AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #1 Skrevet 12. mai 2017 Går på noe opplegg med nav nå og til høsten skal jeg på voksenopplæring og ta seks fag på et år. Men de som har skolen sier at jeg bør ta det over to år fordi det ee så vanskelig, men avtalen med nav er ett år. Er der helt umulig å klare? Blir jo på en måte tre år VGS på et år.. Anonymkode: 35f9e...458
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #2 Skrevet 12. mai 2017 Hvis du er syk, så blir det aaaalt for mye for deg med 6 fag på et år. Spesielt hvis du skal klare å gjøre det bra. Jeg har tatt 4 fag på ett år nå, og er helt knekt. Må huske på at i norsk så skal du ha skriftlig, muntlig og sidemål. I engelsk er det muntlig og skriftlig. Historie er ganske massivt, du skal både ha matte 1P og 2P (med excel og geogebra som det tar tid å sette seg inn i hvis du ikke kan det fra før), naturfag med masse rapportskriving osv. Samfunnsfag er i og for seg greit, men også utfordrende hvis du ikke kan så mye om det fra før. Jeg ville revurdert det hadde jeg vært deg. Anonymkode: b7b01...da1 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #3 Skrevet 12. mai 2017 Jeg går 23/5 nå og de aller fleste i min klasse tar disse fagene over minst 2 år. Anonymkode: a010a...cca
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #4 Skrevet 12. mai 2017 Fagene innunder 23/5-regelen på ett år er overhodet ikke det samme som 3 år på videregående. Du trenger langt mindre fag og sånn sett slipper mye billigere unna. Det at det er så mange som bruker lang tid på å ta fagene har nok en sterk sammenheng med at mange av de har falt av tidligere. Det er absolutt ikke umulig å ta alle fagene på ett år, ei heller et halvt år, men det er ikke for alle. Det viktigste er å være ærlig med seg selv og hva man klarer. Dersom du har redusert kapasitet i hverdagen grunnet funksjonsnedsettelse, bruker lang tid på å tilegne deg fag, har hull fra tidligere eller har vanskeligheter innenfor flere av fagene, er lite motivert eller lignende ville jeg nok ha gitt rom for at det tar lenger tid enn det man i utgangspunktet tenker. Anonymkode: 6be08...607 1
Honkaponka Skrevet 12. mai 2017 #5 Skrevet 12. mai 2017 Det går fint ann å 6 fag over et år. Jeg tok det samme over 2 år, og har mann, barn, hund og hus. Og jeg følte jeg hadde god tid! Mange i klassen min tok det på et år, og det gikk fint. 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2017 #6 Skrevet 13. mai 2017 Jeg er ikke syk. Jeg har egentlig ikke så mye valg, enten tar jeg det på et år eller så dekker ikke nav det.. Anonymkode: 35f9e...458
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2017 #7 Skrevet 13. mai 2017 Ta tre til jul og tre til våren. Det vil være mer overkommelig enn å ha seks eksamener på rad! Hvordan ligger du an fra før? Har du ikke gått noe på vgs før eller har du litt kjennskap til fagene? Anonymkode: f9539...3f1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #8 Skrevet 14. mai 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Ta tre til jul og tre til våren. Det vil være mer overkommelig enn å ha seks eksamener på rad! Hvordan ligger du an fra før? Har du ikke gått noe på vgs før eller har du litt kjennskap til fagene? Anonymkode: f9539...3f1 Jeg har gått et år på salg og service, men ikke fullført VGS. Slet da, men var ikke motivert og blei mobba Anonymkode: 35f9e...458
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #9 Skrevet 14. mai 2017 Jeg har tatt det på ett år, og jeg var kronisk syk på samme tid. Det var intenst og hardt arbeid, mye ble gjort i sengen, men absolutt verd det. Legger du inn arbeidet her, så kan du gjøre hva du vil i fremtiden. Studiekompetansen åpner dører til alle mulige studieretninger, så tenkt på hva du ønsker å studere senere. Lykke til! Anonymkode: 4e5e2...aa8
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #10 Skrevet 14. mai 2017 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har gått et år på salg og service, men ikke fullført VGS. Slet da, men var ikke motivert og blei mobba Anonymkode: 35f9e...458 Ok.. skjønner da har du i alle fall litt basis i noen av fagene da kanskje du husker noe når du begynner. Hvis ikke du får noe valg om å ta det over to år så får du prøve på ett og la det stå til! Jobb hardt og kanskje går det bedre enn du tror. Vil tro det er absolutt tøft å ha så mange avsluttende fag men umulig tror jeg ikke det er. At du slet med skole et år du ble mobbet og ikke hadde det bra trenger ikke bety noe om hvordan du klarer deg nå. Anonymkode: f9539...3f1
Meij Skrevet 14. mai 2017 #11 Skrevet 14. mai 2017 Det vanlige er å ta det på ett år. Det er intensivt men lagt opp til at man skal greie det. Benytt anledningen til å etablere god studieteknikk for fremtidige studier
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #12 Skrevet 14. mai 2017 Så negativ folk er... går fint an å ta det på et år. Jeg tok 8 eksamener på et halvt år for å få studiekompetanse ( jeg brukte ikke 23/5, men er jo de samme fagene). Var stress selvfølgelig, men det gikk fint det. Man må arbeide strukturert og jevnt, og ikke minst være målrettet. Ikke gi opp. Anonymkode: cda8c...8e1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #13 Skrevet 14. mai 2017 Jeg tok det på ett år. Synes det gikk greit, men jeg er egentlig ganske skoleflink. Hvis man er skoleflink eller veldig strukturert, bør det absolutt gå. Hvis ikke ville jeg forsøkt å få tatt det over to år. Anonymkode: 0204c...e5b
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #14 Skrevet 14. mai 2017 Jeg har tatt det over ett år. Det er hektisk i perioder, men slett ikke uoverkommelig. Jeg har ærlig talt ikke jobbet mye med stoffet, kun på skolen ov ev. ekstra i forbindelse med prøver, og jeg har 5 og 6 i alle fag unntatt ett. Tok fagene som elev, ikke som privatist, og det passet meg bra. Det ga meg mer struktur. Anonymkode: daedf...ddd
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #15 Skrevet 14. mai 2017 På 13.5.2017 den 18.37, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke syk. Jeg har egentlig ikke så mye valg, enten tar jeg det på et år eller så dekker ikke nav det.. Anonymkode: 35f9e...458 Du er ikke syk, men NAV dekker det...? Ja, okei... Anonymkode: b7b01...da1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #16 Skrevet 14. mai 2017 De som tar det over to år har vel gjerne jobb i tillegg? Anonymkode: 3a37d...193
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #17 Skrevet 14. mai 2017 Jeg tok det over et år, med unntak av engelsken og samfunnsfagen (fra vg2 opprinnelig. Trengte ikke lese til de ). Gikk påbygg sammen med alle ordinære elever, men jeg hadde ikke gym og valgfag. Hadde norsk, matte, naturfag og historie. Anonymkode: a8074...b77
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #18 Skrevet 14. mai 2017 Tok 4 fag over et år og tror ikke det hadde vært noe problem med to til for meg Trengte ikke lese noe særlig på noen av de. Anonymkode: 35fb4...4c1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #19 Skrevet 14. mai 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har tatt det over ett år. Det er hektisk i perioder, men slett ikke uoverkommelig. Jeg har ærlig talt ikke jobbet mye med stoffet, kun på skolen ov ev. ekstra i forbindelse med prøver, og jeg har 5 og 6 i alle fag unntatt ett. Tok fagene som elev, ikke som privatist, og det passet meg bra. Det ga meg mer struktur. Anonymkode: daedf...ddd Men da var du på skolen og hadde fag? Da blir jo premissene ganske annerledes enn for en som f.eks. jobber fullt og må lese på kveldene. Jeg tok som privatist og hadde derfor ingen forelesninger. Anonymkode: 0204c...e5b
h.2327 Skrevet 14. mai 2017 #20 Skrevet 14. mai 2017 Jeg tok alle fagene fra slutten av november- og ferdig i juni.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå