AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #1 Skrevet 11. mai 2017 Jeg har i alle år hatt et litt sært forhold til 17 mai. Synes det er litt for mye mas og plikter. Men i år skal jeg forandre litt på hva jeg forventer og hva jeg gjør . Det er meg pluss en en unge i skole alder og en stor unge over skolealder. Tog og det der er standard det er ike stort jeg kan forandre på det. Men så har jeg tenkt å bake ei kake og lage mat hjemme. Men hva slags mat. Mulig grilling men trolig blir det regn den dagen. Men hva lager folk å spise på 17 . Ikke restaurant det har jeg ikke rå til. Anonymkode: fe890...dfb
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #3 Skrevet 11. mai 2017 Jeg serverer reker, røkelaks, ulike typer brød, potetsalat, grønne salater og et utvalg tilbehør etter smak og behag (majoneser, aioli, tzatziki...). Desserter er ostekake, jordbær og frukt. Anonymkode: 1e1a9...81c 1
Zienna Skrevet 11. mai 2017 #6 Skrevet 11. mai 2017 Lag noe du vet barna dine liker, og helst noe som du kan gjøre klart dagen før. Hva med karbonader, pølse eller pizza? Du kan ha is i stedet for kake. Pynt med små norske flagg og servietter i blått, rødt og hvitt, og de vil synes det er flott 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #7 Skrevet 12. mai 2017 Er det bare dere tre så hold det enkelt og barnevennlig. Det er så mye program ute av huset, så enkelhet er viktig. Pølser og lomper, hamburgere, eventuelt nachos, salat eller hva annet de elsker av lettvint mat. Kake, eller is med pikekyss og nonstopp. Rødbrus eller barnechampagne. Dekk bordet med duk og plukk inn kvister med bjørkeløv og sett i vaser sammen med flagg. For meg er 17.mai høytidelig og avslappet på en gang. La gjerne ungene ta med seg venner eller la dine venner komme innom, eller ta en kaffe hos naboen. Anonymkode: 1274a...b51 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #9 Skrevet 12. mai 2017 Jeg har prøvd å innføre mattradisjoner 17. mai, men med to små barn er det helt uten poeng for vår del. Her må eldstedatter ut av huset kvart på åtte for å være med på skolens marsj ned mot byen der de skal gå i barnetoget. Vi rekker bare så vidt å hive i oss en skive og ta på bunaden. Så går vi andre ned til byen og ser på barnetoget. Møter vår datter der etterpå, og kjøper is og kanskje noe å bite i. Så spiller mannen min i et orkester som alltid har konsert i 12-tiden, så vi går dit og hører på ham. Da har vi tre timer til opplegget på barneskolen starter (leker og pølser og lodd), vi rekker kanskje å skravle litt med noen kjente og ta bussen hjem. Middag blir pølser på barneskolen. Så kommer vi hjem kl 6 og synker sammen foran TVen. Da vi var barnløse hadde vi sjampanjefrokost med venner, koste oss og pyntet huset, noen hadde med kake, så så vi på folketoget midt på dagen, så gikk vi rett på utekafé og tilbragte ettermiddagen der, i godt selskap. Det er andre boller når en har fått barn. Synes det er imponerende at du har lyst til å lage mattradisjoner hjemme, TS. Vi hadde aldri hatt tid til det. Anonymkode: b8198...3c3 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #11 Skrevet 12. mai 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Taco Anonymkode: 96415...f7b Taco er ikke 17. mai mat. Den dagen skal norsk mat serveres Anonymkode: 6b8b2...a2c
Arkana Skrevet 12. mai 2017 #12 Skrevet 12. mai 2017 Hvis det er fint vær griller vi og spiser ute. Er det ikke fint vær blir det vanligvis spekemat med diverse tilbehør. Dessert er kake og iskrem. Alltid Kvæfjordkake (nasjonalkaken) mens de andre velges etter humør og ønske. Jeg synes ikke 17. mai er stress overhodet. Annethvert år begynner toget 9.30 og annethvert år 12.30, med andre ord ingen som trenger å stå opp tidlig. Deretter er det leker, is og pølser i skolegården før vi drar hjem og spiser. Vi har gjerne plikter i forbindelse med arrangementet siden alle trinn må gjøre noe hvert år, men det er ikke verre enn å ta med en kake eller stå en halvtimes vakt i iskiosken og vi er jo på arrangementet uansett. Avhengig av start på toget er vi ferdige en gang mellom 13 og 15 og da drar vi hjem. Kakene til desserten er bakt på forhånd og gjerne tilbehøret til middagen også. Ingen stress.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #13 Skrevet 12. mai 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Taco er ikke 17. mai mat. Den dagen skal norsk mat serveres Anonymkode: 6b8b2...a2c Er ikke tacoen vi har i Norge tilnærmet norsk da Tror nok AB tullet forresten og refererte til konfirmasjons-tråden Anonymkode: b4070...af4
Arkana Skrevet 12. mai 2017 #14 Skrevet 12. mai 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er ikke tacoen vi har i Norge tilnærmet norsk da Anonymkode: b4070...af4 Jepp, ingen meksikaner ville spist det nordmenn kaller taco.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå