Gå til innhold

Min 5 år gammle sønn stjer og lyver

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et problem med min 5 år gammle sønn. Kan ta en ting og gangen:

Han er veldig fæl til og stjele i hjemmet, jeg forstår jo hvis det er noe spiselig som frister i skapet, for sånn er jo de fleste barn. Men problemet er at han stjeler andre ting, fks. Den ene telefonen min, som han har gjort i dag som han puttet i lomma og tok den med i bhg. Og andre gjenstander som han ikke skal ha tak i som han vet ikke er lov. Jeg har fortalt han gang på gang, at det ikke er lov og stjele, men han gjør det like vell.

Noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre for at han forstår at det er galt?

En annen ting er at han lyver en del, han har en enorm fantasi noe som har fått store konsekvenser den siste tiden, da han har fantasert og fortalt noe til bhg som de har reagert på, og de har og meldt oss til barneverntet pga dette. Jeg er kjempe fortvilet! 

Noen som har noen gode råd om hva jeg kan gjøre?

Anonymkode: 545b9...6e8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et vanlig prinsipp er jo belønning for rett adferd og at uønsket adferd får konsekvenser.

Hvordan man gjør dette i praksis vil variere mye. Men  belønning f.eks. med bruk av pad, evt god mat eller aktivitet sammen. Konsekvenser kan da være at belønningen ikke kommer, og andre goder som inndras.

Ofte fungerer den positive tilbakemeldingen best. Unger liker at foreldre er fornøyde med dem. Her er det lurt å tenke høyt sammen, kanskje sammen med noen utenfor familien.

I forhold til barnehagen og barnevernet kan der jo f.eks. foreslå Marte Meo veiledning. Det er en "skolering" for både foreldre og barn til å bedre hanskes med hverdagssituasjoner. Det fleste kommuner kan tilby dette. Barnevernet vil da oppleve at dere er samarbeidsvillige og prøver å finne en god løsning for barnet. 

For dere kan veiledningen være nyttig, den hjelper en til å se seg selv og familien med nye øyne, hvordan man kan styrke det som er bra og kanskje luke bort det som ikke er så bra.

• Liker 2
Skrevet

Mitt beste råd er å jobbe med barnevernet og barnehagen, vær åpen og ærlig på alle styrker og på de punkter hvor du kan trenge veiledning - som for eksempel i dette med å lære en femåring at det ikke er greit å ta ting bare fordi man vil ha dem (tror ikke stjele er et begrep for så små barn egentlig) og at man bør si det som det er selv om det ikke var noe man hadde lov til heller enn å prøve finne på ting osv. Foreldrerollen og dens tydelighet osv er ikke alltid enkel, selv om man tror man er flink kan man alltid få input til å bli bedre.

AnonymBruker
Skrevet

Når han er 5 år forstår de aller fleste at ikke det er OK å ta ting, så han gjør det nok for å fremprovosere en reaksjon. Ang barnevern og bhg så skal det vel ganske voldsomme historier til for at bhg reagerer, de hører jo mye rart, guttungen her er 4 og han hadde en periode hvor han fortalte at alle slo han. Særlig i bhg slo personalet han ofte, de andre barna og i bhg fortalte han at vi, besteforeldre, og venner hjemme slo han. 

Samarbeid med barnevern så skjønner de det nok om han lyver og fantaserer. 

Anonymkode: 378dd...d24

Skrevet

Jeg har vært i samme situasjon som deg, TS.

En klåfingra gutt med MYE fantasi :)

Det er ikke uvanlig. Jeg har en nevø med samme adferd nå. De er i en alder der de oppdager at de ikke trenger følge regler og de har plutselig ordets makt. Så misbruker de dette for å skape reaksjoner og oppnå goder.

Du få sikkert bedre råd fra andre enn hva jeg kan bidra med på de 3 minuttene jeg har til rådighet her, men ønsket å gi deg støtte på at det er veldig vanlig i den alderen. Mange har sånne faser. Med rette tiltak så roer det seg.

Skrevet

Stjel noe av han som han er glad i. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...