Gå til innhold

Hvor mye bidrar dere økonomisk når barna er ferdig på VGS?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som tittelen viser hvor mye bidrar dere økonomisk etter barna er ferdige på VGS? Jeg mener da at de skal begynne å klare seg selv, det er det jeg har oppdratt de til, men mine venninner synes jeg er en forferdelig mamma som ikke betaler husleia til min datter. Hun skal studere til høsten og vil da få studielån. Jeg mener at hun må finne seg en sommerjobb og en helgejobb når hun studerer. Jeg kommer til å bidra med togbilletter, sende med litt mat og noen shoppingrunder i ny og ne. Men i all hovedsak mener jeg hun skal klare seg selv. Er jeg en forferdelig mamma?

Anonymkode: 758be...1e1

• Liker 14
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Men jeg skal bidra med alt jeg kan bidra med, håper min slipper studielån.

Anonymkode: 1d3e2...f88

• Liker 1
Skrevet

Absolutt ikke! Jeg som lærling (har da like mye penger som en som får studielån og stipend) måtte klare meg selv. Mamma betalte billetter hjem til meg, kjøpte ting til meg når vi var på shopping. Besøkte hun meg så betalte hun mat. Noe hun fremdeles gjør 😂  Men alt annet sto jeg for selv. Dette har lært meg mye om livet og penger.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer til å bidra med det jeg kan. Enten det er husleie eller shoppingrunder...

Anonymkode: f3dd9...34b

• Liker 2
Skrevet

Må legge til at jeg fikk stipend/lån av Lånekassen også! Så sitter igjenn med lån i dag. Men det klarer jeg fint å betale! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som tittelen viser hvor mye bidrar dere økonomisk etter barna er ferdige på VGS? Jeg mener da at de skal begynne å klare seg selv, det er det jeg har oppdratt de til, men mine venninner synes jeg er en forferdelig mamma som ikke betaler husleia til min datter. Hun skal studere til høsten og vil da få studielån. Jeg mener at hun må finne seg en sommerjobb og en helgejobb når hun studerer. Jeg kommer til å bidra med togbilletter, sende med litt mat og noen shoppingrunder i ny og ne. Men i all hovedsak mener jeg hun skal klare seg selv. Er jeg en forferdelig mamma?

Anonymkode: 758be...1e1

Jeg synes dette høres MEGET fornuftig ut! 

Vi planlegger og å gjøre det slik når våre barn skal studere. De må lære å stå på egne ben, beregne pengebruken selv. Vi har spart opp penger så vi kunne betalt husleia, men de skal lære klare seg selv og ønsker heller betale ned studielånet for dem når de er ferdige! 

Du er en flott mamma som gir datteren erfaringer som gjør at hun sannsynligvis vil ha god kontroll på økonomien som voksen! 

Anonymkode: e4205...42c

• Liker 9
Skrevet

Min plan er å la barna stå på egne ben økonomisk fra de er ferdige med vgs. (Og la de gradvis få mer økonomisk ansvar leeenge før den tid)

Verdien av arbeid, penger, studier og lån er viktig å erfare.

• Liker 3
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei.

Men jeg skal bidra med alt jeg kan bidra med, håper min slipper studielån.

Anonymkode: 1d3e2...f88

Hva er nå så ille med studielån?

• Liker 4
Skrevet

Er ikke forelder, men student. Foreldrene mine bidrar med flybilletter. De har råd til å betale/hjelpe meg med husleie ol., men får ikke noe. Helt greit, de har bidratt i 18 år så jeg synes det er helt rettferdig. Kjenner selvfølgelig litt på det når jeg har venner som har det mye enklere økonomisk, og vil ha det enklere i mange år fremover siden de ikke trenger å ta opp så mye lån. Kjipt og snu på hver krone når vennene kan reise til Syden liksom, men får vel også råd en gang i tiden :unsure:

Skrevet

Da jeg var ferdig på VGS hjalp Pappa meg som garantist på lån slik at jeg fikk kjøpt meg leilighet (det var ikke aktuelt å bo hjemme). Han hjalp meg i tillegg med ca 4000 i måneden mens jeg studerte. Veldig klar over at jeg på mange måter er heldig som hadde en Pappa som hadde mulighet til å hjelpe meg på denne måten.

• Liker 1
Skrevet

Akkurat slik gjorde vi det med våre to.  Vi bidro IKKE med alt vi kunne!  Begge tok opp studielån og skaffet seg ekstrajobber.  De betalte også husleie, selv om vi eide leiligheten. 

Har aldri ønsket at barna våre skulle komme for lett til alt.  Det var en bevisst holdning, spesielt da de var unge, som vi ser i dag var klokt. 

AnonymBruker
Skrevet

Kommer selv til å bidra til eventuelle billetter, mat og shopping om jeg hsr mulighet. 

Anonymkode: 22100...c95

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har egentlig veldig god råd, men vi kommer til å la barna stå på egne ben så godt det er mulig. Verdien av å jobbe, tjene penger og forvalte egen økonomi er en del av det å bli selvstendig voksen. De har begge hatt småjobber ved siden av vgs og sommerjobb på ungdomsskolen. Akkurat som vi gjorde. 

Anonymkode: 378e8...d5d

AnonymBruker
Skrevet

Når man er ferdig med videregående så bør man da ha lært å klare seg selv.. 

flyttet selv hjemmefra som 15 åring og har alltid betalt alt selv, ingen unntak! 

Anonymkode: 11c64...124

• Liker 1
Gjest Jessica
Skrevet

Jeg kommer nok til å hjelpe til med litt mat, kanskje mobil abonnement og slikt. Viktig også at mine barn lærer verdien av jobb og god økonomi.  Men å hjelpe vil jeg uansett gjøre.  

AnonymBruker
Skrevet

Foreldrene mine gjorde det samme som du tenker. De forventet at jeg skaffet meg jobb ved studiene. Husleie og sånt betalte jeg selv. De overførte noen hundrelapper i blant, kjøpte litt mat, togbilletter, en tur på ikea når jeg flyttet og sånt. Men det var ikke snakk om flere tusen i mnd. Jeg klarte meg jo fint på studielån og deltidsjobb ved å ha oversikt over økonomien.

De studentene jeg kjente som fikk penger til husleie og sånn sparte jo ikke akkurat pengene som ble til overs.. Så jeg så ikke poenget. Da kan man heller legge inn penger på en lukket konto som skal til boligkjøp når studenten kommer dit.

Anonymkode: a0c82...35c

• Liker 1
Skrevet

Du er på ingen måte noen forferdelig mamma, men det er heller ikke de som velger annerledes ved å bidra økonomisk til sine voksne barn. Dette er noe foreldrene må velge selv (dersom de har mulighet til å velge mtp økonomi selvsagt), det er ikke noe rett eller galt. Det å lære ungene privatøkonomi og å innprente sunt bondevett håper jeg da foreldre i begge leire (og alle midt imellom) uansett gjør. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan fortelle om min erfaring som student :)

Jeg bor veldig langt fra foreldrene mine, men når jeg skal hjem til jul og sommer så skaffer de tog- eller flybilletter til meg. det har også hendt at de har overrasket meg med en hjemtur kun for en langhelg også, noe som er veldig koselig. Foreldrene mine har midler nok til å la meg slippe å ta studielån og mye mer, men hvorfor skal de det? Jeg tror i alle fall at man lærer mer av å lære å stå på egne ben, og studielånet er absolutt ikke noe negativt. 
Kan nevne at det første året jeg flyttet til Oslo (dyrt!) så betalte de telefonabonnement og månedskort slik at jeg ville ha en litt mykere overgang, og de første månedene da jeg ikke fant noen ekstrajobb ved siden av ga de meg 500-1000 kr i måneden. Ellers besøker de meg 1-3 ganger i året og da fyller de opp kjøleskapet :) 

Kan vel kanskje nevne at de kjøpte diverse til meg på Ikea da jeg flyttet ut, overrasket meg med noen hundrelapper på konto rundt jul, påske og sommeren, og fikk tilbud om å bli med på ferie i sommerferien. Veldig takknemlig :) 

Anonymkode: 6b5cb...740

AnonymBruker
Skrevet

Mitt eldste barn begynner å studere til høsten, og vi kommer ikke til å sponse veldig mye. Jeg ønsker at mine barn skal bli selvstendige, og evne til å stå på egne ben. Vi er heller ikke i en økonomisk situasjon hvor vi kan ta på oss en så stor forpliktelse (vi har flere barn, og risikerer å ha tre studenter samtidig..).

Jeg tenker hjemreiser, fylling av kjøleskap, litt klær og litt på vipps av og til, er det vi kommer til å bidra med.

Anonymkode: 70b8a...eda

AnonymBruker
Skrevet

Vi bidrar med ca. 3000 i mnd, og så betaler vi ting som hjemreise, tannlege, telefonregning etc. Hun er student i Oslo og kan ikke leve på studielån. Hun er flink og jobber noe ved siden av, men det blir jo ikke nok. 

Når hun får seg fulltidsjobb kommer vi til å trekke oss helt ut, da får hun stå på egne ben, men som student trenger hun enda foreldrestøtte. 

Anonymkode: c2d78...9a4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...