AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #1 Skrevet 11. mai 2017 Jeg er i midten av 20 årene, og jobber med å bli ferdig med bacheloren min. Når jeg var yngre jobbet jeg ved siden av VGS (sånn typisk McDonalds, etc). Det er snakk om 2 forskjellige jobber. Alt av attester lå hos mamma i en perm jeg hadde med viktige dokumenter. Kanskje dumt å la noe ligge hos noen andre, men syntes det var tryggere der enn at jeg tok det med meg på hybel i en annen by. For 1 år siden døde mamma. Jeg klarte ikke pakke ut av leiligheten, så det gjorde broren min + familie. Jeg tok sorgen veldig tungt, så tenkte ikke over at kanskje det var noe viktig der jeg måtte ha. Tenkte vel at broren min kom til å ta vare på det som han så kanskje var viktig for meg (noe han har altså, bilder, bamser, minner, etc). Men denne permen er altså borte. Jeg har forsøkt å spørre, men han sier at han ikke kan huske den, og at den kan ha blitt kastet. Leiligheten er kjøpt av noen nye nå, så er ikke mulig å gå å lete. Men disse attestene kom jeg til å tenke på nå. Hvor viktig er de? Kan jeg ta kontakt med mine tidligere arbeidsplasser å spørre om ny? Ser at de jeg hadde som sjef nå har sluttet, og også mine gamle kollegaer. Er jo typiske jobber med mye gjennomtrekk. Noe jeg kan gjøre her? Anonymkode: cfdbb...d12
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #2 Skrevet 11. mai 2017 De har nok i systemet at du jobbet der. Jeg mistet alle attestene mine en gang (hadde de i en mappe som jeg mistet ute på et vis), begynte å jobbe i kommunen etter mange år og da sendte jeg mail til alle de gamle arbeidsplassene mine sånn 7 år tilbake i tid. Måtte ha de for ansiennitet. Ikke så uvanlig tror jeg. Anonymkode: 8ae1d...d9c
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #3 Skrevet 11. mai 2017 Er disse attestene viktige for videre jobbsøking da? Anonymkode: 728c1...e69
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #4 Skrevet 11. mai 2017 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er disse attestene viktige for videre jobbsøking da? Anonymkode: 728c1...e69 TS her Det vet jeg egentlig ikke, men ser jo kanskje litt rart ut at de står på CVen men at jeg ikke har attester derifra.. Anonymkode: cfdbb...d12
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #5 Skrevet 11. mai 2017 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her Det vet jeg egentlig ikke, men ser jo kanskje litt rart ut at de står på CVen men at jeg ikke har attester derifra.. Anonymkode: cfdbb...d12 Hvorfor? Jeg ville heller tenkt det var overflødig at du inkluderer attester fra jobber du har hatt ved siden av VGS som overhodet ikke er relevant for utdanningen din. Anonymkode: 728c1...e69
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #6 Skrevet 12. mai 2017 Jeg ble ferdig utdannet for et år siden og da jeg søkte jobb viste jeg aldri attester fra noen av jobbene mine fra ungdomsårene. Kun hatt noen som referanser. Attester ble aldri etterspurt på noen av intervjuene mine. Tenker attestene er viktig om du har opparbeidet deg noe spesiell kunnskap på den arbeidsplassen som du kan få bruk for senere. 15 år etter en sluttet er det kanskje ikke like aktuelt å ha en referanse fra det arbeidsstedet, og da kan det jo være greit med en attest som beviser at du har jobbet der. Om jeg skulle lyge på meg å ha jobbet på Burger King eller i en barnehage under studiene spiller ikke det så stor rolle for arbeidsgiver (kompetansemessig om du ikke søker jobb innenfor disse områdene). Anonymkode: 990d0...842
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå