AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #1 Skrevet 12. mai 2017 En dag holdt samboeren min på med legging av barna, da jenta på 3 plutselig beit pappaen hardt i armen. Han ropte ut i smerte, ganske så høylytt og ropte at det ikke var lov å bite, før han forlot rommet i sinne. Barnet begynte å gråte, tydelig redd. Etter et lite minutt, gikk far inn igjen og snakket med barnet, spurte hvorfor hun bet. Da svarte hun at hun ikke ville legge seg, mens faren egentlig tror hun bare fant på et svar, men at saken var at barnet tok leken litt langt (samboer pleier å leke ganske voldsomt med barna, dvs. herjing i senga osv. som både han og barna syns er gøy). Men så begynte hun å gråte enda mer og si at voksne ikke har lov å slå barn. Samboeren skjønte ikke hvorfor hun sa det, mens jeg som hørte det hele, tenker hun skvatt sånn av fars utbrudd at hun et øyeblikk ble redd og kanskje tenkte at han skulle slå. Noe jeg er helt sikker på at aldri har skjedd, siden jeg har bodd sammen med denne mannen i mange år og kjenner han godt. Han kan dessverre bli litt høylytt når han er sint, men aldri truende eller fysisk. Her fikk han jo også helt uventet vondt, så han for ekstra opp på grunn av det. Så til spørsmålet. Bør jeg snakke mer med barnet om dette, si noe om at verken mamma eller pappa vil slå selv om vi kan bli sinte? Jeg blir både redd for at hun skal gå og være redd for å bli slått, samtidig som jeg blir litt engstelig for at hun skal fortelle en eller annen røverhistorie i barnehagen. Hun forteller nemlig et stort antall helt usanne historier hjemme, så jeg regner med at hun gjør det i barnehagen også. Aldri om alvorlige ting, men plutselig ble jeg redd for at hun skulle gjøre det også, f.eks. si at hun blir slått hjemme eller noe sånt. Hva tror dere? Vil en prat virke beroligende, eller bare sette nye ideer og unødig fokus på episoden? Dette er et barn som ellers er veldig veltilpasset, blid, fornøyd, ikke spesielt engstelig eller noe, med rolige, trygge forhold hjemme. Men utsagnet til datteren min satte en liten støkk i meg. Anonymkode: 6ebdf...31b
mjauritz Skrevet 12. mai 2017 #2 Skrevet 12. mai 2017 Jeg ville tatt en prat med barnet og forklart hvor alvorlig det er når foreldre slår, og at dere aldri ville gjort det, men at det er lov til å bli sinna, og at å være sinna betyr ikke at man slår. Og jeg ville spurt om hvorfor hun er redd for å bli slått, for dere har jo aldri gjort det og at hun aldri må være redd for det. 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #3 Skrevet 12. mai 2017 Best om far snakker med barnet selv tenker jeg. Det var feil av henne å bite pappa, hun er altfor stor til det, og han kan ikke leke "voldsomt" med henne igjen før hun skjønner det. Ting har konsekvenser, og dette må hun lære seg. At hun ble redd er ikke rart, men pappaen ble overrasket og fikk vondt FORDI hun bet. Anonymkode: 72e94...066 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå