Gå til innhold

Kyniske nordmenn

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=260252

Dette er noe av det mest provoserende jeg har vært borti..Bør de ikke være glade for å være i live? Bør de ikke vise forståelse for at det faktisk er unntakstilstand der nede nå? Har de ingen medfølelse med alle de omkommne??

Joda, de er sikkert redde og oppskaket..men som sagt, de burde være glade for at de slapp unna med skrekken. Og hvorfor ikke benytte tiden der nede til å hjelpe? Det er garantert både sykepleiere og leger blant dem..

Er vi virkelig så kyniske? Jeg blir skremt..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er vi virkelig så kyniske? Jeg blir skremt..

Hvem er "vi"? Du vet vel at medier vinkler ting som de vil, og at en slik artikkel slett ikke trenger å være representative for de som er der?

Gjest Anonymous
Skrevet

Stakkar deg..ble du provosert...der du sitter i ditt trygge hjem..og leser nyheter.

Ikke døm mennesker der du på ingen måte kan sette deg inn i situasjonen de er i...... :evil:

Skrevet

Må si meg litt enig med trådstarter jeg.......... :-?

"Vi nordmenn" har en lei tendens til å klage for mye......... Og dessverre er det slik at de som har minst å klage for - er de som roper høyest :roll:

Denne uttalelsen gjelder IKKE den situasjonen som nå har oppstått i Sør-Asia - det har jeg ingen forutsetning for å gjøre......... men sånn generellt.

Skjønner jo at folk som befinner seg i katastrofe-områdene er fortvilet, men man må jo prioritere "tøft" i den situasjonen som er oppstått. Det er grusomme skildringer vi får servert flere ganger om dagen.......... og for oss som sitter "trygt her i Norge" kan det nok være lett å kritisere.

Skrevet

Redde fortvilte mennesker sier og gjør mye rart. Det er en naturlig reaksjon.

Skrevet

Nå sier ikke jeg at dette er noen fasit, men de som reiser via reiseselskap pleier som regel å være "avhengig" av selskapets representanter dersom noe går feil. Personlig foretrekker jeg å ordne flyreise og opphold selv, og foretrekker selvstendigheten dette medfører. Men jeg kan forstå at de som reiser med et reiseselskap vil komme i kontakt med representanter for å få info i et land de har lite "peil" på. Gjelder sikkert ikke alle nordmenn som er der nede, men endog. Så jeg må si meg delvis enig med trådstarter og delvis enig med "opposisjonen". :wink:

Skrevet

Dette blir på nivå med de som fikk ødelagt masse under flommen i høst og kjefter på Veivesenet for dårlig vær.

Man tar den første og den beste, sånn er det bare.

Vi skal også huske på at de ser et annet bilde enn vi som står utenfor og blir pepret med katastrofebilder fra mange steder i Asia. De kan umulig ane omfanget av det som har skjedd andre steder.

Skrevet

Jeg tolket innlegget i VG slik at de var forbannet fordi selskapene ikke var tilstede. Dvs med informasjon, etc etc! Kan jo forstå det igrunn! Hvem skal man henvende seg til ellers i en slik situasjon?

En katastrofe har skjedd.. Utrolig vondt å se på nyhetene..

Oppfordrer ALLE til å støtte Røde Kors eller andre hjelpe organisasjoner!!!

Skrevet
Jeg tolket innlegget i VG slik at de var forbannet fordi selskapene ikke var tilstede. Dvs med informasjon, etc etc! Kan jo forstå det igrunn! Hvem skal man henvende seg til ellers i en slik situasjon?

Vel, når reiseledere også dør, så er det jo ikke så rart at det ikke er så lett for dem å kunne fikse og ordne alt på pletten....

Skrevet

Ja - reiseledere og representanter for reiseselskap er helt sikkert også blant de omkomne.

Og reiseselskapene/repr bare MÅ prioritere.........

Jeg tenker at de tar først hånd om de som trenger det mest............ også må andre komme i andre rekke. Men det kan jo jeg si som sitter trygt her i Norge.

Uansett - jeg tror alle gjør som best de kan.

Og hvordan skal det kunne forsvares at info til de som sitter "noenlunde" trygt er viktigere enn å finne foreldrene til et barn som vandrer alene rundt i et fremmed land.

Som en sa lenger her oppe - de som kritiserer kan umulig vite/skjønne/fatte omfanget av katastrofen.

Og DET må vi tilgi dem - vi sier alle ting vi ikke mener når vi er redde eller i en presset situasjson.

En annen ting er at media slår dette opp i avisene............. DET burde de holde seg "for gode" til.

Tenk deg - at DITT barn vandrer rundt alene i en ukjent verden - og leter etter mor og far :cry:

Skrevet

Vel, når reiseledere også dør, så er det jo ikke så rart at det ikke er så lett for dem å kunne fikse og ordne alt på pletten....

Det har du helt rett i!!!!

Skrevet

Jeg forstår at det nok ikke er så lett å beholde fatningen når slike ting skjer, likevel reagerer jeg på at turister klager over reiseselskapene og at de vil hjem a.s.a.p.

De bør være lykkelige over å i det hele tatt være i live, og heller fokusere på de som faktisk ikke kan sette seg på et fly og reise vekk fra alt sammen - de som faktisk bor der, som i utgangspunktet hadde lite, men som nå har ingenting igjen.

Skrevet

Leste nylig at flyplassene får inn folk som kommer i badebukser og bikini, uten penger eller pass. De vil ikke ha mat eller klær, men vil bare komme seg på et fly hjem.

Tror nok ikke det er så lett å tenke på andre enn seg selv og sine i en slik situasjon.

Gjest Anonymous
Skrevet

Alle parter er i en frustrerende tilstand. Mangel på info er viktig, men vanskelig å gi. Ikke virker tlf til tider og ikke kommer det folk frem.

Hva om de fra selskapene er omkommet?

Man kan tenke seg hvilke tilstand turister er i nå...noen er skadet, noen leter etter sine, noen har mistet sine. De sitter der uten penger og klær og ingen plass og bo.

en plass må frustrasjonen komme ut......

Så kan en mene hva en vil om selskapene. jeg ble provosert andre juledag over at Star-tour på tv sier at man kan se på det som en syklon og når strendene er ryddet kan man reise igjen.

I går ble det bestemt at turene til de berørte områdene er stoppet frem til 9 januar. Halooooooooo, hva tenker de med?

en ting er å rydde stranden, men det vil ta tid å bygge opp og ikke minst døde som vil dukke opp.

hva med befolkningen? Nå får de stenge resten av sesongen til de berørte plasser. er det noen som er intr. i å reise til en plass som er så ødelagt?

Skrevet
I går ble det bestemt at turene til de berørte områdene er stoppet frem til 9 januar. Halooooooooo, hva tenker de med?  

en ting er å rydde stranden, men det vil ta tid å bygge opp og ikke minst døde som vil dukke opp.  

hva med befolkningen? Nå får de stenge resten av sesongen til de berørte plasser. er det noen som er intr. i å reise til en plass som er så ødelagt?

Selskapene skal også tjene penger, og de stenger derfor ikke lenger enn nødvendig fordi det betyr at alle skal få penger tilbake. Helt vanlig ved naturkatastrofer. Folk har reiseforsikringer (får man håpe, ellers er de jo dumme) som da vil dekke avlysningen.

Alle steder er jo heller ikke like hardt rammet. Finnes områder av indonesie som ikke er berørt.

Gjest Anonymous
Skrevet

Selskapene skal også tjene penger, og de stenger derfor ikke lenger enn nødvendig fordi det betyr at alle skal få penger tilbake. Helt vanlig ved naturkatastrofer. Folk har reiseforsikringer (får man håpe, ellers er de jo dumme) som da vil dekke avlysningen.

Les hva jeg skriver. De berørte områder skriver jeg. jeg nevner ikke de plasser som man kan reise til.

ja, akkurat. De skal tjene penger. Mulig det ikke er gått opp for de hvor fattelig denne katastrofen har rammet.

En annen ting er at frustrasjonen er stor er at de har unge reiseledere. Unge uerfarne folk. Ha skal de egentlig gjøre+ de sitter i en like fortvilt situason som turistene der nede.

Alle steder er jo heller ikke like hardt rammet. Finnes områder av indonesie som ikke er berørt.

Skrevet

Saken er at de kan jo ikke nå sitte og vurdere hvordan noe er om flere uker. Nå er det unntakstilstand, det er det ikke nødvendigvis om noen uker. Og da KAN folk dra. Selv ville jeg nok ikke dratt, men det kommer jo ann på hvor man skal osv.

Selvfølgelig er selskapene opptatt av å tjene penger. Jeg skjønner godt at de ikke ønsker å gå konkurs i ren idealisme. Folk trenger jo ikke dra selv om de kan. De får bare ikke igjen pengene på samme vis.

Gjest Anonymous
Skrevet

Etter den infoen jeg sitter med nå, så skal jeg garantere deg at det ikke blir noen turer til phuket, kao lak den 9 januar.

patong er rasert. Kao lak er en dødsmark som er borte. Phi Phi er rasert.

Det blir turer til pattaya, bankok som ikke er berørt.

Synes ikke synd på selskapene. De kan gå over lik for å tjene penger. befolkningen som lever av turismen som er skadelidende her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...