Gå til innhold

Menstruasjonssmerter - legeattest

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har i flere år vært plaget av meget sterke menstruasjonssmerter, så sterke at jeg ved flere anledninger har vært nær ved å besvime. Jeg har vært plaget med feber, hodepine og kramper under menstruasjonen. Nå er jeg endelig (nesten) kvitt problemet. :danse:

Saken er den, at jeg på grunn av disse smertene gikk glipp av ganske mange dager på vgs. Jeg har ikke legeerklering fra denne tiden, og jeg er redd for at jeg ikke kommer inn på den skolen jeg vil på grunn av dette fraværet. Det ville jo vært svært trist om mine mensplager skulle hindre meg i å få drømmeyrket...

Er det mulig å få skrevet en legeerklering i ettertid? Mens det sto på tenkte jeg ikke så mye på det, karakterene var gode på tross av disse dagene jeg lå hjemme og prøvde å ikke besvime...

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom du har samme lege eller tilgang til journalene som ble ført på den tiden og disse faktisk dokumenterer tilstanden/problemet vil du nok få, om ikke en legeattest på fravær, så i det minste en erklæring på de faktiske forhold.

Men hvis du søker høyere utdanning etter fullført videregående så har vel ikke fraværet noe å si så lenge man har stått i alle fag og har studiekompetanse?

Skrevet

Problemet er at jeg ikke gikk til legen på grunn av disse problemene mens jeg gikk på skolen... Jeg tenkte hele tiden at "Det går nok over av seg selv"... Prøvde en masse naturprodukter og spiste smertestillende til den store gullmedaljen...

Her er det snakk om en privatskole, og jeg vet at jeg vil få spørsmål ang. fraværet.

Gjest Anonymous
Skrevet

Tror nok ikke du kan få det nå. blir som å klage på mat etter du har spist den opp.

med dine plager/smerter syns jeg det er rart du ikke oppsøkte lege.

Skrevet

Vet du hva, jeg synes ikke det er så rart, jeg. Det er fortsatt veldig liten forståelse blant folk for hvor vondt mensen faktisk kan gjøre. De som ikke har opplevd det selv synes vi er pysete, og jeg tror det er mange som rett og slett ikke tør å gå til legen fordi de stadig får høre at det kan da umulig være vondt. Det er liksom noe galt med deg hvis du ikke klarer å holde ut.

Til trådstarter: Aner ikke om du kan få legeerklæring, men forsøk, i hvert fall.

Skrevet

Vet du hva, jeg synes ikke det er så rart, jeg. Det er fortsatt veldig liten forståelse blant folk for hvor vondt mensen faktisk kan gjøre.

:Nikke:

Helt riktig... Jeg snakket med helsesøster på skolen om problemet, men fikk bare beskjed om å ta ibux, og trøste meg med at smertene sikkert kom til å forsvinne når jeg har født barn...

Skrevet

Det er akkurat det jeg bestandig har fått høre også. Masse sjokolade, varmepute og smertestillende, det skal liksom gjøre susen! Heldigvis har mamma alltid forstått det, da, for hun hadde like vondt selv. Og to av venninnene mine skjønte vel også hvor ille det var da jeg besvimte på t-banen og de måtte bære meg hjem... Ellers har jeg ofte følt meg litt latterliggjort, rett og slett, når jeg har prøvd å forklare hvor vondt det gjør. Det var for eksempel aldri snakk om å få slippe gymtimer, enda jeg hadde så vondt at jeg så dobbelt og brakk meg bare jeg tenkte på å løpe. Det er så leit at det skal være sånn.

Gjest Ms Chanandler Bong
Skrevet

:Nikke:

Helt riktig... Jeg snakket med helsesøster på skolen om problemet, men fikk bare beskjed om å ta ibux, og trøste meg med at smertene sikkert kom til å forsvinne når jeg har født barn...

Har også fått høre den der om at det blir bedre når du har født barn. Akkurat som det er en løsning når du er 14-15 år......

Skrevet

Kjenner meg igjen her..

Jeg ville prøvd å få en attest på menstrasjonssmertene dine. Selv om legen kanskje ikke kan gi deg attest for de årene på skolen, kan det hjelpe å ha noe å vise til. Har du så vondt nå er det VELDIG sannsynlig at du hadde det da og. Så må du bare forklare deg..

Selv bruker jeg "mens-mag" fra helsekosten og på det værste bruker jeg naproksen(funker mye bedre enn paraset hvertfall).

Skrevet
Tror nok ikke du kan få det nå. blir som å klage på mat etter du har spist den opp.

Endig i den jeg.

Forskjeld på en helsesøster og en lege. Jeg fikk smertestillende på resept før plaga mens smerter. Legen viste meg ikke no annet enn forstårelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...