Gå til innhold

Hvor friske var dere i 3. Trimester?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg ser nå at jeg har vært ganske uforberedt på hva det ville si å være gravid.  Er i uke 30 nå og har ikke sovet på 4 uker, har så vondt i kroppen! Har ligget på sofaen med smerter  siden uke 15 ca. Føler at kroppen min har forrådt meg og at den er skikkelig dårlig på å være gravid. Ingen i helsevesenet reagerer på dette, så det må visst være ganske vanlig å være invalid i svangerskapet?

Føler meg som verdens verste person hver gang jeg hører om andre gravide sprette rundt på trening etc. Hvor vanlig er dette? 

Anonymkode: 5fdf5...db4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har prøvd meg i begge ender av skalaen. Jeg har vært høygravid og nærmest upåvirket av svangerskapet. Kunne trene, være sosial, sovet godt, ingen smerter osv. I det siste svangerskapet har jeg vært veldig smertepåvirket av rygg og bekkensmerter. Stort sett bare kunnet ligge på sofaen eller i en lenestol. 

Vil vel tro de fleste er et sted midt i mellom. 

Anonymkode: 90d12...5f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er i tredje trimester nå. Fungerer dårlig. Hatt hyperemesis hele svangerskapet og derfor vært sykemeldt. Plagene har det kommet flere og flere av underveis. For øyeblikket er det den evige kvalmen, dårlig matlyst, bekkensmerter, vond rygg, dårlig/ ikke eksisterende søvn, utslitt hele tiden, lavt blodtrykk, kynnere, mensensmerter, nedpress.. 

Og selvsagt at alt er svært tungt. Vært ute av huset en gang de siste to ukene. Orker i grunn ingenting annet enn  det absolutt nødvendige. Er vel også på grensen til deprimert. Dritt lei og veldig klar for fødsel! 

Heldigvis husker jeg fra sist at det går over. Var ikke så sikker på det sist. 

Lykke til på slutten her! Vi kommer i mål til slutt! Selv om veien virker evig. 

Anonymkode: e33de...674

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er i tredje trimester nå. Fungerer dårlig. Hatt hyperemesis hele svangerskapet og derfor vært sykemeldt. Plagene har det kommet flere og flere av underveis. For øyeblikket er det den evige kvalmen, dårlig matlyst, bekkensmerter, vond rygg, dårlig/ ikke eksisterende søvn, utslitt hele tiden, lavt blodtrykk, kynnere, mensensmerter, nedpress.. 

Og selvsagt at alt er svært tungt. Vært ute av huset en gang de siste to ukene. Orker i grunn ingenting annet enn  det absolutt nødvendige. Er vel også på grensen til deprimert. Dritt lei og veldig klar for fødsel! 

Heldigvis husker jeg fra sist at det går over. Var ikke så sikker på det sist. 

Lykke til på slutten her! Vi kommer i mål til slutt! Selv om veien virker evig. 

Anonymkode: e33de...674

Jeg også er så sykt klar for fødsel! Folk spør meg hele tiden om jeg gruer meg, men det gjør jeg ikke i det hele tatt, fødsel betyr jo bare at denne 'evige' seigpiningen er over :hjerte: 

ts

Anonymkode: 5fdf5...db4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge deler. Generelt helt ok, men har også vært helt krøplet av bekkenløsning der hver dag var full av smerter. Men det er jo så kort tid, bare å suck it up and deal. Men jeg er glad jeg ikke har hatt for eksempel hypermesis eller svangerskapskløe, det fremstår som ganske uoverkommelig. Men smerter takler jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Føler meg nesten akkurat som før jeg ble gravid. Er helt frisk, ingen smerter. 

Anonymkode: f6f81...307

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er nå i tredje trimester og har det helt j..... Mangel på søvn og overskudd. Er konstant trøtt. Vondt i ryggen og leggkramper. Magen er i veien hele tiden. Å trene har vært helt uaktuelt for meg. Gleder meg til å få ut lille gull.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt jævlig i første trimester, noe bedre i 2. og perfekt i 3. trimester. Kan gå sånt gravid i evigheter :) Har faktisk termin i dag.

Anonymkode: c4bc7...865

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med nr 1 og nr 3 var jeg i ganske god form. Mye halsbrann om natten som ødela nattesøvnen, men i og med at energinivået likevel var veldig bra var den generelle formen fin. Med nr 2 var jeg helt energiløs og orket ingenting. Husker tredje trimester som kjempelangt for jeg var bare trøtt og sliten hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen er dessverre mer uheldige enn andre. Jeg var i toppform begge svangerskap, jordmor var overrasket over at jeg jobbet 100% hele andre svangerskapet. Det var visst ikke så vanlig. Malte soverommet vårt to-tre uker før termin og måkte snø dagen før jeg fødte. Jeg har vært heldig, ikke flink.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var frisk. Hadde rolige dager etter jobb og ikke kapasitet til store prosjekter, og søvnen ble litt forstyrret, men det var en fin tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er frisk og sprek og har det bra, er i uke 39. Men hadde ikke kunnet trene, bare jeg prøver å gå rolig på tur får jeg sterke kynnere som gjør at jeg må stoppe opp. Og blir mye fortere andpusten og tilogmed svimmel om jeg prøver meg på mye aktivitet. Føler meg veldig heldig uansett. 

Anonymkode: fed99...69d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første svangerskap var som en drøm; bortsett fra intens kvalme første trimester hadde jeg ingen plager eller merket noe til graviditeten utover litt større mage og bevegelse inni der. Trente hele veien og alt var helt fint!

Rett etter forrige svangerskap fikk jeg påvist slitasjegikt i bekkenet og dette svangerskapet har jeg hatt så forferdelig vondt i bekkenet at jeg til ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg. Etter jobb har jeg bare lyst å gråte.. Er nå 37 uker og har blitt sykemeldt for jeg føler jeg ikke klarer mer. Er hjemme med ungen på 20 mnd på dagtid (vi har ikke fått bhgplass) og jobber over 100% på kveld og helg. Sluttet å løpe i uke 28 eller når det var fordi alt var bare vondt. Har fått henvisning til fysio, men med 8 uker venteliste har jeg jo født før jeg får hjelp der. :ler:

Så.. det er ganske forskjellig, tror jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg var i veldig god form, tok husvask og gikk tur bare noen timer før fødsel. Men når jeg ser på andre rundt meg som har blitt gravide etterpå så ser jeg jo at jeg var veldig heldig. Virker som om de fleste sliter med enten søvn, rygg, bekkenløsning eller alt på en gang.

Anonymkode: c0147...f1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er i uke 34 nå og har slitt med bekkenet siden positiv test. Sover dårlig og har dager der jeg omtrent ikke kommer ut av senga. Har også en på 2 som krever sitt. Jobber litt, kun for hodet sin del, men kjenner jeg gleder meg til permisjon om tre uker. Hadde ikke hatt sjans til å trene i svangerskapet slik jeg gjorde før jeg ble gravid.

Anonymkode: a601d...3bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Med nr 1 og nr 2 ble jeg sykemeldt i uke 31 pga  hemmende symfyseløsning. Nå med nr 3 er jeg i 100% og toppform, uke 32. Føler meg såklart tung, men alt i alt frisk.

Anonymkode: 93b5a...e9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

100% jobb* skulle det stå over.

Anonymkode: 93b5a...e9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Var ganske heldig med førstemann og var i ok form, klarte å gå litt småturer iallfall samt jobbe. Men kvalmen kom tilbake for fullt i siste trimester og bekkenet begynte å skrante helt på slutten. Slet også med at babyen stanget hodet opp i ribbeina mine pga seteleie og kunne ikke sitte framoverlent for det gjorde så hinsides vondt. Så kontorjobb var ganske upraktisk. Var fryktelig sliten og sovnet i sju-åttetiden på kvelden etter jobb. Hadde ikke noe liv! Tungt var det og, var godt å få babyen ut og kunne snu seg i senga igjen og ta på sokkene selv :fnise: men det ble visst fort glemt, siden vi prøver på to tette om dagen :P 

Anonymkode: 68e1b...055

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Var i veldig fin form hele svangerskapet. Jobbet 100 % helt frem til permisjon (mer også i første og andre trimester). Gikk turer og trente litt gravid-yoga, men turene ble naturligvis kortere og kortere mot slutten. Omtrent fra jeg gikk ut i permisjon føltes det laaaangt å gå et par km for jeg var så stor og tung. Bekkenet og ryggen slet litt, og jeg følte magemusklene ikke lengre greide å holde magen på plass :P

Jeg var nok veldig heldig med formen, men var også sterk og i god form før svangerskapet, noe jeg tror er en fordel.

Anonymkode: e2361...fc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var i veldig fin form hele svangerskapet. Jobbet 100 % helt frem til permisjon (mer også i første og andre trimester). Gikk turer og trente litt gravid-yoga, men turene ble naturligvis kortere og kortere mot slutten. Omtrent fra jeg gikk ut i permisjon føltes det laaaangt å gå et par km for jeg var så stor og tung. Bekkenet og ryggen slet litt, og jeg følte magemusklene ikke lengre greide å holde magen på plass :P

Jeg var nok veldig heldig med formen, men var også sterk og i god form før svangerskapet, noe jeg tror er en fordel.

Anonymkode: e2361...fc0

Mens jeg var utrent og feit første svangerskap og hadde ikke et eneste problem og var på grillfest halve natten to dager før fødsel i ule 42. 

Form har ingenting å si for om man er dårlig eller ikke. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...