ikke ante at var pensum. Sånn var det også med ballidrettene, han mente bastant at vi ikke fikk spørsmål om det fordi vi skulle vise det i praksis. Det ble jo feil, for vi fikk konkrete spørsmål om reglene i alle idrettene. Jeg tror han hadde regnet med at han ble eksaminator og planla å ikke spørre om dette. Da er det jo selvfølgelig synd om den planen faller vekk, for da står vi jo der som sauer hele gjengen. Det jeg blir sur for er både på meg selv for å ha vært så dum, men også på Sonans/læreren for å ha hatt en undervisning som ikke følger eksamen i det hele tatt - spesielt når skolen sier de jobber MOT eksamen. Læreren mente at det var mye på planen som kunne kuttes fordi det uansett ikke kom, og at vi derfor skulle kun fokusere på det han snakket om og ikke alt det andre. Han mente det gjaldt når man tok faget på VGS og hadde forskjellige vurderingssituasjoner.. Det er så surt! Det er både fordi det er 5000,- + over 2000,- i oppmelding, men også fordi dette kan være hva som gjør at jeg ikke kommer inn på studiene og må sette utdanningen på hold i enda et år. Jeg skal søke medisin, så kan ikke ha 2ere. Anonymkode: a0583...52a 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2017 #13 Skrevet 13. mai 2017 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Det må faktisk ikke være læreren din som har skylden. Det kan faktisk være sensor som har gått utenfor pensum og fokusert på ting som ikke er pensumrelevant. Det har skjedd min klasse før og da ble deler av eksamen annullert under sensuren. For hadde læreren deres vært sensor hadde han sikkert fulgt sitt eget undervisningsopplegg og ikke spurt om regler osv. siden han selv hadde sagt at det ikke var pensum. Men tror det er best at dere alle sender inn klage. Ikke bare én på vegne av alle. Får skolen mange klager blir problemet mer synlig og sjansen blir større for at de vil sjekke dette opp. Anonymkode: 4ea4f...636 Ut fra det TS beskriver, har sensor holdt seg til pensum. Faglærer er aldri sensor på muntlig eksamen i videregående, men ved elever som følger vanlig løp (ikke privatister) er faglærer med under eksaminashonen. Anonymkode: 0e0b6...03e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå