Gå til innhold

"Fortell litt om deg selv"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

På jobbintervju.... Hva sier du?

Jeg synes dette spørsmålet er litt rart. De vet jo det som er å vite om meg etter å ha lest CV og søknad. Så hva svarer man? Ramser man opp utdannelse, erfaring og kvalifikasjoner selvom de allerede vet dette? Forteller man mer personlige ting (hva slags interesse har de av det?)? Eller hva forteller man egentlig?

Anonymkode: 7318d...c3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

De har jo CV'en din, så de er jo ute etter mer enn utdanning og jobb. Jeg vil vel tro at de fleste ansetter en person, og ikke en arbeidsmaskin, så jeg ser ikke hvorfor det er noe galt i at de ønsker å bli kjent med en potensielt ny ansatt. Tenk litt på hva som er formålet med et jobbintervju. 

Anonymkode: f6008...ea4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men hva slags ting skal man fortelle da? Interesser, hobbyer, egenskaper?? Jeg forstår ikke helt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hei, jeg heter Sigurd og jeg er på søken etter en ny jobb. Tidligere har jeg jobbet med blablabla. Grunnen til at jeg søker jobb hos dere er blablabla. Jeg kan tilby blablabla."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

CV'en gir et kort sammendrag om utdanningsbakgrunnen din og tidligere arbeidserfaring. Men om du har lagt ut i det lange og det brede her, har du gjort noe feil. 

Det er derfor helt naturlig at de ber deg fortelle om deg selv. De er interessert i både hva du har jobbet med, og om deg som person. Så ja, du kan fortelle om hva slags tidligere arbeidserfaring du har gjort i mer dybde enn i cv og søknad, og du kan fortelle om deg selv som person, hvordan du er (stille og sjenert? utadvendt?), hobbyer, familie, osv osv osv. Det er et åpent spørsmål, så du står fritt til å legge ut om det du vil. 

Anonymkode: f05da...e5b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt kjøtt på flesk i forhold til hva som står i CVen.

Hvorfor du valgte den utdannelsen, hva du liker med denne typen jobb. Hvordan du er som person, har du familie.

Så ønsker de gjerne å høre at du er aktiv i turlaget og ikke at du sitter hjemme hele helgen med 13 katter (ev. 15 fordi alle vet at 13 katter i leiligheten er ulykke)..

Hva man kan fortelle om er veldig individuelt, for det er veldig individuelt hva folk gjør med tiden sin og hva de er interessert i.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg bruker å si kort hvor jeg er fra, for det spørsmålet får jeg uansett. Deretter går jeg over til utdanning, hvorfor jeg valgte utdanningen, kanskje noe annet rundt det som kan være av relevanse. Fortsetter videre til jobberfaringer etter studiet, forteller kort hva jeg har drevet med, kanskje at jeg har fått gode tilbakemeldinger og derfor hatt en god utvikling på arbeidsplassen. Avslutter med hvorfor jeg søker denne stillingen jeg er på intervju til og hva jeg kan bidra med. 

Kjøtt på flesk som noen andre skriver, med en god avrunding :) men det må være ganske kort og konsist! 

Men har opplevd ofte at jeg ikke får fullført "fortell om deg selv" fordi intervjuer avbryter med oppfølgingsspørsmål. Da ser jeg ikke helt hensikten og det blir uryddig. 

Anonymkode: 3234c...ae0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i prosess med jobbintervju nå, og tenkte først at dette var et kjipt spørsmål - for ja, hva skal man si? Men det er en flott mulighet til å trekke fram det du ønsker selv, det er bare lurt å forberede/tenke litt på det på forhånd.

Slik jeg tolker spørsmålet, handler det om at de vil vite litt hvem du er som person, ikke bare jobberfaring og studier (som skrevet over, de har jo CVen din). Da jeg fikk spørsmålet på intervju i dag, fortalte jeg alder, hvor jeg kommer fra, hvorfor jeg bor der jeg bor nå og vil fortsette å bo der, fritidinteresser... Litt om hva jeg har engasjert meg i mens jeg har vært student. Gikk så videre inn på motivasjonen min for yrket (er nyutdannet). Virket som det falt i god jord :) 

Så jeg ville fokusert på mer enn bare det formelle, og heller si noe om hvem du er som person, de vil jo se om du passer inn hos dem også. Som nevnt over står du fritt, så du kan selvsagt også fortelle om egenskaper - men da ville jeg brukt konkrete eksempler som viser dette.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg syns sånn er så vanskelig. Jeg var innkalt på intervju en dag, jeg syns det ble så unaturlig, for intervjueren hadde bare et ark og stilte slavisk spørsmål ut fra det arket. Samtalen ble så unaturlig og lite flytende...

Nevn tre positive og tre negative sider ved deg selv.

ææææææææææj jeg hadde jo ikke tenkt på det, positive er jo enkle, jeg prøver jo å fokusere på det som er bra fremfor det negative, så jeg hadde ikke tenkt så mye på hva som er negativt med meg, og på sparket å si noe negativt, som ikke er så negativt at de ikke vil ansette meg, kanskje noe negativt, som egentlig er positivt?

Jeg kan jo ikke si jeg er lat, ingen vil ansette en lat medarbeider.... Jeg kan ikke si at jeg ukonsentrert, blir lett distrahert, hmmmmmm

Nei, hva skal man si da? 
At jeg har vanskelig for å si nei, blir lett stressa, og hmmmmmmm nei............ vanskelig for bestemme meg kanskje :) Beslutningsvegring. Har jeg valget mellom tre farger - så strever jeg, trolig pga jeg alltid prøver å se noe positivt i alt, alt har sine fordeler. Dessverre gjør dette at jeg får vanskeligheter med å velge, da jeg ser de positive sidene med alt og må ha litt lenger tid for dette. kanskje stille opp lister med fordeler og ulemper.

Anonymkode: 210d4...a34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns sånn er så vanskelig. Jeg var innkalt på intervju en dag, jeg syns det ble så unaturlig, for intervjueren hadde bare et ark og stilte slavisk spørsmål ut fra det arket. Samtalen ble så unaturlig og lite flytende...

Nevn tre positive og tre negative sider ved deg selv.

ææææææææææj jeg hadde jo ikke tenkt på det, positive er jo enkle, jeg prøver jo å fokusere på det som er bra fremfor det negative, så jeg hadde ikke tenkt så mye på hva som er negativt med meg, og på sparket å si noe negativt, som ikke er så negativt at de ikke vil ansette meg, kanskje noe negativt, som egentlig er positivt?

Jeg kan jo ikke si jeg er lat, ingen vil ansette en lat medarbeider.... Jeg kan ikke si at jeg ukonsentrert, blir lett distrahert, hmmmmmm

Nei, hva skal man si da? 
At jeg har vanskelig for å si nei, blir lett stressa, og hmmmmmmm nei............ vanskelig for bestemme meg kanskje :) Beslutningsvegring. Har jeg valget mellom tre farger - så strever jeg, trolig pga jeg alltid prøver å se noe positivt i alt, alt har sine fordeler. Dessverre gjør dette at jeg får vanskeligheter med å velge, da jeg ser de positive sidene med alt og må ha litt lenger tid for dette. kanskje stille opp lister med fordeler og ulemper.

Anonymkode: 210d4...a34

Jepp, en liste med 3 negative og 3 positive egenskaper har jeg alltid klar, for det spørsmålet får man ofte.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Negative sider ved meg selv:

jeg kan være utålmodig - kan også bety at jeg vil ha resultater fort

jeg kan være  sta - kan også bety at jeg ikke gir opp så lett

jeg kan være litt for direkte i talemåten - kan også bety at jeg ikke har problemer med å si det jeg mener

Bare et eksempel på hvordan man kan vri noe negativt om til noe positivt. Men la intervjueren stå for den positive tolkingen. Ikke nevn egenskaper som bare er negative. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
50 minutter siden, Pysa skrev:

Negative sider ved meg selv:

jeg kan være utålmodig - kan også bety at jeg vil ha resultater fort

jeg kan være  sta - kan også bety at jeg ikke gir opp så lett

jeg kan være litt for direkte i talemåten - kan også bety at jeg ikke har problemer med å si det jeg mener

Bare et eksempel på hvordan man kan vri noe negativt om til noe positivt. Men la intervjueren stå for den positive tolkingen. Ikke nevn egenskaper som bare er negative. 

Mange intervjuere som ser gjennom den der, og syns det er nagtivt å gjøre det

Anonymkode: 1a364...34a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Absolutt!

Man skal vise selvinnsikt, ikke late som.

Anonymkode: 3eca5...ade

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp. Bedre å nevne ting som er urelevant for jobben. Når jeg søkte jobb som samfunnsfaglærer sa jeg at jeg var lite handy og ikke så god i matte, fikk jobben :-) 

Anonymkode: 8a68c...d27

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg begynner å si hvor jeg er født og oppvokst og hvorfor jeg valgte den utdanningen jeg tok bachelor i. Så går jeg videre på bacheloroppgave, hva jeg jobbet som etter endt studie (arbeidsoppgaver og sted osv...) og andre jobb etter dette. Til slutt sier jeg hva jeg liker å holde på med på fritiden (som er jakt og friluftsliv) og at jeg har et barn på så og så mange år. Funker ganske greit og vi har alltid noe å snakke om ut i fra dette.

Anonymkode: 64224...db4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
På 12.5.2017 den 15.05, AnonymBruker skrev:

Men hva slags ting skal man fortelle da? Interesser, hobbyer, egenskaper?? Jeg forstår ikke helt. 

Man prøver å bli litt bedre kjent med deg. Hvorfor har du søkt jobben, hvorfor mener du at du er en god kandidat. Hvilke "bragder", gode prestasjoner har du utført i tidligere jobber. Videre på det personlige planet, litt mer om hvem du er, hva du liker å gjøre, om det er noe som kan være relevant med tanke på jobben, osv. Mulighetene er uendelige :)

Hadde noen på jobbintervju som bortimot nektet å si noe som helst, ingen spørsmål om jobben, ingenting, da blir man sittende å lure på hvorfor man har søkt :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...