AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #1 Skrevet 12. mai 2017 Hei! Har aldri meldt noe til barnevernet før, men nå er jeg virkelig usikker på hva jeg burde gjøre og evt. Hvordan. Håper på kloke svar fra dere! Jeg og samboer hadde på et tidligere tidspunkt et vennepar med et barn som er like gammelt som vårt barn, der min samboer er barndomsvenn med mannen. Dette paret var vi jevnlig sammen med, og fant på diverse aktiviteter sammen med barna. Problemet er at de krangler høylytt foran oss alle, inne på resturanter, hjemme hos oss and what not... I fjor var vi på camping, og de kranglet noe voldsomt over at far ville ta seg en øl og at de hadde glemt av bleier til barnet. Det hele endte med at mor tok barnet med seg og kjørte bort i sinne. En annen gang, dog. Uten barn ble mor så sint på en parkeringsplass at hun sparket av speil på sin egen bil, rev ut barnestol.... Far roet henne ned, og hun latet som ingenting hadde skjedd. Slike ting har skjedd gjentatte ganger, og hver gang vi var sammen med dem var det småkrangling, kommentarer eller høylytt kranling. Jeg lurer virkelig på hvordan de er hjemme når de er sånn foran oss. Paret "bor ikke sammen", har iallefall ikke registrert samme adresse og har hver sin leilighet pga stønader til mor. De har hatt et av-og-på forhold, dette pga. Mye kranling og bråk. Når det ble slutt sist var far til barnet mye hos oss, mor trakk seg litt unna. Han kunne dele mye, men tar ikke alt dette for god fisk iom. At det var konflikter med mor på dette tidspunktet. Men han fortalte mye om seg selv som jeg hvertfall forstår at er sant. B.la at begge sliter med temperament, og at når de blir sint slåss de ofte. Far har veltet bord og rassert leilighet mens barnet sov, mor har kastet tallerkener etter far og generelt mye bråk og vold. Far understreker at dette aldri har foregått mens barnet har vært tilstede, eller at h*n noen gang har våknet av bråket, men dette har jeg faktisk liten tro på?? Begge hoppet inn i nye forhold etter et par uker, og barnet ble introdusert for nye partnere fra begge "parter", -hjemme hos mor var nye kjæresten, og hos far var de sjeldent hjemme hos far ved samvær-men hos nye kjæresten som har 2 barn. Under perioden det var slutt tror jeg det var vanskelig for mor.. hun festet hver barnefrihelg, og hadde hun ikke barnefrihelg var barnet nesten hver gang hos annen familie. Nå har foreldrene til barnet blitt sammen igjen, og jeg er redd det er samme ulla på nytt, uten noen bedring. Vi har ikke lenger mye kontakt med paret, mor har satt krav om at far ikke lenger får ha kontakt med iallefall meg.. Dette pga. Han var mye hos oss når det var slutt. Jeg vil legge til at barnet tilsynelatende er et trygt barn, høyt og lavt, tillitsfull og glad. Alltid ren og stelt, har faste rutiner osv.. Men de har noen merkelige måter å lære barnet rett og galt på, i tillegg til at de ikke skåner barnet for deres konflikter. (F.eks når barnet slår truer de barnet med å slå tilbake, for å vise at det ikke er noe gøy..) Jeg synes det hele er en utrolig vanskelig situasjon, også fordi min samboer er venn med barnets far.. men jeg har vondt av barnet. Jeg håpet det kom til å bli bedre når de gjorde det slutt, at det var de to sammen som var problemet. Har derfor ventet å sett ann litt.. Nå har vi jo ikke lenger kontakt og jeg lurer fælt på hvordan barnet har det. Er redd for at det for paret kommer til å se ut som en "hevnaksjon" fra min side, men det er det absolutt ikke- jeg kjenner bare jeg er bekymret! Hva ville DU gjort? Anonymkode: a422d...8f1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #2 Skrevet 12. mai 2017 Ville meldt ifra annonymt, evt ringt inn annonymt å forhøre deg. Skriv bråk, krangling i hjemmet forran barna. Hadde også sakt ifra direkte til de om de satt å kranglet forran oss. Krangle kan de gjøre når de er alene😤😡 Anonymkode: f921d...72c
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #3 Skrevet 12. mai 2017 Ikke noe å tvile på, send en melding. Det betyr ikke at barnet blir tatt fra de, men de kan få tilbud om sinnemestringskurs og familiehverdag... samlivskurs osv? Problemet er nok dårlig samarbeid med foreldrene og dermed oppbygd sinne. Det er neppe noe fare for at barnet blir skadet fysisk, men psykisk - barn blir redde når foreldrene er så sinte.. og usikre. Og de lærer av foreldrene, slik at de selv agerer slik fysisk. En dårlig sirkel. De bør få hjelp! Anonymkode: ac319...978 1
Vera Vinge Skrevet 12. mai 2017 #4 Skrevet 12. mai 2017 Jeg ville absolutt ringt barnevernet. Ring anonymt for å forhøre deg, og hør hva de sier, men dette høres ut som en klar melding, slik du beskriver det. Den type krangling med kasting, velting av møbler, slåssing mens barnet er i huset, høres ikke bra ut. Det er klart barnet får med seg dette. Og så true barnet med å slå - nei, dette høres ikke bra ut.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #5 Skrevet 12. mai 2017 Barnet blir ikke tatt fra dem pga slike ting, så det skal du ikke bekymre deg for. Det som mest sannsynlig vil skje er at de blir pålagt å ta kurs i forhold til sinnemestring og konflikthåndtering fks. Anonymkode: 08f13...9e8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå