AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #1 Skrevet 12. mai 2017 Hei, er du en person som kanskje har en jobb som ringevikar eller ikke en jobb i det hele tatt? Hva gjør du hjemme på dagen? Jeg har selv vært uten fast jobb over lengre tid, kun vært ringevikar (noe det er lite behov for), og jeg da sittet hjemme hver eneste dag. Jeg pleier som oftest å sette meg foran tv, pc og mobil og her sitter jeg til samboeren kommer hjem. Noen "aktive" dager pleier jeg å vaske her hjemme, trene og av og til lage noe bakst. På de aller verste dagene gidder jeg knapt å stelle meg for dagen. Jeg føler livet mitt er satt på vent, hva gjør dere? Trenger tips!! Anonymkode: 5192a...278
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #2 Skrevet 12. mai 2017 Ta noen kurs, eller kjøp deg noen bøker, og lær deg noe som gjør deg mer attraktiv på arbeidsmarkedet. Utdann deg mer, enten på skole, nettkurs, eller rett og slett utdann deg selv ved å lese og lære. Da har du både noe å gjøre på, og du øker sjansene dine for å få jobb. Ellers kan du melde deg frivillig, som støttekontakt, eller hundepasser, eller whatnot, så får du noen avtaler i tillegg til noe du kan skrive på cv'en. Anonymkode: befe9...6cc
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #3 Skrevet 14. mai 2017 Å bare sitte hjemme er veldig dårlig for den mentale helsa. Du må gjøre alt du kan for å komme deg ut. Heldigvis har du samboer, det hjelper veldig for å holde en rytme og beholde vettet. 1: Gjør det du kan for å få mer jobb. Skriv søknader, forbedre cv, gå rundt og lever søknad personlig til butikker, sykehjem og barnehager. Søk på alle stillinger du er kvalifisert for som du ser utlyst. 2: Sett opp en timeplan for deg selv, og følg den. Du bør stå opp sammen med samboeren din, og så starte dagen med en gang han har dratt. Dersom du har et problem med at du blir sittende ved pc bør du ha en regel om at den ikke skal slås på før etter lunsj. 3: Finn aktiviteter å fylle dagen din med. Det kan være: tur på biblioteket (her har biblioteket aviser), tur i skogen, trening, en sosial formiddagsaktivitet (mange lokale organisasjoner har slike, og det er ikke bare pensjonister som kommer) eller du kan få deg en hobby. 4: Kom deg ut, hver eneste dag. Hvis du i en periode synes dette er vanskelig, del opp ukeshandlingen på mange dager. Husk at du ikke trenger å dra til den nærmeste butikken, du kan helt fint gå til en butikk en time unna, kjøpe et brød og gå hjem igjen. På vei hjem kan du gjerne ta en omvei gjennom noen koslige boliggater, og kanskje gå deg litt bort for å få en lengre tur. Boliggater kan være både koslige og kronglete, og vips har du brukt mange timer i aktivitet heller enn å sløve dem bort! 5: Et minste minimum: Kom deg ut av pysjamasen og få på klær du vil bli sett i før kl 9. Å være stelt senker terskelen for å gjøre noe, så da er det lettere å få noe ut av dagen. Daffeklær fører ofte til daffedag, og hvis livet består av for mange dager uten meningsfylt innhold er det vanskelig å se noe mening i livet. 6: På ekstra dårlige dager tar jeg på meg rød lebestift. Det tar et halvt minutt, men gjør underverker for selvfølelsen min. Røde lepper fører ofte til at jeg børster håret, og at jeg tar på meg et antrekk som står i stil til leppene. Og selv om jeg bare dumper ned i sofaen igjen har jeg i det minste røde lepper, så da er jeg ihvertfall en glamorøs sofagris. Dette er ikke så lett som det høres ut, men du må gjøre et forsøk. Jeg har vært sykmeldt lenge, og har kjent mye på det å bare være hjemme. Det er ingen god følelse, men hvis jeg klarer å få noe ut av dagene mine går det så mye bedre. Nå har jeg begynt å jobbe litt igjen, og selv om jeg synker utmattet ned i sofaen etter jobb er det en god utmattelse, fordi det er noe meningsfullt bak den. Anonymkode: f7f66...cf0 5
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2017 #4 Skrevet 15. mai 2017 På 14.5.2017 den 13.00, AnonymBruker skrev: Å bare sitte hjemme er veldig dårlig for den mentale helsa. Du må gjøre alt du kan for å komme deg ut. Heldigvis har du samboer, det hjelper veldig for å holde en rytme og beholde vettet. 1: Gjør det du kan for å få mer jobb. Skriv søknader, forbedre cv, gå rundt og lever søknad personlig til butikker, sykehjem og barnehager. Søk på alle stillinger du er kvalifisert for som du ser utlyst. 2: Sett opp en timeplan for deg selv, og følg den. Du bør stå opp sammen med samboeren din, og så starte dagen med en gang han har dratt. Dersom du har et problem med at du blir sittende ved pc bør du ha en regel om at den ikke skal slås på før etter lunsj. 3: Finn aktiviteter å fylle dagen din med. Det kan være: tur på biblioteket (her har biblioteket aviser), tur i skogen, trening, en sosial formiddagsaktivitet (mange lokale organisasjoner har slike, og det er ikke bare pensjonister som kommer) eller du kan få deg en hobby. 4: Kom deg ut, hver eneste dag. Hvis du i en periode synes dette er vanskelig, del opp ukeshandlingen på mange dager. Husk at du ikke trenger å dra til den nærmeste butikken, du kan helt fint gå til en butikk en time unna, kjøpe et brød og gå hjem igjen. På vei hjem kan du gjerne ta en omvei gjennom noen koslige boliggater, og kanskje gå deg litt bort for å få en lengre tur. Boliggater kan være både koslige og kronglete, og vips har du brukt mange timer i aktivitet heller enn å sløve dem bort! 5: Et minste minimum: Kom deg ut av pysjamasen og få på klær du vil bli sett i før kl 9. Å være stelt senker terskelen for å gjøre noe, så da er det lettere å få noe ut av dagen. Daffeklær fører ofte til daffedag, og hvis livet består av for mange dager uten meningsfylt innhold er det vanskelig å se noe mening i livet. 6: På ekstra dårlige dager tar jeg på meg rød lebestift. Det tar et halvt minutt, men gjør underverker for selvfølelsen min. Røde lepper fører ofte til at jeg børster håret, og at jeg tar på meg et antrekk som står i stil til leppene. Og selv om jeg bare dumper ned i sofaen igjen har jeg i det minste røde lepper, så da er jeg ihvertfall en glamorøs sofagris. Dette er ikke så lett som det høres ut, men du må gjøre et forsøk. Jeg har vært sykmeldt lenge, og har kjent mye på det å bare være hjemme. Det er ingen god følelse, men hvis jeg klarer å få noe ut av dagene mine går det så mye bedre. Nå har jeg begynt å jobbe litt igjen, og selv om jeg synker utmattet ned i sofaen etter jobb er det en god utmattelse, fordi det er noe meningsfullt bak den. Anonymkode: f7f66...cf0 Det var maaange gode ideer. Spesielt det med å lage en timeplan som du bestemmer deg for å følge. Takker for tips:) Anonymkode: 5192a...278
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2017 #5 Skrevet 15. mai 2017 På 14.5.2017 den 13.00, AnonymBruker skrev: Å bare sitte hjemme er veldig dårlig for den mentale helsa. Du må gjøre alt du kan for å komme deg ut. Heldigvis har du samboer, det hjelper veldig for å holde en rytme og beholde vettet. 1: Gjør det du kan for å få mer jobb. Skriv søknader, forbedre cv, gå rundt og lever søknad personlig til butikker, sykehjem og barnehager. Søk på alle stillinger du er kvalifisert for som du ser utlyst. 2: Sett opp en timeplan for deg selv, og følg den. Du bør stå opp sammen med samboeren din, og så starte dagen med en gang han har dratt. Dersom du har et problem med at du blir sittende ved pc bør du ha en regel om at den ikke skal slås på før etter lunsj. 3: Finn aktiviteter å fylle dagen din med. Det kan være: tur på biblioteket (her har biblioteket aviser), tur i skogen, trening, en sosial formiddagsaktivitet (mange lokale organisasjoner har slike, og det er ikke bare pensjonister som kommer) eller du kan få deg en hobby. 4: Kom deg ut, hver eneste dag. Hvis du i en periode synes dette er vanskelig, del opp ukeshandlingen på mange dager. Husk at du ikke trenger å dra til den nærmeste butikken, du kan helt fint gå til en butikk en time unna, kjøpe et brød og gå hjem igjen. På vei hjem kan du gjerne ta en omvei gjennom noen koslige boliggater, og kanskje gå deg litt bort for å få en lengre tur. Boliggater kan være både koslige og kronglete, og vips har du brukt mange timer i aktivitet heller enn å sløve dem bort! 5: Et minste minimum: Kom deg ut av pysjamasen og få på klær du vil bli sett i før kl 9. Å være stelt senker terskelen for å gjøre noe, så da er det lettere å få noe ut av dagen. Daffeklær fører ofte til daffedag, og hvis livet består av for mange dager uten meningsfylt innhold er det vanskelig å se noe mening i livet. 6: På ekstra dårlige dager tar jeg på meg rød lebestift. Det tar et halvt minutt, men gjør underverker for selvfølelsen min. Røde lepper fører ofte til at jeg børster håret, og at jeg tar på meg et antrekk som står i stil til leppene. Og selv om jeg bare dumper ned i sofaen igjen har jeg i det minste røde lepper, så da er jeg ihvertfall en glamorøs sofagris. Dette er ikke så lett som det høres ut, men du må gjøre et forsøk. Jeg har vært sykmeldt lenge, og har kjent mye på det å bare være hjemme. Det er ingen god følelse, men hvis jeg klarer å få noe ut av dagene mine går det så mye bedre. Nå har jeg begynt å jobbe litt igjen, og selv om jeg synker utmattet ned i sofaen etter jobb er det en god utmattelse, fordi det er noe meningsfullt bak den. Anonymkode: f7f66...cf0 Takk for tips!! Er ringevikar der det kan ta uker før jeg får en dag eller to med arbeid, så imellomtiden går tida sakte hjemme med samme tanke i hodet, hva kan jeg gjøre for å få et LITT mer meningsfylt liv. Anonymkode: bf79d...221
FrøkenPotetgull Skrevet 16. mai 2017 #6 Skrevet 16. mai 2017 Jeg er ekstrahjelp, og selv om jeg har jobbet opptil 100% og mer den siste tiden, så vet jeg hvordan det er å bare sitte hjemme. Blir fort til at jeg bare sitter og glor i pc/mobilskjermen. MEN, starter jeg dagen tidlig med en dusj og god frokost, får jeg fort litt mer ut av dagen. På en god dag går jeg en lang tur, baker et eller annet, strikker litt, rydder/vasker o.l. Nå for tiden er det litt stille igjen på jobbfronten, så nå prøver jeg å få sortert og kastet en del her hjemme. Høres kanskje kjedelig ut for mange, men jeg trives med sånne dager, så fremt det ikke blir for mange av dem.
Emmelise Skrevet 16. mai 2017 #7 Skrevet 16. mai 2017 Jeg har jobb, men hjemmekontor og mye dødtid. Jeg spiller dataspill, rydder og vasker, leser bøker, broderer og diverse andre småhobbyer for å få tiden til å gå. Noen ganger skeier jeg helt ut og maler et helt rom som har tigget om litt TLC et stykke tid. Jeg ser sjeldent på tv iløpet av arbeidstiden. Jeg klarer ikke helt å forklare det, men jeg liker ikke å se på tv mens jeg "jobber". Men stå ute på verandaen med slipemaskin og en gammel kommode går greit mystisk nok.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2017 #8 Skrevet 19. mai 2017 Spiller dataspill, eller leser bøker. BookCrossing, eller forskjellige debatt-forum på internett. For eksempel VGD eller diskujon.no Forskjellige nettsteder som Reddit, cracked.com eller bored panda. Anonymkode: 187a7...408
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå