Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen her som har tatt utdanning og bare fått ca. 7500,- utbetalt og klart å leve på det uten jobb ved siden av? Hva gjorde dere om sommeren uten å ta jobb? 

Anonymkode: a2170...16c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er det mange som klarer. Noen flytter hjem om sommeren, andre er bare økonomiske og holder seg til budsjettet sitt.

Skrevet

Det kommer helt an pø hvor billig bosted du finner. Finner du en studenthybel til 3500kr er det jo fult mulig å leve på 7800. Må du ut med 6000kr for hybel blir det værre. Men jeg kjenner en del som gjør det ja ;) De jobber alle ferier og sparer "jobbepengene", så de kan spe på med dem når det blir knapt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville nok aldri klart det. Leier på privat market i Oslo for 5500 i måneden og jobber i helger ved siden av studiene og sommerferien. Man skal tross alt klare å betale leien i både sommer- og juleferie. 

Går sikkert an dersom man er heldig og får leie for 3500 og sparer noen tusen i måneden for perioden man ikke får studielån. 

Anonymkode: 5d579...986

AnonymBruker
Skrevet

De jeg kjenner som får til dette, sier at det går helt fint å leve på studielån, men får gjerne flere tusen fra foreldrene sine i måneden.

Anonymkode: 6418f...ae7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte gjøre det i en kort periode mens jeg prøvde å finne en deltidsjobb som passet med studiene. Var et helvete, og jeg ble skikkelig deprimert, men jeg overlevde jo.

Anonymkode: dbeab...916

• Liker 1
Skrevet

Man får 7500 hver måned ja, men i august og januar får man nærmere 20 000. Hvis man er flink til å sette unna en del av disse pengene går det helt fin gjennom sommeren også.

Jeg har klart meg fint på studielånet til nå. Har husleie på 4000 i måneden, og ingen jobb.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde aldri greid det. Husleien min er på ca.5000 (har nettopp steget), og i tillegg kommer telefon, mat, klær osv. 

Jeg hadde greid det om jeg hadde levd på havregryn og pasta, men jeg bryr meg om helsen min så jeg spiser vanlig mat. 

Anonymkode: a56c0...bb2

AnonymBruker
Skrevet

Dessuten, så hadde det ikke gått om sommeren. Jeg har jobb!

AB over 

Anonymkode: a56c0...bb2

AnonymBruker
Skrevet

Ja, ifjor. Det gikk ,en det var trangt og livskvaliteten blir ikke akkurat på topp. Hadde 7900 i stipend/lån, og leie på 4600, også er det bøker, semesteravgift, mobilregning, busskort og mat + p piller. Blir det samme om sommeren, må jo sette av det man får i august og januar. Men ifjor gadd jeg ikke det der mer og skaffet meg 2 jobber og flyttet sammen med typen, bor nå i studentleilighet sammen, så det er billigere delt på 2 stk, + jobb hver helg + noen ukedager, - går veldig bra nå økonomisk, men går jo utover studiet å jobbe, det er jo fulltidsjobb i seg selv...

Anonymkode: 587f6...d7b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde dette et år med en husleie på 5500 kr. Nå får jeg ekstra stipend, så det hjelper en del. 

Anonymkode: 2efcb...3c1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lever på kun studielånet. Betaler 4700 i leie (strøm og alt inkludert), så da har jeg ca 3000 igjen. 1500 kr av dette går til mat. Betaler ikke mobilabonnement, og bor sentralt så jeg ikke trenger busskort. Dermed klarer jeg meg veldig fint med penger overs til fest og gøy, gaver, shopping og turer hjem. Sparer også storstipendet, og sper ut over året om det trengs.

Om sommeren skal jeg jobbe for å dekke husleia i juni og juli, da vi ikke får stipend.

Anonymkode: 8a076...629

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lever på kun studielånet. Betaler 4700 i leie (strøm og alt inkludert), så da har jeg ca 3000 igjen. 1500 kr av dette går til mat. Betaler ikke mobilabonnement, og bor sentralt så jeg ikke trenger busskort. Dermed klarer jeg meg veldig fint med penger overs til fest og gøy, gaver, shopping og turer hjem. Sparer også storstipendet, og sper ut over året om det trengs.

Om sommeren skal jeg jobbe for å dekke husleia i juni og juli, da vi ikke får stipend.

Anonymkode: 8a076...629

Da klarer du deg jo ikke 100% på studielånet dersom du å ha sommerjobb. 

Anonymkode: 5d579...986

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg studerte ett år uten å jobbe. Husleien var 3000 eller 3500 alt inkl. Så var det trening (199) og telefon (150-200) av faste utgifter hver måned. Gikk fint, levde bra. Brukte storstipendet til bøker og reiser til hjembyen osv. 

Anonymkode: d35c8...bcc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...